Betäcka m icke gdk hingst o få papper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kamikazepiloten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 015
K

Kamikazepiloten

Hur kan man göra för att undkomma att få okänd härstamning på en sådan häst?

Om hingstägaren köper in sig i en liten procent av hästen, får han då betäcka det stoet med sin hingst?

Om man leasar ut stoet till hingstägaren en kort tid och han betäcker, vem står då som uppfödare? Kan man avbryta leasingavtalet innan fölet är född och att stoägaren då står som uppfödare?

Sv: Betäcka m icke gdk hingst o få papper

Sedan cirka ett och ett halvt år tillbaka är det tillåtet att använda en icke godkänd hingst till andra ston än ägarens egna.

Man måste dock föra språngrulla och lite annat som jag vet att andra som ameo kan bättre än mig;)

Sedan cirka ett och ett halvt år tillbaka är det tillåtet att använda en icke godkänd hingst till andra ston än ägarens egna.

Man måste dock föra språngrulla och lite annat som jag vet att andra som ameo kan bättre än mig;)

Det där har jag inte riktigt fattat. Hur är detta egentligen en icke godkänd hingst får användas i avel... vad är det med de som ÄR godkända då?

Vad blir det för skillnad i papper på avkommorna? Hamnar de i nån sorts register för korsningar o så eller?

Hur blir det med statusen på de godkända hingstarna o avkommorna efter godkända respektive icke godkända hingstar? Usch, detta vart förvirrande:crazy:

Inom halvblodsaveln så skiljer både färgen på papper och vilken nummerserie som används.

Ridponnyer vet jag har olika nummerserier.

Det där har jag inte riktigt fattat. Hur är detta egentligen en icke godkänd hingst får användas i avel... vad är det med de som ÄR godkända då?

Vad blir det för skillnad i papper på avkommorna? Hamnar de i nån sorts register för korsningar o så eller?

Hur blir det med statusen på de godkända hingstarna o avkommorna efter godkända respektive icke godkända hingstar? Usch, detta vart förvirrande:crazy:

Respektive avelsförening väljer vilka hingstar man godkänner. Avkomma till godkänd hingst ger gröna papper (om mödernet uppfyller rätt krav)

Avkommor till icke godkänd hingst får grå papper. Är de renrasiga ska de ha raskod efter den ras de tillhör.

Inom halvblodsaveln är avkommor till icke godkända hingstar inte stamboksberättigade, det är endast ston med gröna papper och hingstar efter godkänd hingst och undan stamboksfört sto.
Om en icke godkänd hingst senare blir godkänd kan de avkommor som tillverkades när han inte var godkänd inte få gröna papper i efterhand.

Respektive avelsförening väljer vilka hingstar man godkänner. Avkomma till godkänd hingst ger gröna papper (om mödernet uppfyller rätt krav)

Avkommor till icke godkänd hingst får grå papper. Är de renrasiga ska de ha raskod efter den ras de tillhör.

Inom halvblodsaveln är avkommor till icke godkända hingstar inte stamboksberättigade, det är endast ston med gröna papper och hingstar efter godkänd hingst och undan stamboksfört sto.
Om en icke godkänd hingst senare blir godkänd kan de avkommor som tillverkades när han inte var godkänd inte få gröna papper i efterhand.

Ok, så med andra ord blir det ingen större skillnad egentligen annat än att det inte står "okänd" i pappret?

Fel av mig, hingsten är gdk för avel, dock ej gdk i Sverige och hingstägaren vill ej lösa EU-licens för detta år.

Hingsten i fråga är en holsteinerhingst och stona i fråga är av raserna Svensk RP och vbl travare.

Hur kan vi få papper på dessa avkommor, utan att hingstägaren betalar EU-licensen?

Om inte hingstägaren vill betala licensen och ni vill få avkommor med papper kan ni betala licensen själva.

Ett annat alternativ är dna-test på avkommorna men det kostar också pengar.

Hingstar som INTE har lic. i någon avelsförening, skall i stället kontakta SH www.svehast.se (hingstar i avel) och följa dom instruktioner som finns där.

Det är att hingsten skall ha ett pass och vara DNA testad.
Importerade hingster CEM testade.

Språngrulla skall anmälas/föras (anteckna på språngrulla som finns att ladda ner från SH´s hemsida vilka ston som betäcks och datum för betäckning)

Hingstägaren skall skicka in den förda språngrullan och samtidigt betala in 184 kr +moms/sto till SH senast 1 oktober betäckningsåret.

Hingstägaren skall utfärda språngsedlar till varje betäckt sto (finns att köpa på SH för tryckkostnad)

Stoägaren kan sedan när fölet föds använda språngsedeln och registrera fölet med den härstamning fölet har i någon avelsförening som registrerar i register för rasen.

Är man osäker på var fölet kan registreras kontaktar man SH´s kansli, dom vet vem som registrerar vad

---avkommorna kan inte hamna i någon ras´s stambok men man får ut ett pass med härstamning i någon rasförening eller av SH.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

---avkommorna kan inte hamna i någon ras´s stambok men man får ut ett pass med härstamning i någon rasförening eller av SH.

peråke

Ok, det är det jag ville veta:) Kändes så galet att bara få använda vilken hingst som helst:crazy: långt avelsarbete åt skogen?! Men kommer de hästarna inte in i stamboken är jag väl lite lugnare:)

De här reglerna för hingstar i avel GÄLLER ÄVEN när man betäcker eget sto med egen hingst.

Så alla hingstar oavsett ägre ras skall föra språngrulla och utfärda språngsedlar---för hingsten själv krävs att han är registrerad/pass och har DNA typats. (grundkravet är inte full härstamningsverifiering utan endast DNA på hingsten)

Licensierade Stambokshingstar lämnar avkommor till sin stambok. (om modern uppfyller kraven)
Vanligtvis sköter hingstens avelsförening det administrativa.

Olicensierade hingstar lämnar avkommor som ALLTID kan få ett pass med härstamning, någonstans beroende på vad det är för ras eller korsning.
SH sköter det admininstrativa.

peråke

PS saknas Språngrulla och språngsedel/betald stoavgift så måste full DNA härstamningsverifiering genomföras för att få med härstamningen i passet. DNA på FAR-MOR-AVKOMMA.

Avkomman kan även registreras/passförses med okänd härstamning.

De här reglerna för hingstar i avel GÄLLER ÄVEN när man betäcker eget sto med egen hingst.

Så alla hingstar oavsett ägre ras skall föra språngrulla och utfärda språngsedlar---för hingsten själv krävs att han är registrerad/pass och har DNA typats. (grundkravet är inte full härstamningsverifiering utan endast DNA på hingsten)

Licensierade Stambokshingstar lämnar avkommor till sin stambok. (om modern uppfyller kraven)

Olicensierade hingstar lämnar avkommor som ALLTID kan få ett pass med härstamning, någonstans beroende på vad det är för ras eller korsning.

peråke

PS saknas Språngrulla och språngsedel/betald stoavgift så måste full DNA härstamningsverifiering genomföras för att få med härstamningen i passet. DNA på FAR-MOR-AVKOMMA.

En sak som jag funderat på, vem är det som bestämt att det ska erläggas stoavgift till SH?
Är det lag på det? Eller är det en frivillig överenskommelse? Allmänt nyfiken bara :banana::banana::banana:

peråke

Grubbel:crazy: godkända hingstar från hingstpremieringar vet jag ju vad det är men vad menas med en licencierad o en olicencierad hingst? Handlar detta om att hingslicens är löst eller ej?

Licensierade Stambokshingstar = avelsgodkänd?
Olicensierade hingstar = icke godkänd eller icke bedömd?

Enklast är att se det på följande sätt.

Hingstar som har en härstamning att de kan vara hingstar inom någon ras/typ kan licensieras av avelsföreningar.

Varje avelsförening har sedan olika krav vad som krävs för att få lösa en licens och det finns därtill två olika typer av licenser i Sverige.

Hingstlisenns= kan lösas av hingstar som når rasens krav.

Betäckningsbevis= kan lösas av hingstar som är avelsvärderade men inte nått rasens krav.

Bägge dessa typer av hingstar måste därtill lösa en "aktiv" hingstlicens/betäckningsbevis i avelsföreningen för att få registrera avkommor i avelsföreningens stambok, en del avelsföreningar kräver licensavgift varje år en del utfärdar livstids licenser.
------------------------------------------------------------------
Hingstar som står utanför och inte har någon lic/betäckningsbrevis som är gilltig för i stället språngrulla mot SH.

peråke

En sak som jag funderat på, vem är det som bestämt att det ska erläggas stoavgift till SH?
Är det lag på det? Eller är det en frivillig överenskommelse? Allmänt nyfiken bara :banana::banana::banana:

Det är "näringen" som ålagts att själv betalar sina egna administrativa kostnader för att sköta myndighetskraven när det gäller förökning och registrering/pass för hästar.

Kostnader som alla måste vara med att betala, utbildning av ID kontrollanter/chippmärkare, kontroll av alla förda språngrullor, dataregister över alla hingstar och vilka ston de betäckt och resultatet av betäckningen, inrapportering av defekter osv.

SH som har denna uppgift tar in 184 kronor+ moms/ betäckt sto för att täcka kostnaderna.
---------------------------------------------------------------

Det är inte SH som bestämmt vad som är myndighetskrav och att det är uppfödarna själva som måste betala de administrativa kostnaderna.

Däremot är det SH som själva har valt hur man skall "få in" pengarna--i dagsläget är det via 184 kr/ betäckt sto.

Om alla hingstar för språngrulla och alla betäckta ston betalar sin del av omkostnaderna (i dagsläget 184 kr.)

Föddes inga fler okända hästar i Sverige och administrativa kostnaden/sto skulle kunna sänkas ordentligt.

peråke

Det gäller mao att se upp som stoägare och kontrollera om hingsten har löst en gilltig Svensk hingstlic. för 2007 och för vilken stambok/stamböcker lic. är gilltig.

Saknar hingsten en hingstlic. så kan hingsten i stället föra språngrulla mot SH (gratis) och avkommorna kan då registreras med full härstamning men i någon lägre avdelning/register i någon stambok eller raslösa.

stoavgift betalas för alla betäckta ston i Sverige oavsett om det är lic. eller olic. hingstar som betäcker.
------------------------------------------------------------------

Det förekommer hingstar i Sverige som har hingstlic. i något utländskt avelsförbund men INGEN lic. i Sverige.

Sådana hingstar för då språngrulla i hingstens avelsförening och utfärdar språngsedlar som är giltiga att registrera fölen i HINGSTENS avelsförening.

Den Svenska stoägaren måste då följa hingstens avelsförenings olika avgiftsystem som kan vara "annorlunda" än Svenska och därtill ID kontrollera fölet med gilltig ID kontrollant från Hingstens avelsförening.

Därefter när alla regler/avgifter som gäller i hingstens avelsförening är uppfyllda registreras avkomman i utländsk avelsförening med pass och full härstamning.

Det fungerar i praktiken för hingstar från en del EU länder dock inte alla.
Det finns EU länder bl.a Holland som anser att det finns EU direktiv som hindrar att avkommor födda utanför landet att införas i deras stamböcker.

peråke

PS. hingstar som betäcker i Sverige men är lic. i annat land och stoägaren sedan registrerar avkomman i hingstens avelsförening.

Skall om alla regelverk följs (bägge länders) även föra en Svensk språngrulla mot SH och betala stoavgift.

Det är "näringen" som ålagts att själv betalar sina egna administrativa kostnader för att sköta myndighetskraven när det gäller förökning och registrering/pass för hästar.

Kostnader som alla måste vara med att betala, utbildning av ID kontrollanter/chippmärkare, kontroll av alla förda språngrullor, dataregister över alla hingstar och vilka ston de betäckt och resultatet av betäckningen, inrapportering av defekter osv.

SH som har denna uppgift tar in 184 kronor+ moms/ betäckt sto för att täcka kostnaderna.
---------------------------------------------------------------

Det är inte SH som bestämmt vad som är myndighetskrav och att det är uppfödarna själva som måste betala de administrativa kostnaderna.

Däremot är det SH som själva har valt hur man skall "få in" pengarna--i dagsläget är det via 184 kr/ betäckt sto.

Om alla hingstar för språngrulla och alla betäckta ston betalar sin del av omkostnaderna (i dagsläget 184 kr.)

Föddes inga fler okända hästar i Sverige och administrativa kostnaden/sto skulle kunna sänkas ordentligt.

peråke
Men vem har bestämt att det ska betalas stoavgift i sverige till SH?
Är SH en myndighet? Eller en intresseorganisation?
Jag har frågat så många olika men aldrig fått något riktigt svar.

Senast ändrad:

I Sverige har vi flera godkända avelsorganisationer.

STC= travsport
STG= galoppsport
ASVH= Svenska varmblodiga hästar
SIF=Svenska Islandshästförbundet
SH= Medlemsraser + Alla övriga raser +raslösa.*

Avelsorganisationerna har myndighetsuppdrag att identifiera och passförse sina områdeshästar samt föra språngrulla på alla betäckningar som hingstar utför och att hingstarna skall vara identifierade med DNA.

Varje avelsorganisation väljer sedan själv hur de får ekonomin att fungera.

Just SH har valt att ta in inkomsterna för dessa myndighets uppdrag via avgift/betäckt sto.

-------------------------------------------------------------

Däremot när det gäller avelsvärdering så är den helt frivillig sedan 2006 och INGEN avelsorganisation har något myndighetskrav att bedriva kontroll av verksamma hingstar.

Här är det då fritt för de raser som så önskar att vara medlemmar i någon avelsorganisation och låta avelsvärdera sina raser enligt rasens egna önskemål.
(Raser kan inte enligt STJ föreskrifter själva utföra avelsvärdering utan själva värderingen måste gå under en avelsorganisations vingar.)

I princip är inte övriga häsraser tvugna att vara medlemsföreningar i SH utan kan antingen ansöka om att få statusen av egen avelsorganisation eller skriva en ansökan till någon befintlig avelsorganisation och söka medlemskap eller välja att stå utanför medlemskap i någon avelsorganisation.

I praktiken är det för de flesta övriga raser endast möjligt att få medlemskap i SH och för att få vara medlem betalar föreningarna en medlemsavgift och har rösträtt inom avelsorganisationen i proportion till antalet betäckta ston.

Inom SH´s medlemsföreningar finns det raser som både har och inte har obligatorisk avelsvärdering, de raser som har avelsvärdering får då bekosta avelsvärderingen själv.

------------------------------------------------------------------------------
Svaret på din direkta fråga är, att SH har myndighetsuppdrag enligt * (se ovan.)

SH är också en intresseförening med rösträtt för de raser som är medlemmar.

peråke

Aha, nu blev jag lite klokare :idea:
Tack för det klarläggandet.:banana::banana::banana:

(För övrigt anser jag att det behövs en ny Toreador i svensk halvblodsavel :D)

Jo just nu ser det ut så, men vi lever i en förändlig värld och mycket kan hända när det gäller avelsorganisationer.

Ett som är säkert är att avelsvärdering är frivilligt och ingen som använder en ej avelsvärderad hingst behöver vara med att betala till de avelsföreningar som bedriver selektion.

Det är anledningen bakom att SH inte längre tar in några hingstlicenser.

Stamboks hingstar betalar i dag sin licens direkt till sin avelsförening. (som behåller pengarna)

En del avelsföreningar tar även ut en högre stoavgift än grundbeloppet (184 kr)--sådana föreningar behåller då det belopp som överstiger SH´s andel.

peråke

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 429
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 252
Senast: Görel
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka