Betäcka nu, vilken hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
Sv: Betäcka nu, vilken hingst?

Majim G är alldeles för lång i kroppen för mitt sto.
Cairo hittar jag inget på när jag söker. Någon länk?

Nobel hade väldigt bra kvalitet på seminet, något som kan vara bra att tänka på såhär sent i säsongen när man kanske bara får en chans. Aerline H ska också ha väldigt hög dräktighets %.

Jag röstar också på Haydn. Jag fick ju ett hingstföl här efter honom som jag är mkt nöjd med.
Han är mkt rörlig och har mkt gummi i kroppen, klipper skotkärror och stengärdesgårdar som ingenting.

Mamman är e:Dragon-LongJohn** och är ganska kvadratisk lite lågställd och 160cm i manken ,fölis verkar bli större och är högställd med bra ledgångar.

Det som Haydn absolut har förbärrat är fronten, halsansättning och bogläge, sen är ju fullblodsinslaget aldrig fel.

Han börjar ju bli lite till åren så passa på.
http://s29.photobucket.com/albums/c285/lonnhult/?action=view&current=P6130005.jpg

Då vet du hur hög han är och hur hans gångarter är? Har skickat mail till de som har honom om just det.

Jag hade nog också kikat på Nobel, som dessutom har ett otroligt prestationssäkert möderne.
Haydn likaså, men Nobels familj slår nog Haydns på tassarna.
Men här står du mellan två hingstar, med egna prestationer som har en sak gemensamt.
De används för lite! :D
mvh

Senast ändrad:

Närmaste Argentinus du kan komma till ett bra pris är nog Ludwigs Champion. Superläcker hingst men jag tror han står på 90-dagars avgift.

LC "betäcker" inte mer i år,hans säsong avslutades 20/7.
(Jag har ju ett sto som jag chansat en seminering på med honom,och på fredag ska hon kollas på 16 dygn.. :crazy:)

Jag som ju älskar Lambourgini så pass mycket att min gård börja kallas för Lambolandet :angel: Själv har jag inte märkt av att han skulle lämna smått. Tre av mina uppfödningar har visats på treårs men höjderna 162 cm, 165 cm, 165 cm vilket inte så illa för treåringar. Samtliga med mycket bra temprament och trevlig gång + mycket hopp. Dessutom har de varit verkligt lättsålda.
En högställd fertil hingst mad bra vilkor är ju Okeanos, nästan helbror till Briar. Har själv provat att använda honom i år och det verkligt bra vilkor även om det 45 dygns dräktighetasvg på honom. Det ingår försäkring och samlings/packkostnader i den avgiften.

LC "betäcker" inte mer i år,hans säsong avslutades 20/7.
(Jag har ju ett sto som jag chansat en seminering på med honom,och på fredag ska hon kollas på 16 dygn.. :crazy:)

Bra, då vet vi att han inte är aktuell iår. Håller tummarna att stoet är dräktigt och att det kommer ett välskapt föl :)
U

Efter att ha pratat med sambon, som tyckte det var en lysande idé att betäcka stoet (det är ju hans ekonomi också), så blir det nog Haydn.
Ska ringa hingsthållaren imorgon och höra om han fortfarande står till förfogande.
Gör han det så körs stoet dit ganska omgående.
Dock ett problem...jag har "bara" två hästar. Så den ena blir ensam dessutom på ett helt nytt ställe och det går bara inte. Någon som har några kloka idéer.
Jag har en kompis som skulle kunnat låna ut sitt sto som sällskap, men hon blir så satans stressad av nya stall att det inte är en lysande idé. Någon som har en sällskapshäst att låna ut en kortare stund? :crazy:

Har inte läst tråden alls, men känner helt spontant att det är sent att betäcka nu av några orsaker.
*De flesta stationer skickar inte semin efter den 15 aug.
*Dit sto kan tycka att brunstsäsongen är över.
*Börjar du betäcka nu o kanske bara hinner med en brunst pga av ovanstående 2 punkter så blir det bara dyrt i onödan om det inte skulle ta.

Du ska betala stationsavgiften, uppstallning, frakt mm mm o kanske bara för en brunst.

Om man däremot har hållt på hela säsongen o försökt så förstår jag att man fortsätter så länge det går. Då har man ju ändå fått lägga dessa avgifter.
Men oavsett så har sena fölisar sämre beredskap inför vintern. O det är väldigt jobbigt att mocka åt sto med föl o det slipper man ju om man har en tidig fölis. Ja inte helt såklart men det blir inte lika lång period.

Senast ändrad:

Du kan få låna min islandstant. Hon klarar inte av att vara inne i sett stall ens 2 minuter men ute fixar hon galant att vara var som helst.

Det erbjudandet tar jag hemskt gärna emot!! Kirran kan ha semester medan Aminette är iväg så slipper någon utav dom bli ensamma i hagen också.
Jag ska ringa stationen imorgon och se om de vill ta emot henne. I så fall försöker jag köra upp henne innan det bär iväg till Danmark den 2:a augusti.

Jag tycker du ska betäcka med quidam de revel helt klart

Oj nu blev jag så till mej i trasorna att jag inte orkar läsa tråden innan jag postar detta;

Jag är kär i Corlensky G och du MÅSTE kolla in honom för jag tror till och med att du snackat om Clinton med mej för några år sedan. (mitt minne är ju som det är, så jag kan missta mej :o )
Men han är nog också på 90 dagars tyvärr, å andra sidan inte alltför dyr.

Kolla in videon här; http://www.waldhof.se/corlensky.htm
och beundra galoppen - detta är en 4-åring och han är redan piruettbalanserad i hörnpasseringarna. :love:
Gå också in under Videoklipp och kika på löshoppningsfilmen från bruksprovet, kvick i fossingarna är han i alla fall ;).

Ingen Flyinge-hingst iofs och inte heller någon av dina förslag.
Men Clinton & Cornet Obolensky ska ju lämna rätt tuffa hästar - funkar med ditt "humör"-kriterie? :D
Superintressant stam tycker jag i alla fall.

frea
Det lär väl bara vara frusen semin kvar av honom så han är nog väldigt mycket för dyr (hittar inget på nätet om det) och den här betäckningen är ju inte direkt planerad så jag har sparat till den.

Contender
Helt klart en trevlig hingst, men alldeles för lång i kroppen för mitt sto.

Evis
Corlensky G vad väldigt trevlig och den stammen!! :love:
Ser ut som Haydn i kroppen dessutom.
Usch han var lite för intressant, men det är det där med 90dagars dräktighet. :crazy:
Tror väl knappast att man kan övertala dom att ge det en månad eller tvås tidsfrist heller.

Det stämmer för övrigt att jag pratat om Clinton. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Contender
Helt klart en trevlig hingst, men alldeles för lång i kroppen för mitt sto.

Cairo är inte lång i ryggen? Jag har sett honom flera gånger i verkligheten och han är så korrekt i sin exteriör som det bara går. Hans avkommor blir himla fina och lugna. Han har ju en 10:a i sitt temperament med så det är ju en bra hingst till ston med humör. ;)

Det stämmer för övrigt att jag pratat om Clinton. ;)

Nämen nu blev jag ju helt IMPAD av mej själv, om man ändå kunde förstå sej på varför min hjärna kan komma ihåg ett hästnamn som nämnts i en diskussion på en ridtur, kanske en gång eller två, men jag kommer fasiken inte ihåg var jag har mobilen.... :rofl:

Och angående 90-dagars dräktighet, betänk att det ÄR de tre första månaderna som är mest känsliga. Framförallt är det ju på hästar första månaden, 20-45 dagar in i dräktigheten, som det kan hända allra mest. Sedan ÄR det ganska säkert, framförallt om man vistas i stall där det inte är så mycket flackande hit och dit med hästar från andra ställen så att virus dras in i stallet.

För Corlensky G skulle jag kunna offra mej...
Ska fölet säljas eller behållas?

Jag vill ha humör hos avkomman. ;)
Inte tvärtom.
Han är väl inte onormalt lång i kroppen på något sätt, men till just mitt sto, som jag vet lämnat en avkomma hitills och då lämnat en mycket lång rygg så vågar jag inte betäcka med honom.
En hingst med en normalt lång rygg (alltså en rygg som är normal men åt det längre hållet) ska man passa sig för att betäcka med om man har ett sto med lång rygg för blir fölet ett sto är det risk för mycket lång rygg (om hingsten hade varit ett sto hade han per automatik varit längre i ryggen p.g.a. livmoder m.m.)

Evis
Fölet ska givetvis behållas, men jag vill betäcka med en hingst som det går att sälja fölet efter om det skulle vara så att jag inte trivs med avkomman (mycket osannolikt).
Nu fick jag i alla fall svaret av Waldof stallet att jag skulle ringa så skulel vi titta på en lösning. Så jag ringer dom först och kan jag får förlängt i alla fall en månad så blir det Corlensky annars kör jag henne till haydn. Två hingstar som är ganska lika varandra tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Hur har det gått för dig? Bestämde du dig för en chansing och blev det CG?

mitt sto tog sig på min chansning och är konst. dräktig i fredags på 16 dygn! :)

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 118
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp