Betäcka sent..

Tussemaja

Trådstartare
Ja, eller är det sent att betäcka om nu? Tycker det känns så "höstigt" redan...Och brunsterna blir ju inte "piggare" ju längre ut på säsongen man kommer. Åtminstone är det vad jag hört... Vilka har ännu inte blivit dräktiga och försöker igen nu i slutet av juli?

Sv: Betäcka sent..

Jag tycker inte det är sent. Vill helst ha föl i mitten på juni. Men det bror ju på vart man bor. Vi har fått föl i augusti. Inga problem där heller. De hade ett jättefint vindskydd att söka skydd i vid dåligt väder.
Nu har ju vädret spökat och varit tråkigt så det känns som hösten är nära. Men hoppas inte stona kommer ur brunst redan. En del har en tedens att göra det tidigt.

Hingsten som står hos mig väntar sammanlagt på 5 ston till. Två ska brunsta när som helst. En om drygt en vecka. Två ston väntar vi på som ska komma på betäckning och deras brunster har jag ingen koll på.

Jag har fått föl i maj och i slutet på juni. Och de föl som föddes i maj har varit betydligt mer redo. Om man ska jämföra utställningar, inridning, kvaliteé, tävling osv. Det gör stor skillnad. Jag hade inte valt att betäcka nu.

Men om ditt sto är redo så tycker jag absolut att du ska betäcka!

Vårt sto strulade förra året och sista betäckningen blev 19/8 och nu står ett litet stoföl här:love: Med tanke på vädret så spelar det snart ingen roll när på året de föds samma piss.

Visst är de senare vad gäller visningar främst vid fölvisning, men till 3-års kan mycket hända. Min kompis avkomma föddes i mars och kunde inte ens visas på 4-års championat för han var inte redo.

Nej det är inte för sent.

Jag har också fått föl i både maj och tom 1 juli, de flesta i juni. Det har inte varit någon skillnad på dem, mer än att den som föddes i maj var lite liten. Och hon är fortarande en mindre häst nu två år senare trots stora föräldrar. Jag tror det beror mer på individen.

Jag fick mitt första och hitills enda föl den 10 juni. Det tyckte jag var en ganska bra tid. Om jag räknar rätt så betyder det att sista språng var den 14 juli året innan (331 dygn). Nu är iofs inte jag intresserad av årgångstävlingar mm eftersom min är en arabkorsning med arabpappa(ja Görel jag vet att hon räknas som renrasigt "halvblod" ;) )

Jag tycker att om man inte håller på med raser som ska börja tävla tidigt (trav och galopp) så har jag hellre lite senare föl än tidiga. Det är så mycket enklare att ha föl när det inte längre finns risk för snö, frost och kyla från marken. Det är också lättare att fölvaka när det ljust längre på nätterna. Han då rätt förhållanden så kan man ofta låta stoet föla ute med alla de förselar som det ger.

I har två ston till betäckning och inget av dem är dräktigt ännu, men det beror inte på stona utan på problem med den valde hingstens sperma. Men jag har bytt hingst nu och det ena semineras i veckan och det andra troligen nästa vecka.

Dessutom så övriga ston här brunstar som vanligt med vad tycker faktiskt ovanligt tydliga brunster i år.

Nej det är inte för sent.

Jag föredrar tidiga föl, väldigt tidiga till och med men om jag har börjat betäcka så försöker jag få dräktigt säsongen ut och det är augusti ut om det så krävs.

Hade jag haft ett annat arbete åt stoet så kanske jag hade avslutat tidigare och börjat tidigt nästa år men inte med ett avelssto.

Ja, eller är det sent att betäcka om nu? Tycker det känns så "höstigt" redan...Och brunsterna blir ju inte "piggare" ju längre ut på säsongen man kommer. Åtminstone är det vad jag hört... Vilka har ännu inte blivit dräktiga och försöker igen nu i slutet av juli?

Höst:confused: Sommaren har ju inte kommit än ;)
Jag ska iväg på UL 16 dygn imorgon och har tänkt att göra ett försök till om hon inte är dräktig, och kanske spruta igång ytterligare ett om det behövs. Vi har kallblodstravare, med syfte att avla för travet.

Jag anser att det spelar stor roll var i landet man bor, när man avlar. Nu tävlar vi inte med 2-åringar utan de går bara premie i dagisfart, och då spelar inte några månader så stor roll, utan det jag tycker är viktigt är att fölen kan vara ute så snart som möjligt!
Jag vill att de ska kunna röra sig på stora ytor, gärna kuperade och kunna lägga sig torrt och bekvämt och sova. De 6 första månaderna är oerhört viktiga för utveckling av skelett och leder och framtida hållbarhet skulle jag tro och då vill jag inte ha dem mer än några enstaka timmar på box.

Så jag har hellre än 4 månders ute på hösten, än en nyfödd ute i blötslask :)

Jag antar att de flesta avlar för att få en trevlig häst inom den gren man håller på med?
Då spelar födelsetid knappast någon roll alls. Inte ens inom trav. En tidig häst är tidig mest genetiskt, inte bara åldersmässigt.

Att avla för att kunna få höga poäng just på fölmönstring känns lite väl kortsiktigt, tycker jag.

Blir så full i skratt, varje år ringer folk hit och bokar hingst.
-När har du tänkt komma med ditt sto?
-Runt maj-juni, INTE tidigare, jag vill inte ha tidiga föl.

Sen när stoet löpt om EN gång börjar snacket
-Blir hon inte dräktig denna brunst skiter vi i att seminera om. Jag vill inte ha sena föl.

Alltså. Vissa vill visst bara ha föl om de föds precis de två första veckorna i maj.

Tur att det inte är lika när folk ska ha barn. Då hade BB fått svårt att få plats med alla.

Jag tycker inte det är sent. Vill helst ha föl i mitten på juni. Men det bror ju på vart man bor. Vi har fått föl i augusti. Inga problem där heller. De hade ett jättefint vindskydd att söka skydd i vid dåligt väder.
Nu har ju vädret spökat och varit tråkigt så det känns som hösten är nära. Men hoppas inte stona kommer ur brunst redan. En del har en tedens att göra det tidigt.

Hingsten som står hos mig väntar sammanlagt på 5 ston till. Två ska brunsta när som helst. En om drygt en vecka. Två ston väntar vi på som ska komma på betäckning och deras brunster har jag ingen koll på.
.

Vi ska köra iväg vårat sto + årets hingst unge till seminstationen nu imorgon, så vi hoppas på föl runt mitten av juni nästa år, tycker inte att det är för sent:laugh: det var mycket in och utsläpp i april när fölet var "litet" pga vädret, så ser posetivt på föl i juni nästa år, då det är betydligt bättre väder :laugh:

Nä det har du ju rätt i. Kanske man skulle vänta tills sommarn kommer, då... ;-) Jag ska åxå iväg på första kollen i morron, och om hon inte är dräktig provar jag kanske en gång till, förutsatt att ägget mognar av sig själv och på normalt sätt. Jag vill inte spruta igång henne en gång till. Hon fick ont.

Jag betäcker första omgången nästa vecka. Hade jag vetat att stoet var tomt hade jag kanske försökt tidigare, men har å andra sidan kollat henne mot hingst sedan slutet av maj och hon har inte visat brunst förrän nu (väntar nästa brunst i mitten av nästa vecka).

Jag vill inte ha fölen för sent förstås, men inte alltför tidigt heller. I år hade vi inte något bete alls förrän början av juni - å andra sidan har vi väldigt korta somrar med ganska rejäl kyla redan i oktober/november. För min del blir det betäckning augusti ut i alla fall, om hon inte skulle ta sig direkt nu förstås. Betäcker bara ett sto i år.

Tre av våra ston är färdiga och dräktiga :) Vårt fjärde sto ska åka till hingst nu på måndag för då går hon in i sin 30 dagars brunst. Skulle hon inte ta sig då så tror jag inte vi betäcker om henne i år utan låter henne gå tom tills nästa år så man kan börja betäcka i tid!

min fyraåring är en sådan. Jag valde en hingst med hög dräktighet och en station som hade
lång säsong. Det tog null pä första försöket och 30 juni föddes en väldigt stark och envis föling. Jag skulle fortfarande rekommendera en hingst med mkt bra % och en station där du hinner mer än ett försök.

Jag tycker inte alls det är för sent. Vi betäcker om nu i mitten på Juli på 30 dagarsbrunsten.

Men jag tycker mig dock märka att det blivit lite mera tal om att man är "sen" om man betäcker i Juli och får ett föl i Juni.

Senast ändrad:

Lite utanför tråden men är så himla lycklig.......
Stoet var dräktigt, dvs tog på första försöket i år :bump::banana::bump:

Grattis!

Hoppas det går så lätt med min som jag - äntligen - snart ska betäcka för första gången. (Av massor med anledningar har det inte varit möjligt tidigare)

Mitt också! På första försöket! Åxå himla lycklig. Glädjetårarna stänkte på UL-skärmen ;-) Grattis till dig!
Å nu behöver jag inte längre fundera på om det är sent eller inte!!! :-)

Nej, det är inte för sent, som alla andra sagt.

För ett antal år sedan var jag iväg och seminerade mitt sto (då känd här på buke som "krångeldamen" - hon blev dräktig EN gång på fyra betäckningssäsonger...) hos en av de allra bästa veterinärerna på området. Denna veterinär sa att det oftast är i augusti som stona har de bästa brunsterna att seminera på.

Tyvärr är det ju så att väldigt många halvblodshingstars säsong slutar i början-mitten av augusti, vilket är en begränsning för oss stoägare. Det är jättetråkigt att hingsthållarna inte kan låta hingstarna stå till förfogande i ytterligare några veckor, tycker jag.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat