Betäcka nu, vilken hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
S

Spider84

Mitt gamla sto är skadat. Skadade sig i juni p.g.a en feltrampning under omständigheter hon normalt inte är under (=det är inget fel på hästen, utan det var en olycka).

Var inne och ultraljudade benet igår och hon fick prognosen att nästa sommar kan hon vara igång.
Så nu ligger tankarna på att betäcka henne. Det är lite sent på året, men jag är inte intresserad av 3års tester och hela unghäst cirkusen när de ska ut och tävla så för min del spelar det ingen roll.

Finns det någon orsak till att jag inte skulle kunna betäcka nu?

Hingsten kommer vara en av Flyinges både av praktiska, ekonomisk skäl samt att de har bra hingstar så klart.
Det SKA vara en hopphingst med annars goda rörelser, ett bra hopphuvud. Gärna med en del humör och egna åsikter.

Stoet i sig har bara visats som föl och var då Klass 1. Hon är E: Amiral och UE: Kaliber. 157cm hög. Har en normal exteriör och okej gångarter, men inte mer än så. Har dock en mycket bra hoppteknik och ett bra hopphuvud. Har p.g.a problem med sned höft och skador inte tävlats så mycket, men är löshoppad 160cm där hon visade både mod och bra teknik. Hon är tävlad t.o.m 1,2m och tog sig an hindrena på ett bra sätt, men i samband med det fick hon problem med sin höft (snedhet som gav ont i knäna). Inget som nedärvs.

Hingsten ska nedärva goda gångarter samt givetvis bra hoppteknik och hopphuvud. En bättre exteriör än stoet och "humör" och stor personlighet. Jag vill inte ha en bjässe till avkomma utan en mindre häst.
Ska givetvis prata med Flyinge, men framförallt min sambo då vi ska flytta är ekonomin inte jätte bra just nu. :crazy:

Hingstarna som är på förslag:
Alligator Fontaine
Callahan
Cathageno
Jaguar Mail
Ronaldhino H (en stam jag tvekar på om den kan passa hennes)
Santa Cruz

Så åsikter om hingstarna: orsaker till att de ska vara kvar på listan och orsaker till att de borde tas bort...

Sv: Betäcka nu, vilken hingst?

Fick nu svar från Flyinge att jag kunde fundera på Qalle (inte en chans med hans exteriör) och Sandakan...
Hade inte med Sandakan på listan för jag inte ens sett att det var en hopphingst. :o

Edit: Det är han visst inte heller...tja då vet jag att jag ska bestämma hingst själv inte lyssna på deras råd denna gången :angel:

Vad är felet på Qalle i förhållande ill ditt sto exteriört? Han verkar typa sina avkommor bra, samla ihop dem bra, precis som sin far. Det jag funderade på med Qalle i förhållande till ditt sto är att Qalle o Amiral kommer från samma stolinje och den anses som framstående. Det lär också vara en god idé att låta en framstående stolinje korsa varan, så att den finns hos bpde sto och hingst., Nu vet jag inte helt vad den lnjen är kåand för, men den har iallafall lämnat Amiral, Qalle, Bombay och Cambay(?) och vad jag kan komma på nu så är nog alla de väldigt rörliga.
Men inte är väl Flyinge det mest ekonomiska alternativet alltid? Du kommer att missa många intressanta hingstar om du bara har dem att välja mellan..
U

Haydn används nog inte så mycket men jag har hört många säga att hans avkommor är mycket trevliga, elastiska och har bra hoppteknik. Jag kan tänka att många backar på honom eftersom han är så kort i rocken..

Lambourghini Har lämnat supervackra föl, iallafall de jag har sett bild på. De som träffat avkommorna tycker att de är väldans trevliga. Enda nackdelen jag kan se med honom är att han verkar lämna lite små avkommor..

Hamilton är en söt oförarglig liten hingst. Intressant stam. Bra egna meriter men jag tror inte han bör användas som temperamentshöjare, utan han kan nog med fördel användas på mer temperamentsfulla ston..

Hmm, står still här just nu..
U

Amiral avkommer är ett rent helvete att rida. Jag vet flera med mig som håller med om det.
Qalle ser ut som en uppstoppad korv i mina ögon. Han känns inte alls rätt på något sätt till mitt sto.
Hon har redan Utrillo i sig 3ggr (tror jag det är) och Qalle har Utrillo inte allt för långt bak så det känns som att det blir lite väl tight linjeavel dessutom med hans stam.

Har ni förslag på fler hingstar med levande fölavgift är jag ideel öra!!
Det finns två andra hingstar som jag gärna vill ha, men det är bara inte lösbart då summan hamnar alldeles för högt.

Har du länkar till hingstarna? Eftersom vi diskuterar dom och det är intressant med mer information hoppas jag att det inte tas som reklam.

Lite svårt att matcha när jag inte vet hur stoet ser ut, men jag provar vidare. Feliciano lämnar inte stort, levande föl..

Vilka är hingstarna du drömmer om så kan vi få en liten hint om typ och stam? ;)
U

Argentinus (som ju är död, vet inte om det finns på semin) och Nassau.

En av de hingstarna jag skrivit upp (minns inte vilken just nu) har Argentan i stamme (Argentinus far) och även For Pleasure i stammen som ju aldrig är fel.

Jag har bilder, men inga direkt vettiga. :crazy:

http://akademiskridkonst.se/visa/uppstalld.jpg
Flera år gammal. Här har hon ont i hela bakkärran. Hon är numera frisk från det och står mycket bättre samt är mer upprest framtill och har en bättre överlinje.

http://akademiskridkonst.se/visa/molrack.jpg
Också en gammal bild (hon hoppar efter snäv sväng)

Ska kolla på länkarna du skrev. :bow:

Feliciano ligger för nära min i härstamning för min smak. Han har Utrillo som morfar. Annars hade han varit ett intressant alternativ.

Haydn har jag titta på förr. Får se om jag kan få fatt på de som har honom så jag får veta lite mer. Hemsidan är ju inte jätte informativ direkt. :p

Lambourghini låter intressant, men jag måste se att få tag på fler bilder för att bilda mig en bättre uppfattning.

Hamilton står näst gårds ser jag. Kan vara intressant att titta mer på!

Han stam gick ju inte av för hackor!! Absolut intressant då han borde ha en hel del bra hoppgener i sig.

Jag tror att jag hade satsat på en hingst som inte är allt för lång i ryggen.
Närmaste Argentinus du kan komma till ett bra pris är nog Ludwigs Champion. Superläcker hingst men jag tror han står på 90-dagars avgift. Annars inget dåligt alternativ.
En annan sak, nu är det så sent på säsongen och en del stänger snart seminstationerna, så kanske en privat hingsthållare håller öppet lite längre?
Ja, men jag hoppas det kommer fler förslag och att du hittar något vettigt.
Rent typmässigt hade jag tyckt att Haydn hade varit kalas på ditt sto.. Iallafall vad jag kan se på bilderna..
U

Jag såg Empire som Penarpsgården har i sitt program, på SM i hopp i Falun och jag blev imponerad av att han var så cool och hade ett mkt fint hopphuvud. Han är 164 cm och enbart därför valde jag bort honom till mitt sto. Annars skulle jag tagit honom. Men om du inte vill ha en stor avkomma, kanske det är ett alternativ.

Ja absolut inte för lång rygg. Hon är rätt lång i ryggen själv.

Haydn har som sagt varit i mina funderingar många gånger innan också.

Såg mycket trevlig ut, men jag vågar som sagt inte chansa på att hon håller dig dräktig. :(

Kan det vara. Jag har absolut inget emot en dressyrhingst, men den ska då lika gärna kunna gå höga klasser i hoppning (typ som Briar).

Varför inte Majim G eller Cairo? De är multitalanger bägge två?

Nu hittade jag en bättre sida om Haydn också.
Att de använder honom för ponnyavel är bara positivt i mina ögon. Jag vill gärna ha en liten häst.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 118
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp