betäcka eller ej?

I

Innisia

Hej! Jag har ett sto som ska betäckas.
Men denna tjej har varit sen i sin utveckling o jag har sedan ett år tillbaka börjat jobba med henne. Hon var inte alls hanterad då hon kom till oss. Och idag rider jag henne o tränar western. Men hon har inte hunnit sätta ngr direkta ryggmuskler ännu pga av att hon inte har ridits så länge..o jag har har av olika andledningar inte kunna träna henne så kontinuerligt som man borde.
Hon är 7 år gammal. Jag är nu lite orolig för om det kan bli följder för henne om hon betäcks nu o inte har bra ryggmuskler.
Är det ngt som jag ska vara orolig för. Ska jag vänta med att betäcka henne tills hon har bra muskler.?
Vad tror ni?
:confused:

Sv: betäcka eller ej?

Har du kollat upp så det inte finnns några andra orsaker till att hon inte musklar sin rygg? Passar t ex. sadeln 100%-igt? Är hon veterinärkollad? Det kan finnas många orsaker till att en häst inte musklar ryggen, så om jag vore du skulle jag vilja utesluta att det inte ligger något annat bakom som kan göra det jobbigt för henne att klara en dräktighet.

Har du kollat upp så det inte finnns några andra orsaker till att hon inte musklar sin rygg? Passar t ex. sadeln 100%-igt? Är hon veterinärkollad? Det kan finnas många orsaker till att en häst inte musklar ryggen, så om jag vore du skulle jag vilja utesluta att det inte ligger något annat bakom som kan göra det jobbigt för henne att klara en dräktighet.

Ja jo att sadeln inte har legat bra är en av andledningarna till att hon inte har musklat sig. Och ny sadel är utprovad o beställd. Så det kommer.Men ska jag kanske vänta med att betäcka henne tills hon har fått muskler?..Vill ju inte göra en grav jobbigare för henne än vad det behövs. Och jag vill inte att hon ska få men av ryggen om det inte orkar att bära sig...eller orkar de det av " naturen" så att säga ....utan ricktiga ryggmuskler?

men om du betäcker henne nu, så hinner hon ju fortfarande sätta muskler, du kan fortsätta träna henne ett bra tag till.
(bara hon är frisk, vill säga)

Undrar hur alla vildhästar gör som aldrig blir ridna eller tränade och ändå inte har problem med dräktighet. Allvarligt talat, avelsston är sällan ridna överhuvudtaget. Ska du betäcka din häst så ska du göra det för att det är en bra individ, inte för att den har ridmuskler.

Undrar hur alla vildhästar gör som aldrig blir ridna eller tränade och ändå inte har problem med dräktighet. Allvarligt talat, avelsston är sällan ridna överhuvudtaget. Ska du betäcka din häst så ska du göra det för att det är en bra individ, inte för att den har ridmuskler.

Ja håller med. tänk i stället på att hon blir fort äldre de är de bästa att betäcka henne hon är ju iallafall 7 år och 8 när hon fölar. Folk säger så konstiga saker i bland pga okunskap. Inte riktat till nån särskild. Välj ut en hingst och se till att du inte får föl senare än slutet av maj då fölet behöver sommaren på sig innan de kalla vintern kommer. Lycka till.;)

okej det låter ju ganska vettigt det ni säger o det är lite i de banor som jag har tänkt till o från med. Men..även om avelston o vilda hästar klarar en betäckning utan problem...hur blir de att se ut efteråt? blir de mera svankiga efter om de inte har muskler ..eller har det ingen betydelse? Och självklart är ju andledningen til varför att hon är en toppentjej. har mkt tänka i huvudet.. o mkt fin i kroppen. Går jättefint..o har ett underbart temerament. och därav har jag fått förfrågningar om jag kan släppa föl från henne.
Men jag vill bara inte att hon ska må dåligt av det o få problem med sin rygg efter o se ut som en gunghäst efter.:)

håller med, om hon ska in i aveln, så ska det finnas anledningar till det, dvs att hon har en bra stam, tävlingsprestationer, lynne etc.
Du kanske ska tävla henne lite, så hon får meriter?

Ja, märrar blir påverkade av dräktighet, både till humöret och i kroppen. Vissa säger att deras märrar har blivit bättre i humöret, dvs mindre "surmärrar", andra säger annat, t ex att märrar har blivit beskyddande och svåra att hantera.....

Du kan hålla henne i bra trim genom regelbunden träning, men märrar kan bli mer eller mindre svankiga/bukiga, MYCKET INDIVIDUELLT.

Om du vill ha föl, träna henne och ta föl.
Om du är rädd för ev konsekvenser av dräktigheten, fortsätt träna henne och ta inte föl:d

Blev du klokare nu? :rofl: :rofl: ledsen, men ditt beslut....

Ja tack..jag är klokare nu:)
det blir träning..o det blir föl.:) som sagt..hon kan vara lite sur märr ibland.:) Kanske kan hon bli lite gladare hi hi hi^^ Som jag sagt tidigare, en underbar häst att ha o göra med..o har ju en jättefin pappa...så..varför inte. Och det blir med en jättefin kille..vi tror vi har hittat rätt hings iallafall..så...:)
så..det är bara att fortsätta att jobba henne..o vem vet kanska jag kan våga mig ut o testa hennes kunskaper på banan så småning om.:) Men tack för hjälpen..känndes skönt att få ventilera mina tankar:)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka