Besviken på köparen.

D

Dextrosol

Jag känner mig besviken på familjen som köpte min ponny. De lever inte upp till det de lovade inför köpet med träning etc. Fy vad jag känner mig maktlös - jag vill ju verkligen att det skall gå bra i det nya hemmet. Klarar inte att släppa det. :cry:

Sv: Besviken på köparen.

Det är du nog så illa tvungen till. Sålt är sålt. De nya ägarna förfogar självständigt över sin nya ponny. Vill man ha nån slags garantier ska det utförligt skrivas in i köpekontraktet och med vite ifall inte de nya ägarna håller överenskommelsen. Utan vite har jag förtstått det som att allt man kommer överens om faller platt till marken. Visst heter det att även muntliga avtal ska hållas, men det är svårt att bevisa när ord står mot ord.

Glöm och gå vidare! Det är bäst för dig själv.

Du kan inget göra, eftersom ponnyn är såld.

På vilket sätt menar du att de missköter ponnyn?

Sålt är sålt, det bästa är nog att du går vidare och försöker att inte tänka på saken.

Vad är det de inte köper?
De kanske inte har ambition att just använda ponnyn för träning och tävling,
även om ni kanske slöt ett muntligt avtal om att du skulle vilja att ponnyn används
till det. Kan du inte erbjuda dig och hjälpa till med henne då?

Eller t.o.m köpa tillbaka henne i värsta fall..? Säg att du ångrar att du sålde henne och fråga om det finns någon möjlighet att de skulle kunna tänka sig och sälja tillbaka henne till dig, för en likvärdig summa.

Francess skrev:
Det är du nog så illa tvungen till. Sålt är sålt. De nya ägarna förfogar självständigt över sin nya ponny. Vill man ha nån slags garantier ska det utförligt skrivas in i köpekontraktet och med vite ifall inte de nya ägarna håller överenskommelsen. Utan vite har jag förtstått det som att allt man kommer överens om faller platt till marken. Visst heter det att även muntliga avtal ska hållas, men det är svårt att bevisa när ord står mot ord.

Glöm och gå vidare! Det är bäst för dig själv.

vad menas med "med vite" :o

misshandlar de ponnyn elelr? annars är det ju knappast något du har att göra med längre?

Om du inte uppfyller det som står i kontraktet så får du betala x antal kronor till säljaren.

Det här är inte till dig men till alla som säljer hästar och "ångrar sig" (det har varit en hel del sådana trådar på sistone).

Sålt är sålt, kan man inte acceptera att de nya ägarna kanske gör på ett annorlunda sätt med hästen så ska man låta bli att sälja. Vill man ha bestämmanderätten över sin häst så säljer man den inte.

break_a_leg skrev:
Om du inte uppfyller det som står i kontraktet så får du betala x antal kronor till säljaren.

OK, tack!
Men när kan man skriva in sånt i kontraktet? Är det "normalt" att skriva sånt? Vad är det i så fall det handlar om? T ex att om man säljer hästen som promenadhäst så ska den inte tävlas o s v?

De kanske har en anledning till det? De kanske inte har haft tid, tillgång till tränare, transport?
Om du inte kan släppa kan du ju erbjuda dig att hjälpa till?
Eller också får du acceptera att det är som det är.
Personligen skulle jag inte köpa en ponny t ex till min dotter om det stod att den skulle tränas si och så ofta m.m. därför att jag vet att hon inte har de ambitionerna. Kanske lovade föräldrarna mer än vad dottern ville?

Vi vet ju fortfarande inte vilka löften som gavs. Skulle jag sälja en ponny eller häst skulle jag vara nöjd om den fick ett kärleksfullt hem med god omvårdnad. Hagar, mat, hovvård, vaccinering, etc...så länge allt sånt fungerade skulle jag skatta mig lycklig :D .

Jag tror faktiskt inte att det är så många som skriver in sådant i kontrakten, jag har iaf inte varit med om detta. Frågan är vem som ska kontrollera detta, man får väl i så fall stämma motparten...

Vite är ett förutbestämt skadestånd. Dvs om x inträffar så ska y kr utbetalas till z. Har du ingen sådan klausul så måste du för att vara berättigad skadestånd visa en skada. Detta är svårt att påvisa om du säljer en promenadhäst och den tävlas, för att inte säga omöjligt. Det är möjligt att hästen skadas av detta, men inte du som säljare tyvärr.

Hembudsklausuler som någon i tråden är inne på (dvs du har rätt att köpa tillbaka hästen från köparen före någon annan köpare eller innan den går till slakt) kan vara smarta att sammankoppla med en vitesklausul. Om beloppet är relativt högt så kommer förmodligen köparen kontakta dig innan hästen avyttras, görs inte detta har du rätt till en summa pengar i alla fall (syftet med vitet är givetvis avskräckande i första hand, dock kan man väl anse att ett visst reparativt syfte även uppfylls om vitesbeloppet utfaller). Saknas vitesklausulen så kommer följden, förmodligen och i många fall i alla fall, bli att när hästen säljes vidare trots hembudklasulen så får du stämma den ursprunglige köparen för avtalsbrott, och den tvisten är möjligt att du vinner. Tyärr får du inte tillbaka hästen (eftersom den nye köparen är i god tro) och att du skulle få något skadestånd är ytterst otroligt eftersom du faktiskt inte lidit någon reell skada.

Tvärtemot vad break_a_leg menar så påstår jag att man visst kan ha en viss bestämmanderätt kvar över vilken lös egendom som helst, t ex en häst genom en hembudsklausul. Att det sedan inte används beror nog på de blygsamma belopp det oftast handlar om.

Jag är ingen jurist, men hur lätt är det att följa upp ev vites-klausul i ett kontrakt? Måste man inte stämma motparten för att få ut vitespengarna?

Får man verkligen lägga in en vites-klausul på vad som helst? Det måste vara väldigt svårt att sälja hästen med en massa konstiga krav som man som köpare måste uppfylla. När man har sålt hästen borde det vara den nya ägaren som bestämmer vad denne nu än hittar på?? Om man inte får sälja sin häst vidare utan att först kontakta den gamla ägaren, vem bestämmer då priset om den gamla ägaren skall köpa tillbaka den?? Jag kanske vill ha dubbelt så mycket som jag köpte den för, verkar jättemystiskt tycker jag. Skulle aldrig vilja att någon gammal säljare la sig i vad jag gjorde med min häst. Om den gamla ägaren fortfarande vill ha någon koll så får denne lämna hästen på foder eller liknande tycker jag.

I praktiken blir det ju omöjligt att ha konstiga vitesklausuler i ett kontrakt för det lär skrämma bort köparna! Jag skulle inte köpa en häst om förra ägarna vill fortsätta bestämma över den. DÅ kan de ha kvar sin häst.

Det beror väl på om det är tvistigt eller inte. Skicka räkning, betalar motparten inte så får man begära ett betalningsföreläggande och hävda att avtalet utgör underlag, sen är det bara att ansöka om verkställighet. Det funkar som vilken skuld som helst helt enkelt. Om motparten bråkar blir det jobbigt, men det måste inte bli det. Precis som vanligt....

Men visst är det som TomasN och Ciazon säger, vad som är juridiskt möjligt som konstruktion är en sak. Vad som är acceptabelt för en köpare kan vara en helt annan.

Jag gissar att en rätt vanlig situation är att säljaren vill ha mer pengar för hästen än vad köparen kan betala och för att ha någon som helst kontroll på vad som händer med hästen så använder man en sådan här klausul. I dessa fall har förmodligen köparen ett rätt dåligt förhandlingsläge och går kanske därför med på en liknande konstruktion.

Senast ändrad av en moderator:

alfa460 skrev:
(eftersom den nye köparen är i god tro)

Finns ingenting lägre som heter God tro... Avskaffades 030701 tror jag det var...Den nya köparen har undersökningsplikt...med allt vad det innebär...

Det gör det visst. Däremot finns inte begreppet godtrosförvärv, vilket är en helt annan sak. God tro används när någon har en uppfattning om ett rättsförhållande utan att känna till eller borde ha känt till att denna förutsättning är felaktig.

Dvs i detta fall har en ny köpare har ingen möjlighet att känna till en sådan här klausul och är därför skyddad mot den ursprunglige säljarens anspråk om tradition skett.

# lånar knapp#
vart tog hon som skrev tråden vägen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar