Besviken..(halvlångt)

replica

Trådstartare
.. idag skulle jag och familjen åkt o tittat på en 10v gammal collievalp som var till salu.
Vi pratade med uppfödaren för 1 vecka sen, hon sa då att valpen fortfarande var kvar då hon inte riktigt litade på dem som hade tingat valpen - därför skulle vi få komma idag och titta (vi var mycket intresserade!!).
Fem minuter innan vi skulle sätta oss i bilen för att åka iväg (tar ca 1h dit) ringer uppfödaren och säger att det hade blivit ett missförstånd. De som skulle ha valpen från första början ville eg. ha en hona, men att de nu hade ångrat sig och ville ha valpen som var till salu (hane). De hade alltså kommit och hämtat honom igår.
Tyckte det var fruktansvärt dålig stil att inte höra av sig tidigare, samt säga sanningen:mad:

Dessutom träffade vi strax efteråt en på gården som hade varit intresserad av samma valp (vi har varsin hund från denna uppfödaren sen tidigare!). Uppfödaren hade nyligen ringt och sagt att de som hade tingar valpen först skulle komma och hämta den imorgon!

Åhh, man blir ju så förbaskad! Varför ljuger hon för?! Vi vill ju fortfarande ha en valp, men funderar starkt på att inte köpa någon av henne då hon håller på så här! Jag menar, det är ju ändå 10,000kr det handlar om. Visst hennes hundar är underbara, men man kan ju för sjutton inte behandla sina kunder hur som helst!:mad:

Ville bara skriva av mig, då hon ringde för 20 minuter sen!

Sv: Besviken..(halvlångt)

sånt löser man genom att betala en handpnning när man bestämmt sig.
Annars så är de tju upp till säljaren att göra vad den vill med sin vara - ända tills ni faktiskt betalt den.

Det är klart att man gör vad man vill när man äger något. Men det betyder inte att man får bete sig hur som helst. Hon ljög ju då hon berättade 3 olika historier för oss, samt kunde hon av hövlighetsskäl ringt tidigare då vi hade bestämt att träffas vid 13.00 idag.

Annars hade det kostat oss både tid och pengar alldeles i onödan för att åka dit.:(

Som framtida uppfödare kommer jag aldrig att ta handpenning på mina valpar, jag vill ha en chans att välja köpare fram till leverans i princip..

Jag skulle aldrig förlåta mig om jag i tidigt skede ( som man bet. handpenning) litar på en köpare som sedan visar sig ha dålig hand med hundar eller etc och då måste sälja valpen iallafall.

Hellre tar jag den risken att valpar blir kvar hos mig än att de hamnar i fel hem..

Till AlmetosDon

Det jag skrivit ovan var inte riktat mot dig då jag tror att du är en seriös hundägare.

Calazirya skrev:
Som framtida uppfödare kommer jag aldrig att ta handpenning på mina valpar, jag vill ha en chans att välja köpare fram till leverans i princip..

Så fort du har sagt "Ja, ni får köpa den valpen" har ni ett bindande avtal från din sida. Valpköparen har rätt att ändra sig ända in i det sista, men som uppfödare får du inte ändra dig när du väl har sagt "Ja". Tyvärr hjälper det inte att man inte har tagit emot handpenning. Det enda handpenningen kan göra är minska din egen förlust om du har nekat andra köpare och sedan blir sittande med en valp kvar länge pga valpköpare som ändrar sig.

Mvh,
Duvan

Jag tar inte heller handpenning - av samma anledning som Calazirya skriver. Och det har hänt att familjer verkat bra men sen inte hör av sig en enda gång innan leverans (förutom den gången de varit och tittat) och det är inte sådana valpköpare jag vill ha. Jag har nekat folk som jag först sagt ja till - oftast då med orden - "det finns ingen valp i kullen som jag anser passa dig".

Och vad ska de göra då annat än att leta ny uppfödare? Stämma mig eller?

Zoya skrev:
Och vad ska de göra då annat än att leta ny uppfödare? Stämma mig eller?

Det kan det göra. Du begår ett kontraktsbrott.

Sedan kan väl jag tycka att ett kontraktsbrott är billigt jämfört med att lämna valpen till fel hem. Juridiskt sett har det dock ingen betydelse om köparen har lämnat handpenning eller inte, det är ett kontraktsbrott lik förbaskat. Personligen vill jag ha upprepade kontakter med valpköparen innan jag säger "ja" till köp, och än så länge har jag sluppit begå kontraktsbrott.

Mvh,
Duvan

Om det visar sig att de är totalt olämpliga hundägare så JA då skulle ja neka dom att köpa hunden, visst det är kontraktsbrott men hellre det än att valpen far illa.

Där emot skulle jag vara väldigt noga med vilka som får köpa mina valpar och som du skriver, ha upprepade kontakt innan jag säger JA till köp och då hoppas att jag slipper begå kontaktsbrott...

"Juridiskt sett har det dock ingen betydelse om köparen har lämnat handpenning eller inte"

Nej det har ingen betydelse juridiskt sett, men dom kan med en handpenning lättare bevisa att jag tillåtit köp, det låter hemkt va? Men vad gör man inte i en sådan situation ?

Hoppas dock att jag aldrig hamnar i en sådan situation

Senast ändrad:

Calazirya skrev:
Nej det har ingen betydelse juridiskt sett, men dom kan med en handpenning lättare bevisa att jag tillåtit köp, det låter hemkt va? Men vad gör man inte i en sådan situation ?

Inte låter det hemskt, jag förstår ditt resonemang. Det enda är att man måste vara medveten om att man begår kontraktsbrott även utan handpenning - och mened om det går så långt som till rätten och man ljuger om vad man sagt. Kort sagt; man måste vara medveten om vilka konsekvenser det kan få, och inte tro att allt är OK bara för att man inte tagit emot handpenning.

Nu skulle ju jag tippa att de flesta valpköpare resonerar som du. De tror inte att köpet är säkert för deras del förrän de betalat handpenning eller valpen. Men med lagen om tingens djä....het kan säkert de absolut värsta valpköparna lagen utan och innan och är beredda att ta strid...

Mvh,
Duvan

Jag förstår fullt ut att man begår kontraktsbrott, men det ska förhoppningsvis inte behöva gå så långt ...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 321
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 990
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka