Besviken och arg på min gamla ridskola!

Sv: Besviken och arg på min gamla ridskola!

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har fått börja om. Och då har jag ändå jobbat med hästar på heltid under några år.

Nu är jag nybörjare igen och kommer nog inte att komma runt en LC godkänt. Men nån gång ska det väl gå!

Haha.. Är du min dubbelgångare?? ;)

Nu ska du få höra vad jag var med om igår. Berättar lite snabbt bara vad som hänt de senaste 17 åren innan...
Började rida på ridskola som 10-åring, hann med en halv termin sen la dom ner verksamheten. Träffade en kompis vars pappa hade travhästar i amatörträning och vi "fick" varsin märr som vi red på (läs åkte på) i 6 år.
Jag började ett hästgymnasium med inriktning för både trav och rid det första året. Jag placerades automatiskt i travgruppen för det var ju vad jag ville och vi tillhörde gruppen med bristande ridkunskaper och gjorde ungefär samma som du gjort i alla år.. Fatta galopp, gör en volt osv..
Efter gymnasiet fick jag jobb i diverse travstall och red (läs igen åka häst) mycket men då i skogen för hästarnas avkoppling. Slutade jobba på travet, sa upp bekantskapen med hästarna ett tag för att som 25-åring skaffa egen häst.. Blir mer och mer intresserad av att lära mig rida "på riktigt" för jag är medveten om vissa brister.. Ringde för ett tag sen till en lokal ridskola (känner ridskolechefen väl via andra intressen och en annan förening) hon ringde i tisdags för att hon hade en plats i en grupp som kunde passa mig. Hon har sett mig rida, och olika hästar dessutom och tyckte att jag kunde platsa i en grupp med duktiga juniorer (tjejer ungefär 14-16 år) :banana: weeii, kännde jag då. Vi bestämde att jag skulle dit och titta på lektionen igår och när jag ser gruppen börja rida såg jag ut såhär :eek: :confused: :crazy: :( :cry:
Jaa... Vad har jag gjort i 17 år??! Kan ju säga att jag inte tänker börja i den gruppen... Får väl börja om från noll med knattegruppen istället.. :p

och ändå så var det du och cissi som lärde mej det viktigaste. att ha förtroende för min häst. ni hjälpte mej att ta tag i det och våga.
ni hjälpte mej enormt mycket och det är jag fortfarande oerhörtacksam för. utan er så hade jag fortfarande vart den fega ridskoleryttaren

och ändå så var det du och cissi som lärde mej det viktigaste. att ha förtroende för min häst. ni hjälpte mej att ta tag i det och våga.
ni hjälpte mej enormt mycket och det är jag fortfarande oerhörtacksam för. utan er så hade jag fortfarande vart den fega ridskoleryttaren

Men ååh :o :)

Fast frågan är ju om vi egentligen inte bara var otroligt naiva och dumdristiga på den tiden... Jag hade inga problem att kasta mig i full galopp barbacka på Damen i skogen över stock och sten, men var det för att jag litade på hästen eller för att jag helt saknade vett och sans...?

Jag har ridit ridskola i många, många år tom i den mest avancerade gruppen där. Och sedan ridit lektion på egen häst i en massa år och fortfarande undgått att lära mig i stort sett någonting.

Nä, sätt ridskolan under lupp innan du betalar en endaste krona. Det gäller tränare och övriga "hästkunniga" också...

En bra punkt! Många glömmer att lika många dåliga ridlärare som finns, finns det dåliga privattränare...! Inte bara har man sett på dom träningarna där tränaren bara rabblar beröm till ingen och ingenting, man har ju själv och andra upplevt skillnaden när man byter instruktör, åt båda hållen - vad har jag gjort /vad gör jag här?

Det är inte bra att byta tränare hela tiden, men känns det inte riktigt rätt så kan man absolut provrida en lektion för att kolla hur man faktiskt känner. Det är väl det svåra på ridskolorna, att man inte har samma möjlighet att byta tränare. (fast man kan ju helt klart ligga på för att slänga ut instruktören om den är för j*kla dålig...).

Ofta behöver man inte ens byta till någon som är duktigare (alltså från c- till b-tränare exempelvis) utan bara 'ett steg åt sidan', till någon som lär ut annorlunda.

KL

Jag läste en artikel för ett tag sedan där flera högre akademiska ridskolor debatterade med VHS om att de skulle få kalla sig för universitet eller högskolor.
VHS gick inte med på detta då de ansåg att det som lärs ut baseras på erfarenhet av lärarindividen i fråga och har lite eller inget att göra med befäst vetenskap.
De menade att erfarenhet eller metoder som bygger på traditionella metoder som i många fall kan upplevas som mycket konservativa inte är vetenskap i detta sammanhanget.

Jag tycker det är bra att sådant här kommer upp till debatt och att folk får upp ögonen för vad ridutbildningsverskamheten verkligen är.

Det är en yrkesutbildning där folk med rätt talang hör hemma, de som äger förmågan att utbilda en ryttare så långt det är möjligt.
Det är så lätt i den här sporten att skylla på hästen, utrustningen, underlaget i ridhuset och jag vet inte allt... :confused: medan det i själva verket är läraren/tränaren som tror att de kan men faktiskt inte gör det.
Det gäller nog rent generellt att inte lyssna så mycket på "snacket" utan mer gå efter principen "upp till bevis". Vilken ridskola/tränare utbildar de bästa ryttarna? Gå till dem och ingen annan. Se till att kreti och pleti upphör med sin ihåliga verksamhet genom att helt enkelt inte sponsra dem genom att ta ridlektioner som i slutänden inte ger ett skvatt.
Nä, sätt ridskolan under lupp innan du betalar en endaste krona. Det gäller tränare och övriga "hästkunniga" också... :grin:

Det där med ridlärarnas utbildning tycker jag är intressant!

Visst är det viktigt att de själva är någorlunda ryttare, har ridit mycket själva och har ett bra "hästsinne", men hur mycket av deras utbildning handlar om själva pedagogiken? Att förmedla och lära ut sina kunskaper till andra?

Det finns massor av människor som är enormt duktiga på det de gör, men helt saknar den pedagogiska förmågan, och då kan de aldrig någonsin sprida sina kunskaper vidare! (Min sambo som handledare i övningskörning t.ex.... :cool: ;))

Jag är själv en sådan som känner att jag blivit en mycket bättre ryttare sedan jag hittade några alternativa vägar, där tränarna är bättre på att förklara i detalj HUR och VARFÖR än någon av de "vanliga" ridlärare och tränare jag ridit för innan. Det var först efter närmare 20 års ridande som jag fick ordentligt förklarat för mig varför man rider de olika dressyrövningarna, t.ex. På ridskolan var vår utbildning mer upplagd efter dressyrprogrammen. "Nu kan ni rida sluta, då är ni redo för LA."

Skräckexemplet har jag från en tränare jag red för på min första egna häst. I 40 minuter travade jag runt på en volt och fick instruktionerna "tänk på ridbarheten!" och "han måste bli mer eftergiven!" med jämna mellanrum... Vad är det för jäkla instruktion, liksom?:confused:
Nu i efterhand tror jag att hon var ute efter att jag skulle göra fler halvhalter och böja hästen mer på volten, kanske flytta den lite för innerskänkeln osv, men det förväntades liksom att jag skulle begripa det själv på något vis. Eller? :confused:

Min kompis som jag delade hästen med var uppenbarligen lite mer intelligent lagd, och fick snabbt avancera till att fila på sidvärtesrörelser och galoppfattningar. :D Jag var hopplöst förlorad, eftersom jag inte ens kunde rida hästen på hjälperna...

Känn inte att tiden har varit bortslösad. Du kan visst rida, du kan styra hästen i alla gångarter och du faller inte av, bara där har du kommit en bit på väg. Även om du inte fått så mycket instruktioner, har du övat upp din balans och känsla för hästen, vilket är det viktigaste i ridningen. Inte förrän man har det kan man lägga till inverkan.

Jag har haft egen häst i massor av år och hellre en medryttare som är ödmjuk och lyssnar till mig som ägare men inte har kommit jättelångt i sin utbildning. En en person som kan och vet bäst och "inverkar" vädigt mycket med sin ridning.

Sen tycker jag att du skall rikta ett kritiskt öga mot din nya ridskola också. Om de inte kan se dina behov som ryttare (inverka mer leder ju mest till frågan hur då? och är inte direkt en instruktion) så kanske du skall fortsätta leta efter ridskola eller möjligen en medryttarhäst att utvecklas tillsammans med? Om jag haft medryttare på min häst hade jag gärna sett att den personen red för samma instruktör som jag, för att försäkra mig om att vi båda rörde oss åt samma håll med ridningen. Så det behöver inte alls vara av ondo att du ridit mera fritt under så många år.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
538
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama