Betäcka äldre sto

hanoirocks

Trådstartare
Nu har jag pratat med två veterinärer som hurvida jag kan betäcka mitt 20 åriga ponnysto som aldrig haft föl innan, (man har ju hört så mycket). Båda veterinärerna berättade iallafall att det inte var några som helst problem så länge hon var i fin form och det är hon. Men jag vill bara veta vad ni har för EGNA erfarenheter? Jag vill inte höra om någon som känner någon som känner någon osv..

Sv: Betäcka äldre sto

Vad skulle inte vara några som helst problem, och vad grunnade de det på?

Kan de sia in i framtiden?

En dräktighet/fölning är alltid en risk för stoet, även om hon är betydligt yngre.

alltså det skulle inte vara några problem även om hon var gammal eftersom hon är frisk och i bra kondition. Jag förstod inte riktigt vad du inte förstod:confused:.

Jo det är väl alltid en risk.

Det är en risk att betäcka äldre ston. Mitt sto är 20 men har fått två fina föl tidigare och är betäckt i år igen med Feliciano. Man kan aldrig säga att det är riskfritt att betäcka första gången på en så pass gammal häst, och man skulle väl gräma sig otroligt den dagen hon avled i samband med fölningen. Vi har dock ett sto i stallet som är 17 och fick ett kalasfint förstaföl nu i våras. Hon har tävlat 130 hoppning och har god grundkondition. Det är såklart alltid en fördel, men ingenting är riskfritt.

Förstår din tvekan, och din längtan efter en avkomma!

hej!
Jag själv som hingst ägare skulle nog inte ta imot ett 20 årigt sto som aldrig haft föl tidigare.
Har förvisso en 20 åring på betäckning nu men hon har haft föl tidigare..
skulle jag betäcka ändå så skulle jag sånafall försöka 1 gång, tar hon sig inte, så är det nog inte meningen.. man ska nog inte hålla på för mycket med ett sto som är så gammal..
Tar hon sig så är hon ju egentligen frisk och redo för att få föl..
ja menar hur funkar det i naturen... finns ju hästar som blir över 30år, då är ju egentligen 20 år ingen ålder...
SVÅRT, SVÅRT....:confused:
Jag står nog lite mitt i mellan....:confused:

det ska inte behöva vara någåt problem som vetrinärerna sa, men det kan vara svårare att få dom dräcktiga. lycka till =)

Det är ingen fara att betäcka ett äldre maidensto.
Har sett en her massa "lyckliga äldre mammor" genom årens lopp(Nu senast fölade Elmelts gamla shettissto-ett fint, normalstort hingstföl)

Däremot kan ju åldern vara emot dom på så vis att "äggen trötet", dom har förslappade muskler(behåller vätska?), cystor i livmodern mm.

MEN om man får dom dräktiga, så är min erfarenhet att de varken har svårare fölningar, sämre mjölkkvalitet eller ngt av alla andra konstiga rykten som cirkulerar angående att få föl på äldre ston...

Nu har jag pratat med två veterinärer som hurvida jag kan betäcka mitt 20 åriga ponnysto som aldrig haft föl innan, (man har ju hört så mycket). Båda veterinärerna berättade iallafall att det inte var några som helst problem så länge hon var i fin form och det är hon. Men jag vill bara veta vad ni har för EGNA erfarenheter? Jag vill inte höra om någon som känner någon som känner någon osv..

Vad är det för ras på ditt sto?
Jag har en Connemara som är 26 som jag funderade på att ta föl efter,(pigg som en nötkärna) men jag la ner projektet. Hon fick föl när hon var fem eller sex år gammal, men det är ju evigheter sen.
Vad som egentligen fick mej att avstå, var det faktum att hon är oförsäkrad och händer det nånting under resans gång, så vill jag inte måsta välja med börsen.

Maria

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 807
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 168
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 439
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka