Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha.. Är du min dubbelgångare??
Nu ska du få höra vad jag var med om igår. Berättar lite snabbt bara vad som hänt de senaste 17 åren innan...
Började rida på ridskola som 10-åring, hann med en halv termin sen la dom ner verksamheten. Träffade en kompis vars pappa hade travhästar i amatörträning och vi "fick" varsin märr som vi red på (läs åkte på) i 6 år.
Jag började ett hästgymnasium med inriktning för både trav och rid det första året. Jag placerades automatiskt i travgruppen för det var ju vad jag ville och vi tillhörde gruppen med bristande ridkunskaper och gjorde ungefär samma som du gjort i alla år.. Fatta galopp, gör en volt osv..
Efter gymnasiet fick jag jobb i diverse travstall och red (läs igen åka häst) mycket men då i skogen för hästarnas avkoppling. Slutade jobba på travet, sa upp bekantskapen med hästarna ett tag för att som 25-åring skaffa egen häst.. Blir mer och mer intresserad av att lära mig rida "på riktigt" för jag är medveten om vissa brister.. Ringde för ett tag sen till en lokal ridskola (känner ridskolechefen väl via andra intressen och en annan förening) hon ringde i tisdags för att hon hade en plats i en grupp som kunde passa mig. Hon har sett mig rida, och olika hästar dessutom och tyckte att jag kunde platsa i en grupp med duktiga juniorer (tjejer ungefär 14-16 år) weeii, kännde jag då. Vi bestämde att jag skulle dit och titta på lektionen igår och när jag ser gruppen börja rida såg jag ut såhär
Jaa... Vad har jag gjort i 17 år??! Kan ju säga att jag inte tänker börja i den gruppen... Får väl börja om från noll med knattegruppen istället..
och ändå så var det du och cissi som lärde mej det viktigaste. att ha förtroende för min häst. ni hjälpte mej att ta tag i det och våga.
ni hjälpte mej enormt mycket och det är jag fortfarande oerhörtacksam för. utan er så hade jag fortfarande vart den fega ridskoleryttaren
Jag har ridit ridskola i många, många år tom i den mest avancerade gruppen där. Och sedan ridit lektion på egen häst i en massa år och fortfarande undgått att lära mig i stort sett någonting.
Nä, sätt ridskolan under lupp innan du betalar en endaste krona. Det gäller tränare och övriga "hästkunniga" också...
KL
Jag läste en artikel för ett tag sedan där flera högre akademiska ridskolor debatterade med VHS om att de skulle få kalla sig för universitet eller högskolor.
VHS gick inte med på detta då de ansåg att det som lärs ut baseras på erfarenhet av lärarindividen i fråga och har lite eller inget att göra med befäst vetenskap.
De menade att erfarenhet eller metoder som bygger på traditionella metoder som i många fall kan upplevas som mycket konservativa inte är vetenskap i detta sammanhanget.
Jag tycker det är bra att sådant här kommer upp till debatt och att folk får upp ögonen för vad ridutbildningsverskamheten verkligen är.
Det är en yrkesutbildning där folk med rätt talang hör hemma, de som äger förmågan att utbilda en ryttare så långt det är möjligt.
Det är så lätt i den här sporten att skylla på hästen, utrustningen, underlaget i ridhuset och jag vet inte allt... medan det i själva verket är läraren/tränaren som tror att de kan men faktiskt inte gör det.
Det gäller nog rent generellt att inte lyssna så mycket på "snacket" utan mer gå efter principen "upp till bevis". Vilken ridskola/tränare utbildar de bästa ryttarna? Gå till dem och ingen annan. Se till att kreti och pleti upphör med sin ihåliga verksamhet genom att helt enkelt inte sponsra dem genom att ta ridlektioner som i slutänden inte ger ett skvatt.
Nä, sätt ridskolan under lupp innan du betalar en endaste krona. Det gäller tränare och övriga "hästkunniga" också...