Betäcka när??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 115
S

snusisgirl

Nu har jag äntligen bestämt hingst och det blir Roven xx. Men... När betäcker man? Första gången jag låter betäcka min häst. Hon blir 3 år den 16 juni så man ska kanske vänta lite med o betäcka henne så det inte blir för tidigt på året? Usch, vad svårt. Vad tycker ni egentligen? Tacksam om ni skule vilja dela med er av era kunskaper.
Mvh Anna

Sv: Betäcka när??

Jag tycker att du kan betäcka till våren. Ser inte något hinder alls i det, om du inte vill fortsätta rida och träna henne under nästa vintern förstås.

Vänta inte för länge, det finns ju alltid en risk att det inte tar första brunsten så det kan vara bra att ha några brunster på sig innan säsongen tar slut. Det kan gå fortare än man tror!

Jag tänker betäcka min treåring i slutet på maj eller början på juni.Jag vill gärna kunna ha sto och föl ute på en gång och i maj borde det gå...Att få föl tidigare på säsongen är ju mer jobb och passning, det kan ju vara snö enda in i april....

Hon ska inte gå 3 års testet. Inridningen är bara påbörjad o hon har växt så mkt. Hon ska betäckas detta året men jag vill ju iinte betäcka henne för tidigt eftersom hon själv e född i juni. När brukar de brunsta första gången? Antar att det kan dröja ett tag med tanke på vad vi har för väder nere i skåne. Haha! Vilken dag på brunsten betäcker man? Märker att jag har väldigt dålig koll på detta.

Som nån annan sade, vänta inte för länge!
När jag skulle betäcka min för några år sedan, skickade jag i väg henne i mitten av maj, för jag ville ha ett sent april- tidigt majföl. Tji fick jag för hästkräket vägrade att brunsta! De fick spruta igång henne och som tur var tog hon sig på första försöket och fölet kom sista maj istället.

Malin

Ja så kan det ju oxå bli. Får kanske samråda med en veterinär istället. Men det hade varit kul o vete lite mer om vad alla här tycker.

Ja så kan det ju oxå bli. Får kanske samråda med en veterinär istället. Men det hade varit kul o vete lite mer om vad alla här tycker.

Jag tycker att aprilföl är lagom. Så jag betäcker helst i maj (med förhoppning att det tar sig då, annars hinner man ju iaf få ett majföl om det inte tar sig på första)

Betäck henne så hon fölar imaj. Men börja i tid. För det är inte bra att få föl i aug el juli då är dom fortfarande så små när vintern kommer. Sen är det de där med första gräset osv. Maj är en bra månad se på alla vilda djur. Logiskt. Lycka till.:angel:

Ja d låter ju riktigt bra! Får man bara hoppas på att hon tar sig då oxå. Håll tummarna!!:bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 129
Senast: lilsan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit... 2
Svar
34
· Visningar
3 340
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka