Besviken på Globen...

Novelette

Trådstartare
Var på Globen idag (lördag) och såg alla tre shower...eller 2½ för vi hann inte med sista biten. Men iaf..

På matinén var Joao L där med ett gäng och skulle visa portugisisk dressyr på lusitanos.

Det var det värsta jag sett!!! Nä, okej jag har tyvärr sett värre men att man kan visa upp nått sånt för en sån stor publik!! Hade iofs varit illa även om vi var få...

Men okej, jag måste ju förklara varför jag tyckte så.

För det första så var hästarna helt hopdragna så de såg ut att vara 1m från nos till svans, sen trippade de runt som om de såg spöken i varje hörn...galoppombyterna var hafsiga och jättekorta så att säga...det fanns EN häst, en av skimmlarna som såg lite mer avslappnad ut men även den var hopdragen. Den gjorde dock en helt ok piaff.

Det var sex ryttare som gjorde nån sorts kadrilj där alla gjorde olika saker och det hände att de nästan krockade! :o Det var jätterörigt program, men visst om det hade varit bra ridning, så hade det varit rätt schysst att titta på.

Sen kom en kille in med en häst vid hand(tror att det var J L). Hästen var precis som de andra helt hopdragen och gjorde...heter det capriole när de hoppar upp o sparkar bakut....det var det enda de gjorde...några gånger fick hästen resa sig på bakbenen också...

Nu hade ju jag iofs inga förväntningar för jag hade inte kollat i programmet o visste inte att de skulle vara där men det var iaf en besvikelse att se!! :crazy: :eek:

Har sett J L rida i ett program en gång och då var jag inte heller särskilt imponerad!

Så, var det nån mer som var där? Vad tyckte ni, hu uppfattade ni showen?? Ska det verkligen se ut så där, som om hästarna tar 5cm långa steg :cool: ??

Sv: Besviken på Globen...

"Den är vad jag kallar engelsk och tysk dressyr. In med nosen och driv tills du blir blå i ansiktet."
Citat mig själv efter ett besök i Golga och ridning på JL:s häst.

Hästen som gjorde kaprioler hade ett snöre som gick under mage och satt fast i svansen. Är det någon som vet vad det har för funktion? Heter det någonting?

Jag kan inte annat än hålla med. Var det förra året som nån kille kom in och red "spanskt" med flamencogitarrister? Det var jag heller inte särskilt impad av, snarare tvärt om, speciellt när han gick så snävt runt stolarna att han faktiskt red över en av musikanterna... Varför ska man visa upp ihopdragna djur med 30 cm långa tyglar och inspänningar hit och dit, och ryttare som sitter och sliter fram och tillbaka (okej, alla gjorde inte det i år) och nästan välter hästen från sida till sidas? Tacka f*n för att deras hästar är "samlade" när de spänns in så hårt! Det var himla svårt att sitta med mitt sällskap som inte är hästkunnigt och förklara vad det var de gjorde på arenan, när man innerst inne bara ville säga att det var skräp alltihopa. Jag fick koncentrera mig på att säga att det var stridskonst... :smirk:

Just kadriljen var ju bedrövlig! Alla gjorde olika saker, de var osynkade, det fanns inget sammanhang och i vissa moment syntes det lite för tydligt att det fanns en kamp mellan ryttare och hästar. Och vissa moment utfördes i ett hysteriskt tempo, vilket inte tyder på något annat än stress och att hästarna inte var så pass balanserade som de ville påskina. Visa mig istället samma rörelser med ett samlat och luftigt steg utan "skynda, skynda, skynda"...

Nej, jag är lite trött på "barockridningen" som visats i Globen de senaste åren, för hellre ser jag inget alls än tvärtråkiga och rent ut sagt dåliga nummer.

Men det var väl alls inte barock utan working equitation men ville visa? Att kommentera det med "dressyrögon" är väl som att fingranska en fälttävlansryttare? Eller att kommentera att hoppryttarna red i korsgalopp? Hur avgörande är dressyrmomentet på en av deras tävlingar jämfört med hinderbanor och ko-klasser?

Jag satt tvärtom och funderade på vad som hänt i en stridssituation eller inför en ilsken tjur med dressyrhästarna som skyggade på banans kortsida!

Jag tyckte de här ryttarna visade att de hela tiden kunde placera sin häst exakt där de ville och byta riktning på fram-eller bakdel eller båda två. Westernhästar brukar väl också jobba på liknade sätt när de skiljer kor? Skulle inte långa byten i stor galopp vara väldigt opraktiskt både när man ska runda tunnor och i boskapsjobb? Jag var inte på plats utan har tittat på TV, de kanske cencurerade de värsta missarna :confused:

Jag "förfasas" därför att det är ren uppvisning och inte en tävlingsgren. Någon heder har man väl, så att man vill visa sig själv och sin häst från sin bästa sida? Är det en tävlingsgren och hästen går i korsgalopp så blir det ex. poängavdrag, eller så kanske det leder till att ett hinder rivs eller vad som helst. Men vill man visa en inriktning och vad den går ut på ska man väl försöka visa den så bra som möjligt, och inte i ett rasande tempo med tydliga missar på grund av stress?

Nu är det ju inte själva lydnaden jag blev besviken över....hur kan man rida de stackars hästarna på det viset?

Skulle du tycka att det är okej att klämma ihop en häst på det viset bara för att det blir lättare att flytta den??

Om du har läst några riktiga hästhandböcker så skulle du ha läst i varje en av dem att äkta ridning är när det ser ut som om hästen kan läsa ryttarens tankar...det ska se lätt och mjukt ut...ekipaget ska vara ETT...

Det var nämligen detta jag reagerade på...ryttaren var en och hästen en annan, man såg tydliga hjälper och att hästen verkade mer frustrerad än avslappnad...är man på den nivån att man gör levad o dylikt så tycker jag att man borde kunna rida hästen bättre än så där!!!

Det där såg ut som förvänd rollkyr eller vad det heter... :crazy:

Jag var på Globen i fredags kväll. Hade sett fram emot Portugals uppvisning.
Besvikelsen var stor!!

Handhästen som gjorde "caprioler" på löpande band (ingen korrekt utförd) :crazy:
Ihopdragna hästar med mekaniska rörelser och ryttarnas sitsar som hade mycket kvar att önska.....

Jag undrar jag om Portugal är nöjda......

håller me om att man måste titta på olika sätt om de rider dressyr eller jagar tjurar men dehär va inte bra hur man än titta....tyvärr..tom mamma tyckte de va konstigt har sett mycke bättre tjurdödare på riktit o där e de fortfarande snyggt o trevlit på nått sätt trots de kör för fullt

Working equitation ÄR ju en tävlingsgren och världsmästaren kanske valde att visa hur fort det går i Velocidade i stället för att sitta och mesa för att stilrida?

Svar till alla: Det verkar som att TV-producenten inte visade de värsta avarterna! Jag noterade i alla fall att ryttaren i "tjurnumret" blev nedtrampad ett par gånger :D

Portugal är nog mer än missnöjda, det var ju redan från start bara "polare" till arrangörerna som kom hit dvs. man har INTE tittat på vad Portugal har att erbjuda Det finns ju toppkvalité på show ryttate som tex Luis valenca. ville man ha "barockridning" så fanns ju Portugisiska ridskolan som för övrigt hadde 25 års jubileum i år.NIX , det är som systembolaget.... man bjuder arrangören av Globen h-s på vin,resor etc och vips är man på globen-skit samma om man kan rida, vi är ju så dumma så vi har ju redan köpt biljetter !
Ja,Ja det är ju en familje föreställning så vad spelar det för roll?(ironisk).
För oss som vill se KVALITE så kommer Luis Valenca med sin show i mars till göteborg .väl mött där !

Är det Appassionata elelr Royal Horse Gala som kommer till Göteborg?

min ridlärare var där och såg de portugisiska hästarna på nära håll - de hade stora märken i sidorna av sporrar. det ska ingen häst behöva ha, varken barock eller annan tycker jag.

överlag så tycker jag att showerna premierar det spektakulära, sånt som får människor att söka genvägar (mig själv inräknad) när det kanske är det lilla, det lågmälda som förtjänar mer uppmärksamhet - men det säljs väl inga biljetter på det.

men annars - vad tyckte ni om dressyren - jag tyckte att zancor, en av danskarna - red riktigt trevligt och att hästen gick ganska ärligt? någon åsikt??
lena

Var det inte han vars underben flaxade som små lärkvingar? :crazy: Tyckte annars också det såg fint ut men hade svårt att bortse från benen.

Lånar knappen: Jag undra fortfarande vad "kapriol-hästen" hade för snöre under magen och fastbundet i svansen. Minns inte att jag såg det när jag såg showen i Queluz? Ska alla hästar ha det när man gör kapriol?

Kapriolfundering? Ni som studerat de högre skolorna.. Har fått för mig att hästen i en kapriole ska hoppa upp ur samlingen, slå ut med bakbenen och landa helst med bakbenen lite före eller i alla fall samtidigt på alla fyra.
En kapriole ser ju annars inte ut att vara så väldigt avancerad ut för hästen att göra då den får hoppa upp, ändra läge i luften, slå ut ordentligt och landa låångt före med frambenen som ser ut att krokna. Lite som att hoppa osynliga hinder med kraftigt inspänd hals...
Och Många av working equitationhästarna såg ut att ha en "mittlinje" genom ryttaren som de roterade runt. Som ett slinger. Inte bakben som strävade mot en tyngdpunkt utan mer ett spingande i sidled runt ikring ryttaren som satt relativt stilla i förhållande till hästarnas fram och bakdel.

Såg nåt repotage om working equitation på tv och tyckte att den hästen hade större förmåga att samla sig korrekt för att sedan skjuta iväg i full karriär. Den fick då länga sin kropp från nos till svans i ökningarna och kom tillbaka i de övningar då den måste vara lättstyrd.

De här såg ibland svårstyrda ut då bakbenen sladdade omkring i spånet i kraftiga "övertramp" sidledes då ryttaren skulle rida genom svängar o annat.

Jo, blev nog lite besviken på uppvisningen.. Men som någon sa, det är ju uppvisning o familjefest. Det imponerar med sådana här hästar som det ångar ur öronen på!

Fast, det reportage som varit på tv (i hästliv tror jag det var) var ju med Joao Lynche...

Mellan bakbenen har jag aldrig sett det men traditionellt ska en kapriolör ha svansen uppe i en knut eller ännu hellre en "svanskappa" som täcker svansroten med allt tagel inlagt i. En rem går sedan på utsidan av bakbenet från den kappan till sadeln.

Tror inte att du såg fel, jag har också för mig att caprioleuren hade en rem från svansen mellan bakbenen och till gjorden. Antar att det är för att de inte ska svischa till föraren med svansen. Men å andra sidan - står man så nära så ligger man nog risigt till ändå :D

/Svea - som råkade trycka på capriole-knappen av misstag en gång när hon gick precis bakom hästen. Det gjorde ont. Men som tur var var det bara en mycket liten shettis :eek:

Liknande trådar

Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Fossing
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: oopsie
·
Hästvård Novan har sedan mars förra året haft problem med sin rygg/bakdel. Problemen uppstod när hon gjorde en rejärl vurpa i ridhuset. Hon...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: lill_flesky
·
N
Hästvård Min häst har synligt rosa skinn på båda sidor av svansroten!! Hon är öm och det var lite skorpor också, och lite blod och "klet".. Mkt...
2
Svar
39
· Visningar
7 355
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar