Betäcka m icke gdk hingst o få papper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kamikazepiloten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 015
Sv: Betäcka m icke gdk hingst o få papper

Hoppas jag får ställa en liten nyfiken fråga som jag grubblat över ett tag nu, hade hoppats på att nån annan skulle ställa den men nu gör jag det.:angel:

Vill du alltså använda en Holsteinerhingst som står utanför Sverige för att betäcka en ridponny och en varmblodig travare? Jag är bara nyfiken på hur du kommit fram till den hingsten, tänkte tex till din travare att är det så att du ska göra "ridhäst" så borde det väl finnas flera hingstar av Halvblodstyp inom Sverige som du skulle kunna välja på? Eller är det så att hingsten redan står i Sverige men inte är godkänd här? Lite off topic men jag har faktiskt funderat över det här flera ggr när jag läst i tråden;)

Hingsten står antagligen i Sverige men är inte godkänd här.

Hingsten står i Sverige men är ej gdk i Sverige.

Självklart finns det flera hingstar i Sverige som jag kan tänka mig betäcka med. Hade bestämt mig för en annan hingst från början, men denna tog ej emot travarston, trots hyggligt bra meriter. Denna hingst som jag bestämt mig för står på bra avstånd, jag vet vad den har lämnat och den är dessutom ej gdk i Sverige pga för dåliga meriter, dåliga avkommor, dåliga poäng el dyl. Anledningen till att den icke är gdk är ej av relevans för att inte andvända den i avel.

Senast ändrad av en moderator:

Men vad jag har förstått så tar väl de flesta hingsthållare med godkända halvblodshingstar emot travarston?
Vad är det denne icke godkände holsteiner har som de godkända saknar?
U

Egna meriter i svår klass, avkommor som än idag (han börjar bli till åren och har inte andvänts i avel särskilt mycket de senaste åren) tävlar i Europas toppskickt, 35 avkommor som gått svår hoppning och en fantastisk stam. Finns en till hingst i Sverige som är gdk med samma blod, men som inte alls har samma egna meriter och inte alls har lämnat lika bra avkommor.

Säger inte att våra gdk inte håller måttet, men jag har bestämt mig för denna hingst, är det ngt fel på det? Det handlar inte om att han inte når kraven för att andvändas i avel, som han inte är gdk i Sverige.

Men varför har han inte blivit godkänd, om han är bättre än den andre som blivit det? Låter ju som det blivit fel någonstans?
U

vad är det för hingst? Låter ju smått fantastiskt att han inte är godkänd med de meriterna, han borde ju kunna godkännas på prestation? :confused:

Det är ju helt upp till hingsthållaren att välja om hingsten skall "jobba" för en stambok eller inte.

Vill hingstägaren att en Importhingst skall verka för ex ASVH´s stambok så genomför hingsten avelsvärdering och får ett RESULTAT.
Stamboken säger sedan Bä eller Bu..

Vill hingstägaren inte, kan finna ett otal orsaker till ett sådant val oberoende av hingstens kvalite så är hingsten inte värderad i Sverige och kan inte vara godkänd för ex. ASVH´s stambok.

Det senare valet säger inget om hingstens kvalite´.

Peråke

Jag är mycket väl medveten om det, tycker ändå att det är märkligt att han inte skulle bli godkänd på prestation i synnerhet som jag vet mer om vem det är nu. Du känner inte heller till om han är visad eller inte.

Har hingsten inte anmält sig/startat infunnit sig för avelsvärdering så kan han inte bli godkänd.

En hingst kan ju endast bli godkänd på meriter om han går igenom den Svenska avelsvärderingen.

Vet inte vilken hingst det är men vore han visad och kasserad så var han väl "betäckningsbevis" hingst. (om ägaren betalat)

En orsak som inte är helt ovanlig är att hingsten kommit till Sverige efter sista anmälningsdatum till avelsvärderingen i våras.
Då måste hingsten besiktigas interemistiskt (enskild avelsvärdering) det kostar en hel del och hingstägaren kanske hellre väntar tills i vår.

En orsak som kan vara är att ägaren vet han har dålig dräktighet och inte VILL ha hingsten i allmän avel.

En orsak kan vara lösa benbitar..

En orsak kan vara att ägaren ogillar ASVH..

finns ett otal

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag är som tidigare sagt fullt medveten om vad som krävs för att en hingst ska bli godkänd eller avelsvärderad, det kryllar av hingstar som varken är det ena eller det andra av flera raser och korsningar här i Sverige. Enbart en godkänd hingst kan ge gröna papper hos ASVH. Vill du veta mer finns det en hel del information på www.asvh.se.

Var och en får göra som man själv vill här i livet. Och jag kommer inte att hindra dig på något vis.

Det finns så många hingstar som tar emot trav ston så att det finns ingen anledning i mina ögon att bedriva en sådan här sak vidare.
Är det en ren penning fråga så betäck en av dom och använd en godkänd hingst, och du kan registrera avkomman och det blir ett annat värde på fölet.

Det andra stoet som ska betäckas med denna hingst är inte min, utan min arbetsgivares. Mitt andra sto ska betäckas med en godkänd hingst, så det är inte en penningfråga.

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 429
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 252
Senast: Görel
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka