Betäcka gammal ponny??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kessy
  • Startdatum Startdatum
K

kessy

Är det för optimistiskt att tro att man kan betäcka en welshponny på 25 år och hon kan klara att få föl? Hon har dock haft ett par föl förut, som ung. Stoet är pigg och frisk för sin ålder.

Sv: Betäcka gammal ponny??

Är hon pigg och frisk så kan du mycket väl göra ett försök men det kan vara svårt att få henne dräktig när hon inte haft föl på så många år.
Vi har betäckt ett 26-årigt halvblodsto i år, men hon har varit igång (med fölningar) hela tiden utom i år och har fortsatt att brunsta regelbundet. Hon är naturligt betäckt (första gången) med en ponnyhingst och har inte brunstat om efter det. Hon är inte undersökt med ultraljud ännu men är på drygt 30 dygn nu utan ny brunst. Om det blir något föl av detta, så är det definitivt det sista hon kommer att få. Hon kommer säkert att hänga med några år till, men då får hon bli sällskapsdam till vimsiga ungston.

Tar hon sig så tar hon sig :) Förra året betäckte vi vår 21 åring som inte haft föl på 15 år. I år har hon fått en ljuvlig liten fölis och är nu ombetäckt.
Ett gott tips är att inte ta den dyraste hingsten kanske ifall hon inte tar sig :smirk: ta en med hög dräktighetsprocent så hon får alla förutsettningar.
Lycka till!

Är hon bara frisk o fertil så är det ingen fara...
Veterinären här hemma brukar alltid säga "att är de för gamla och trötta i kroppen så blir det aldrig något föl ändå..."

Tack för svar, något tips på welsh-hingst skulle vara bra :idea: (helst i Mälardalen/Örebrotrakten), har ingen koll på welsharna riktigt. Var inne på SWF hemsida, men såg att många hingstar inte löst licens.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: mars
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
592
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka