Betäcka varmblodssto?

J

jay

Jag är lite ny på det här med avel. Skulle hemskt gärna betäcka min ridtravare med ett svenskt halvblod, nu till min fråga. Är det kinkigt på dom seriösa stuterierna att korsa mellan raser? Jag menar.. dom vill väl ha välstammade avkommor på sina hingstars meriter antar jag.

Känns nästan lite "buskavel"-varning på att korsa, men hon är så fin och har en underbar ridbarhet och tycker det skulle vara sååå kul att ta föl på henne.

Tacksam för svar.

Sv: Betäcka varmblodssto?

Jag kan inte minnas att jag har hört om någon station som vägrar att ta emot andra raser än vad som kan ge ren SWB-avkomma. Samtidigt är det inte omöjligt att det skulle kunna vara så, iallafall om du väljer en hingst som står hemma hos hingstägaren och om hingstägaren har lite koll på stona. Ring och kolla på den stationen du har tänkt dig.
Jag tycker nog inte man kan kalla det buskavel så länge du väljer en godkänd hingst som passar till ditt sto. Men vad jag förstått så är det ännu klurigare med att gissa resultatet på en korsningsbetäckning än på en renrasig.
/U

Jag kan inte minnas att jag har hört om någon station som vägrar att ta emot andra raser än vad som kan ge ren SWB-avkomma. Samtidigt är det inte omöjligt att det skulle kunna vara så, iallafall om du väljer en hingst som står hemma hos hingstägaren och om hingstägaren har lite koll på stona. Ring och kolla på den stationen du har tänkt dig.
Jag tycker nog inte man kan kalla det buskavel så länge du väljer en godkänd hingst som passar till ditt sto. Men vad jag förstått så är det ännu klurigare med att gissa resultatet på en korsningsbetäckning än på en renrasig.
/U

Ja jag vet inte, jag har heller inte hört om någon som skulle vägra, men jag är inte speciellt insatt, och jag vill inte betäcka med en travarhingst då jag vill ha en avkomma med en starkare galopp än stoet har.

Ja, jag vet inte, det där att att det är svårt att gissa reslutat är väl lite det som känns lite kul också :) Har en borkfärgad halvblodshingst som är precis den typen jag letar efter, han är dock för ung än, men någon gång i framtiden när jag sett vad det blir för en skulle jag kunna tänka mig honom :)

Ta reda på alla kostnader först innan du lämnar henne på seminstationen. Eftersom det blir ett korsningsföl så blir det ju inte lika mycket värt som det kostar att betäcka, bara så att du är medveten om det.

De flesta tittar bara på hingstens kostnader men själva stations, veterinär, uppstallnings och skickkostnader kan springa iväg. Annars säger jag som Pastejja, ring och hör med seminstationen!

Vad är det för stam på stoet? Även om hon har bra egenskaper kan det ligga mycket annat bakom. Läs på vad som är styrkor och svagheter i stammen och välj hingst utefter det. Kanske finns det hingstar/ ston med dåligt lynne eller med andra problem. Ju mer insatt du är i ditt stos stam ju bättre förutsättningar få du att välja "rätt" hingst till henne.

det som kan hända om du tänker ta sperma är att HINGSTägaren nekar,emn det händer oftast bara med hingstar som har dålig spermakvalitet och är populära, eller fullbokade hingstar. De vill ju oftast ha bra ston till sina hingstar.

Ta reda på alla kostnader först innan du lämnar henne på seminstationen. Eftersom det blir ett korsningsföl så blir det ju inte lika mycket värt som det kostar att betäcka, bara så att du är medveten om det.

De flesta tittar bara på hingstens kostnader men själva stations, veterinär, uppstallnings och skickkostnader kan springa iväg. Annars säger jag som Pastejja, ring och hör med seminstationen!

Joda, så pass insatt är jag att jag vet att det många tusenlappar till för seminavgifter och ultraljuden och undersökningar, eventuella bakteriedödande medel och liknande, fölet ska jag ha själv och det är ingen betäckning jag förväntar mig tjäna pengar på :) Det är helt enkelt för mitt eget nöjes skull.

Tack för svaret :)

Vad är det för stam på stoet? Även om hon har bra egenskaper kan det ligga mycket annat bakom. Läs på vad som är styrkor och svagheter i stammen och välj hingst utefter det. Kanske finns det hingstar/ ston med dåligt lynne eller med andra problem. Ju mer insatt du är i ditt stos stam ju bättre förutsättningar få du att välja "rätt" hingst till henne.

Absolut, hon har en fin stam, jag vet om alla exteriöra svagheter i stammen, lynnet är (vad jag hört när jag frågat om) positivt på de allra flesta.
Nu menar jag inte att det är några exteriöra fel på henne, men hon är ganska trång fram. Vilket tydligen väldigt många av heksyskonen är.

Tack för svar :)

det som kan hända om du tänker ta sperma är att HINGSTägaren nekar,emn det händer oftast bara med hingstar som har dålig spermakvalitet och är populära, eller fullbokade hingstar. De vill ju oftast ha bra ston till sina hingstar.

exakt! det är det här med hingstägaren jag undrar över, är det många som är kinkiga med "stoval"? Jag förstår ju hingstägaren att de vill ha så fina avkommor som möjligt för att meritera hingstarna.

Absolut, hon har en fin stam, jag vet om alla exteriöra svagheter i stammen, lynnet är (vad jag hört när jag frågat om) positivt på de allra flesta.
Nu menar jag inte att det är några exteriöra fel på henne, men hon är ganska trång fram. Vilket tydligen väldigt många av heksyskonen är.

Tack för svar :)

Fast bra stam på en travare är per definition något helt annat än vad det gäller halvblod.

Som exempel:

Fölmärr efter Andover Hall och avelsindex på 125 men 2 mille insprunget, 10 syskon där alla sprungit 1.11 och minst 400´på kontot där flera elitston syns.. gör inte att hon har bra stam som eventuell ridhäst-fölmärr.

I stället kan det vara en märr efter låt säga Easy Lover, index på 78, totalt inkompetent på travbanan, med värdelös moderstam och fylld med ostartande talanglösa syskon, men med gott lynne i tio generationer som passar bättre i avelsboxen som ridhästproducerande fölmärr..

Ungefär :D;)

AM

Fast bra stam på en travare är per definition något helt annat än vad det gäller halvblod.

Som exempel:

Fölmärr efter Andover Hall och avelsindex på 125 men 2 mille insprunget, 10 syskon där alla sprungit 1.11 och minst 400´på kontot där flera elitston syns.. gör inte att hon har bra stam som eventuell ridhäst-fölmärr.

I stället kan det vara en märr efter låt säga Easy Lover, index på 78, totalt inkompetent på travbanan, med värdelös moderstam och fylld med ostartande talanglösa syskon, men med gott lynne i tio generationer som passar bättre i avelsboxen som ridhästproducerande fölmärr..

AM

Fast nu menade jag att hon har en brastam vad gäller exeriört hållbara hästar och fint lynne. Jag är väldigt ointresserad av vad hennes stam gjort i travsammanhang eftersom det inte är där hon ska användas :)

Dock har hon även en fin stam vad gäller trav också, men jag har i första hand hört med hennes helsyskons ägare (många av dom är också numera ridtravare) och de flesta går alldels utmärkt i ridningen, på samma sätt som Rexi gör.

nej har stött på nån enstaka under mitt arbete som seminassistent, men de som betäcker ridtravare använder ju oftast inte de dyra och speciella hingstarna:) så det ska nog gå bra, kommer inte på namnet på den hingst de inte ville ha travare till då, men jag tror han ff är i avel:)

Som exempel:

AM

Éxakt!!!:)

Köp ett föl istället. Det behövs inte fler såna här korsningar på marknaden.

Även om du anser att ditt sto är ridbart osv så kan avkommon ärva något helt annat.

Även om du anser att ditt sto är ridbart osv så kan avkommon ärva något helt annat.

Fast nu är det ju så att fölet inte ska hamna på marknaden, så du behöver inte oroa dig över korsningarnas mångfald. Ingen fara alls.

Fast nu är det ju så att fölet inte ska hamna på marknaden, så du behöver inte oroa dig över korsningarnas mångfald. Ingen fara alls.
Det är dom där berömda orden som så många skrivit och sagt tidigare och som tyvärr inte gällt när fölet väl kommit till världen.
Det finns ingen som garantera att man kommer att kunna behålla en häst hela dess liv, hur gärna man än vill.
Finns så mycket som kan dyka på vägen så ta och titta på till salu annonser det dyker upp en hel del med just dessa korsningar. Brukar dyka upp när avkomman är runt året och börjar bli lite jobbigare att ha med att göra. Vanligast är travkorsningar och misslyckade försök till färgavel. Det vill säga när man valt hingsten för färgen ofta skäck eller isabell och fölet sedan inte fått den.
Dessa annonser ligger ute länge trots ofta mycket låga priser.
Så jag håller med har du inte ett mycket uttalat mål och stoet själv uppfyller alla kraven för det målet så är det bättre att köpa ett färdigt föl. Speciellt om du ska behålla den länge. För det finns ju inget som säger att ett föl efter ditt sto just får de egenskaper som gör henne ridbar. Det är svårt nog att få fram bra ridhästar från djur som är avlade för ridning sedan generationer tillbaka och ännu svårare när blandar in en ras som inte är det.

titta på till salu annonser det dyker upp en hel del med just dessa korsningar. Brukar dyka upp när avkomman är runt året och börjar bli lite jobbigare att ha med att göra.

Jag fattar helt ärligt inte vart ni hittar alla dessa korsningar? På kommentarerna i trådar som dessa låter det alltid som om det kryllar av dom, att Italientransporterna är fyllda av dom och att priserna alltid är dumpade till ett par tusen. Själv ser jag dom inte speciellt ofta alls, vare sig på annons eller i verkligheten. En sökning på Hästnet och Blocket nyss gav resultatet 3 travarkorsningar, varav en vuxen,riden och tävlad, pris 25', och två åringar pris 10'...dvs varken mer eller mindre än många andra korsningar.

I verkliga livet samma sak...jag som haft diverse hästjobb bla hos flera olika hästhandlare och träffat mängder av hästar av den "billigare" sorten, av alla möjliga raser och korsningar...kan på rak arm bara räkna upp ett tiotal travarkorsningar jag mött. Varför har man inte träffat fler, om dom nu är det enorma problem ni vill ha det till?
Och du Lycanthrope, som påstått dig ha ridit ett trettiotal men inte kunnat beskriva en enda...det gör ju inte direkt dina inlägg i denna fråga mer trovärdiga, snarare känns det som om du ömt odlar en fix idé.

Dom det verkligen kryllar av och priserna dumpas på är ju dom renrasiga travarna - DÄR kan man väl snacka om att det finns fulavel, det verkar ju fullkomligen spottas ut undermåliga hästar som aldrig ens kommer till start, som ingen tar nåt ansvar för utan som reas ut för ett par tusen på Blocket :crazy:

Om nu TS vill ta ett korsningsföl efter sitt sto, att behålla själv, vad är egentligen det stora problemet? Förutsatt att h*n är vuxen och normalbegåvad och tar noga reda på alla fakta (vilket h*n ju försöker göra, bla med den här tråden).

Att det inte är lätt att hitta dessa korsningar bara genom att söka på annonssidor har sin förklaring i att många faktiskt skäms över att det finns travare i hästen. Inte helt ovanligt att hitta till ock med föl och ettåringar med helt okänd stam. I bästa fall beskrivs de bara som korsningar i annonsen.
Men den springande punkten är att om man ska avla och ta föl så ska man veta vad man gör och inte bara för att man råkar ha ett sto och vill ha ett föl. Om det är "fulavel" bland travhästarna så beror det på att man antingen inte betalat fölavgiften och därför inte får starta avkomman på travet eller att någon som helt saknar kunskap har bestämt sig för att ta föl på sitt sto. För långt ifrån alla ston oavsett ras blir bra avlesdjur. Plus att det idag och framöver är på väg att bli brist på travhästar som kan starta. Men hur man än vänder på det så är ett travsto lämpligt för avel så kommer också ett renrasig föl att vara lättare att sälja än en korsningsavkomma. I alla fall fram tills de har blivit så gamla att de börjat prestera själva. Är stoet inte lämpligt för avel kommer det inte att spela någon roll vad man väljer för hingst för det blir ändå inget av det.

Sedan kommer jag alltid att återkomma till att den som ska tillverka en ridhästavkomma av en travförälder ska också har viljan och kunskapen att kunna betäcka ett fint halvblodssto med en travhingst för att få fram rätt avkomma. Inte bara att det ska betäckas undermåliga travston som inte passar för travavel och tro att det ska bli bra ridhästar för att man väljer en bra ridhästhingst.

Jag fattar helt ärligt inte vart ni hittar alla dessa korsningar? På kommentarerna i trådar som dessa låter det alltid som om det kryllar av dom, att Italientransporterna är fyllda av dom och att priserna alltid är dumpade till ett par tusen. Själv ser jag dom inte speciellt ofta alls, vare sig på annons eller i verkligheten. En sökning på Hästnet och Blocket nyss gav resultatet 3 travarkorsningar, varav en vuxen,riden och tävlad, pris 25', och två åringar pris 10'...dvs varken mer eller mindre än många andra korsningar.

I verkliga livet samma sak...jag som haft diverse hästjobb bla hos flera olika hästhandlare och träffat mängder av hästar av den "billigare" sorten, av alla möjliga raser och korsningar...kan på rak arm bara räkna upp ett tiotal travarkorsningar jag mött. Varför har man inte träffat fler, om dom nu är det enorma problem ni vill ha det till?
Och du Lycanthrope, som påstått dig ha ridit ett trettiotal men inte kunnat beskriva en enda...det gör ju inte direkt dina inlägg i denna fråga mer trovärdiga, snarare känns det som om du ömt odlar en fix idé.

Dom det verkligen kryllar av och priserna dumpas på är ju dom renrasiga travarna - DÄR kan man väl snacka om att det finns fulavel, det verkar ju fullkomligen spottas ut undermåliga hästar som aldrig ens kommer till start, som ingen tar nåt ansvar för utan som reas ut för ett par tusen på Blocket :crazy:

Om nu TS vill ta ett korsningsföl efter sitt sto, att behålla själv, vad är egentligen det stora problemet? Förutsatt att h*n är vuxen och normalbegåvad och tar noga reda på alla fakta (vilket h*n ju försöker göra, bla med den här tråden).
Jag kan inte annat än instämma!
Var finns alla dessa billiga travarkorsningar som vissar hävdar att det kryllar av och som slakttransporterna till Italien är fulla av?
Jag kollar dom flesta annons-sajter och jag hittar inga som slumpas bort till reapriser.
Jag hjälpte en ej så datakunnig äldre släkting som letade en billig sällskapshäst till sitt gamla sto, och hur jag än letade och kollade överallt hittade jag inte dessa massor av billiga travarkorsningar !

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 721
Senast: Estivuz
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Hej! Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D Dock...
2
Svar
30
· Visningar
8 917
Senast: Anki Lundberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka