Besviken på Globen...

Sv: Besviken på Globen...

mimmis skrev:
min ridlärare var där och såg de portugisiska hästarna på nära håll - de hade stora märken i sidorna av sporrar. det ska ingen häst behöva ha, varken barock eller annan tycker jag.

överlag så tycker jag att showerna premierar det spektakulära, sånt som får människor att söka genvägar (mig själv inräknad) när det kanske är det lilla, det lågmälda som förtjänar mer uppmärksamhet - men det säljs väl inga biljetter på det.

men annars - vad tyckte ni om dressyren - jag tyckte att zancor, en av danskarna - red riktigt trevligt och att hästen gick ganska ärligt? någon åsikt??
lena

Visste att detta med sporrarna skulle komma på tal. Jag kan starkt dementera detta. Kollade hästarna från onsdag tills söndag, från sargplats och stallplats. Dvs inte läktarplats.
Även om man tycker att ridningen/uppvisningen var dålig så bör man inte komma med osanningar!

Sen bör vi tänka på att detta INTE var en barockuppvisning som vi tänker. Detta var en uppvisning från barockperioden, tolkat av portugiserna. Vem har sagt att vår tolkning är den rätta?

Ska man snacka dålig ridning så för guds skull ta bort shettisgaloppen från progammet!

/T som var där från onsdag och höll koll...

Jag tycker att förra årets spanska inslag var jättefint!
Tycker inte alls att det såg forcerat eller konstigt ut, tvärtom!

Däremot var jag inte impad av årets portugiser.

Visst kan Portugal prestera bättre ryttare! Helt riktigt. Detta var mer en uppvisning i Portugisisk machoridning.

När var hur kommer Valencas show?

Jag är själv personligen nyfiken på när man kan få se en bra uppvisning i barock/akademiskridning..???

Såg Levade, och letar fortfarande...

Kanske den dagen vi får se en bra uppvisning i tävlingsdressyr :smirk:

Det ÄR skitsvårt att rida uppvisningar. Finns två sätt att hantera det. Antingen sänker man ambitionsnivån och håller sig till det man kan visa på ett trevligt sätt (svårare när man tävlar förstås - även om hästen har en dagsform långt under den nivå man är van vid så måste man ändå rida programmet, finns inte utrymme för improvisation). Eller så behåller man ambitionsnivån men tummar på kvaliteten. Tyvärr väljer man ofta det sistnämnda, man vill så himla mycket. Det krävs nog en del rutin för att våga sänka ambitionsnivån - men man vinner på det eftersom helhetsintrycket blir mycket bättre.

Nu vet inte jag hur dessa herrar som red i Globen rider på hemmaplan, så det ska jag inte yttra mig om. Men om de sänkte sig i Globen kan jag förstå det. Tror inte att någon av dem är van att försöka gå ut och prestera med hästar som rest så långt med lastbil, en vecka är inte mycket återhämtning i sammanhanget. Tror dessutom att det var en ganska stor grej för dem att representera sitt land i Globen. Och när sen hästarna dessutom halkar och går omkull på löpande band...

Jag tror att det krävs ganska många hundra eller tusen uppvisningstillfällen innan man får tillräcklig rutin för att verkligen kunna prestera bra i rampljuset. Det tar en jäkla tid. Och dessutom tar det mer än en livstid att lära sig att rida, även om man gör det på heltid. Hur ska man hinna? Inte konstigt att vi aldrig får se något riktigt toppen! ;)

Tja inte för att vara sådan men en veckas återhämtning innan tävling får inga tävlingshästar utan man kommer fram max ett par dagar innan tävlingen börjar.

Nej, och det är ju en bidragande orsak till att de inte presterar lika bra som hemma de heller. Eller hur?

Hm...måste säga att..det är konstigt att man alltid får höra dessa ursäkter när det gäller uppvisningsridning...

Om man inte kan nåt ordentligt så ska man heller inte visa det. Har man hästar som inte pallar med det så använd inte dem.

Sen kan jag ju förstå att det finns nervositet o sånt inblandat men...man ska ändå inte rida så det ser ut som att man försöker bära runt på sin häst!

Det där såg ansträngt o konstlat ut...hur hemsk resan än var o hur lite hästarna än fick vila osv...jag köper det bara inte...sorry

Det handlar inte så mycket om ursäkter som förklaringar. Det ursäktar inte en mindre bra uppvisning men kan förklara varför det inte blev bättre.

Det jag tycker är intressant är att det oftast är de som inte har så stor erfarenhet av uppvisningar som vet bäst och har högst krav på nivån på det som visas upp.

Notera, jag har inte sett Globenshowen utan pratar om uppvisningar i största allmänhet. Det är inte bara den egna bilden av vad man kan som avgör utan också en arrangörs vilja och krav. Det ändrar sig nämligen ofta i sista sekund och man måste var oerhört stark i sig själv för att orka stå emot.

jegra skrev:
Det jag tycker är intressant är att det oftast är de som inte har så stor erfarenhet av uppvisningar som vet bäst och har högst krav på nivån på det som visas upp.

Så sant som det är sagt/skrivet!!! :smirk:

Jag tror att det beror på att man måste kunna lite själv för att veta hur svårt det är att genomföra vissa rörelser under särskilda förutsättningar.

Kommer ihåg att när jag var yngre, innan jag själv började rida, så kunde jag inte förstå svårigheterna i att hoppa en 1,60 cm Grand-Prix bana. Det är ju för sjuttsingen hästen som hoppar och ryttaren åker ju bara med... :angel: .

Nu tycker jag det är läskigt att hoppa ett enstaka 90 cm hinder. :crazy:

mvh Jessica

Och hur vet du att jag inte har det?

Men hursom så är det inte det saken gäller...

Det klagas mycket på dressyrhästar här för att de är hopdragna och går helt utan livsgnista. Men när detsamma utförs av dessa hästar...ja, då är det helt plötsligt så att det faktiskt är svårt att rida inför en massa publik, halt underlag osv...
Så är det ju för dressyrhästarna också!

Sen såg jag på Hästliv igår och de visade doma vaquera eller vad det heter...det var iaf ridskolan i Jerez...och det var likadant där...spända hästar som studsar fram och är inspända med olika linor...o då var de ju på hemmaplan...

Så för min egen del så måste jag säga att det är ridstilen jag inte gillar...men självklart måste alla få ha åsikter!

Är ni med på hur jag menar? Varför ursäkta dem men inte dressyrryttarna?

jag vart riktigt besviken på showen och tyckte den var dö trist.

dessutom så var de på globen så jävla klantiga att hästarna skulle gallopera över hala pllayvood skivor och går omkull, dessutom började den bruna hästen halta och ändå fullföljer dom nummret, snyft.

sen så har dom samma jävla skivor dagen efter, nu lite fårade och ryttarna rider långsammare över dom men hästarna halkar i alla fall.

skittråkigt nummer och skittråkig ridning.

sen så var det inte barock, utan de hade kläder från barock tiden, och egentligen så är det ganska bäddat för att ta fel om man uppkallar en sorts ridning efter en tidsepok. och vem vet om de nu red barock så kanske deras tolkning är den rätta. för ingen vet hur man red under barocken

majola skrev:
Tack för ditt svar!

Då såg jag nog bara fel.

Jag såg precis samma och jag reagerade för det har jag aldrig sett innan. Dessutom; sporrarna kördes in i sidan, hjälperna var grova. Fredagskvällen "föll" en häst och fick veta sedan att det inte var meningen. Hästen hade ont såg jag, och efter det rann det diarré ur den hästen.

Jag upplevde det väldigt otrevligt...Det här vill jag gärna slippa se på Globen framöver.

Liknande trådar

Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Fossing
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: oopsie
·
Hästvård Novan har sedan mars förra året haft problem med sin rygg/bakdel. Problemen uppstod när hon gjorde en rejärl vurpa i ridhuset. Hon...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: lill_flesky
·
N
Hästvård Min häst har synligt rosa skinn på båda sidor av svansroten!! Hon är öm och det var lite skorpor också, och lite blod och "klet".. Mkt...
2
Svar
39
· Visningar
7 355
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar