Betäcka en häst som haft fång?

Forest Autumn

Trådstartare
Tråden ligger kanske fel. Jag visste inte var jag skulle lägga den. Jag har haft planer på att betäcka mitt sto så småningom. Men jag börjar bli tveksam till om det är en bra idé. Hon hade lindrigt fånganfall förra hösten. Den första anledningen till att jag undrar är naturligtvis om det finns någon ökad risk att hon får fång under dräktigheten. Sedan har jag läst att man tror att det kan vara ärftligt i alla fall i vissa fall. Vad tycker ni?

Sv: Betäcka en häst som haft fång?

Det beror säkert på vem du frågar.....
Frågar du mig som fått avliva en älskad (och mkt bra!) häst p.g.a fångproblematik med insulinresistens till följd så skulle jag säga nej. Jag har just fått informationer om att hans halvsyster drabbats av svår fång under dräktigheten så jag tycker mig ana en ärftlighet och skulle inte köpa en till häst ur samma modersto trots att hon bevisligen lämnar kapabla avkommor.
För flera år sedan gjordes ett kejsarsnitt på ett fångbenäget sto som fick fruktansvärt ont under slutet av dräktigheten, varken föl eller sto klarade sig.

Tack för svaret.
Att jag får olika svar beroende på vem jag frågar är jag helt övertygad om. Jag bara ville veta lite vad andra tycker och tänker om detta. Jag inser nog egentligen att det skulle innebära alldeles för mkt oro både under dräktigheten och sedan med den nya hästen. Svaret är kanske självklart. Det är inte ngn bra idé.

Håller med. Ingen särskilt bra ide.
PL

Nej antagligen inte. Det är kanske självklart att man inte bör göra det?
Jag trodde att det fanns de som betäckte sina fångston, har för mig att jag har läst det. Men så är det kanske inte. Jag börjar bli ganska övertygad om att jag inte vill utsätta mitt lilla sto för den risken.

Senast ändrad:

Tror inte att det är någon jättebra ide som dom andra också skrivit, hon kommer ju att bli väldigt tung i slutet av dräktigheten och om hon inte skulle klara det så är det ju inte kul att behöva ev ta bort henne högdräktig...

Och jag har hört tvärtom. Många fångston har mått mkt bra under sin dräktighet och när de går med föl vid sidan.Många har tom sagt att deras ston kan gå på bete så länge de har föl sidan om.

delvis knapplån

Tack för alla svar. Jag vet att jag ville veta vad andra tycker.
Men besvärlig som jag alltid är så undrar jag om det finns ngn undersökning på detta. Även om jag nog har bestämt mig för att inte betäcka henne.

Och jag har hört tvärtom. Många fångston har mått mkt bra under sin dräktighet och när de går med föl vid sidan.Många har tom sagt att deras ston kan gå på bete så länge de har föl sidan om.

Samma här, från flera olika håll.
Men det har varit gamla hästkarlar som sagt det.

Immer

Jag menar att de går på egen, gammal erfarenhet - inte på forskning.
Själv vill jag gärna tro på det, eftersom jag också har funderingar på betäckning av ett sto som fick fång för ett år sedan.

Immer

Fångstoet i fråga klarar säkert av att gå på betet med sitt blivande sto och mår bra av det.
Frågan är ju bara finns det en ärftlig benägenhet för fång som hon för vidare, innan man betäcker ett sådant sto kanske man ska ta reda på om det finns syskon och andra släktingar som haft fång. Om inga släktingar har det, då kanske man kan betäcka utan att riskera att man avlar på en ärftlig benägenhet för fång.

Om fången är besvärlig med ökad hovbensrotation så tror jag knappast att det är lättare för stoet när hon väger 100-200kg mer än vanligt de sista högdräktighetsmånaderna...Vi betäcker aldrig ston som haft fång pga detta, samt stor risk för återfall...

Jag tror man ska gå mer på forskning än gammal erfarenhet...Är aldrig roligt att få "rätt" i sina farhågor...och så kanske det slutar tråkigt...

Jag menar att de går på egen, gammal erfarenhet - inte på forskning.
Själv vill jag gärna tro på det, eftersom jag också har funderingar på betäckning av ett sto som fick fång för ett år sedan.

Immer
Det är klart att man gärna vill tro på det. Men jag vet inte hur pass mkt jag vågar tro på ngt sådant.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka