Betäcka efter fölning?

tinafinis

Trådstartare
Anser ni avelskunniga att man ska betäcka på fölbrunsten eller ska man vänta tills nästa brunst?
Och när brukar den komma i så fall?

Sv: Betäcka efter fölning?

jag tycker att om det är jätte akut kan man inseminera på föl brunsten men det är ej sjyst mot stoeat att betäckas naturligt på den brunsten.. de e bästa att vänta till nästa brunst.. men jag anser att stoet mår bäst av 1 års vila mellan varje bebis.

Jag betäcker aldrig om mina ston på fölbrunsten, brukar vänta till 30dagars brunsten

de e bästa att vänta till nästa brunst.. men jag anser att stoet mår bäst av 1 års vila mellan varje bebis.

...vilket ofta inte är en bra idé då stoet kan få svårare att ta sig.

Angående betäckning på fölbrunst så är det ok för seminering om stoet är väl renad efter fölning och ihopdragen i livmoder.
Det är sånt som veterinär tar ställning till i så fall.

Nackdel är att om stoet blir infekterad så kan man spoliera hela säsongen i värsta fall.
En nackdel till är att man måste släpa runt på en 7 dagars unge till seminstation.

AM

Jag har betäckt på fölbrunsten flera gånger. Det av olika anledningar, men mest för att jag ville ha fölen tidigare på året.
Ett av mina ston tar sej bäst på fölbrunsten. Betäcker man henne på 9 dagar så tar hon sej. Ett år råkade vi missa det hela då det var strul med ett annat sto med föl och vi fick vänta tills 30 dagars och det tog sej inte, vilket resulterade en lång säsong för oss med henne. Efter fölningen betäckte vi henne på 9 dagars och hon tog sej direkt.

Jag tvättar alltid ur stona om de ska betäckas på 9 dagars och ser till att hingstägaren är bra på att rengöra sina hingstar.

**KL**
Detta är en mycket intressant fråga. Mitt sto kom till hingsten lite sent förra året(mitt fel, hon tog sig på första försöket), så om allt går som det ska får hon ett föl omkring 5:e juli, och det kan jag tycka är lite i senaste laget. OM hon ska ombetäckas/semineras nästa år hade det ju varit bra att kunna navända sig av fölbrunsten. Nu är jag lite i valet o kvalet om vi ska tävla eller betäcka, beroende på hur mitt liv kommer att se ut nästa år. Jätteintressant att läsa era erfarenheter, och jag hoppas det kommer fler :)
U

*kl*

Mitt ena sto är handbetäckt på fölbrunsten i år,av flera olika skäl,men främst för att få ihop fölningarna under kortare period.De fölade med 1,5 månads skillnad i år och det gör en jätteskillnad när ena fölungen är såld å har åkt hemifrån och den andra är ensam kvar bland tanterna..Tack och lov är min ena tant en väldigt busig och ärtig dam så han får ju ut en hel del utav sina lekar ändå,men men..

Så nästa år hoppas jag på föl den 12,14 och 30/4 och så en eftersläntare runt 12/6 men den skall förmodligen ej säljas.

Jag har seminerat på fölbrunsten flera gånger, och det brukar fungera bra, jag tänker göra med det i år på ett sto. Nu tar jag alltid baktprov innan seminering ( det gör jag oavsett när stoet ska semineras) för att säkert kolla så att det är OK. Stoet semineras inte på fölbrunsten om veterinären ser att stoet ej dragit ihop sig ordentligt. Vi har bara 15 km till seminstationen, och det brukar gå bra att köra sto + föl dit. Det är en större infektionsrisk för den nya fölungen att byta miljö så tidigt, och jag skulle inte göra det med en fölunge som inte var 100% pigg och stark.

jag tycker att om det är jätte akut kan man inseminera på föl brunsten men det är ej sjyst mot stoeat att betäckas naturligt på den brunsten.. de e bästa att vänta till nästa brunst.. men jag anser att stoet mår bäst av 1 års vila mellan varje bebis.

Varför är det ej Schyst mot stoet att betäcka naturligt på fölbrunsten????? För övrigt är det helt naturligt för astoet att ha ett föl varje år, det är så det funkar i det ursprungliga vilda livet.....

Betäckte mitt sto på fölbrunsten förra året. Hon fölade 5 v för tidigt, tvillingar dödfödda så klart.... Jo, hon var ultraljudad, men vetten missade att det var tvillingar. Eftersom hon skulle fölat runt 20 juli, vilket är för sent för mig, så passade jag på att ta chansen och få henne i fas med mina 2 andra ston som fölar i månadsskiftet maj/juni.. Hon fölade 30 juni, körde henne till hingsten 6 juli betäckt 8-12 juli beräknad fölning 8 juni. Naturlig betäckning eftersom inget annat förekommer på ardenner.....

Tror inte att jag hade kört iväg henne på fölbrunsten om hon hade haft föl vid sidan, då hade jag nog hellre väntat ett år och betäckt henne tidigt....Kan också tänka mig att betäcka på fölbrunsten om man har egen hingst och därigenom slipper byta mijlö för fölisen...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 389
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 034
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka