Besviken efter MyDog

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SandraW89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 067
S

SandraW89

Idag ställde vi ut våran lagotto på mydog. Han är kastrerad och vi har ett godkänt veterinärsintyg.
Domaren var rysk och började känna igenom hunden. När hon inte hittade några testiklars så ropade hon på ringsekreteraren som visade mitt intyg som jag lämnat in tidigare och förklarade att det var okej.
Men domaren sa att hon omöjligt kunde bedöma honom utan testiklar.
Ringsekreteraren sa återigen att det är tillåtet i sverige att ställa ut en kastrerad hund men domaren vägrade. Istället sa hon med hånfull röst att min hund var "bara" ett husdjur som ska sitta på soffan. Hon frågade mig vad jag gjorde på en utställning med ett husdjur. Allt detta med ett flin på läpparna.
Så ringsekreteraren sa att det är upp till domaren om hon vill döma honom eller inte.
Så jag fick ett omdöme och ett KEP. Omdömet var fö ganska bra
Helt chockad och arg så jag höll på att börja gråta så gick vi till sekretariatet och frågade vad fan som pågick.
De blev förvånade, det var inte alls upp till domaren, hon måste följa reglerna som alla andra.
Så tillsammans med de från sekretariatet gick vi tillbaka till ringen, då vår klass redan var klar.
De pratade med domaren och förklarade läget och hon blev väldigt arg på dem.
Men de sa till henne att hon måste följa svenska regler.
Så hon strök vårt KEP och skrev en tvåa på honom med kommentaren att det var ju en så pass dålig hund ändå.
Från sekretariatet fick vi höra att vi kunde överklaga detta mot ytterligare en anmälningsavgift (ca 600). Om vår överklagan gick igenom så skulle vi få alla våra pengar tillbaka men om den nekades så skulle vi bli av med ytterligare 600. Och överklagan var tvungen att lämnas in idag.
Vi struntade i det och åkte 20 mil hem igen.
Någon som varit med om något liknande?
Vad ska man göra, prata med SKK eller västra kennelklubben?
Vi känner oss väldigt orättvist behandlade.
När domaren väl placerade honom så var hon inte direkt opartisk.

Sv: Besviken efter MyDog

Jeg skjønner at du ble besviken,det hadde jeg også blitt.
Det går jo å skrive et brev til Skk og sende en kopi til arrangørklubben.

Fy vad tråkigt!
Jag har ställt ut kompisens kastrerade hane, han fick bara en tvåa men med en SNÄLL kommentar att han ju saknade maskulinitet (kastrerades tidigt). Det var dock en svensk domare...
Jag hade nog inte anmält det hela, tror att det är ytterst sällan det går igenom, men du kan ju som sagt absolut skriva till SKK och klaga!

Reglerna är ju som de sa att överklagan ska ske på platsen, samma dag så även om du klagar till skk eller lokala kk, så görs ingenting eftersom överklagan kommer in för sent.

Nä men man kan ju ändå klaga även om man inte får pengarna tillbaka, det är väl bra om SKK blir upplysta om det som hänt.

Som jag läste det så är ju klagan framförd till lokala kennelklubbens representanter, som arrangerade utställningen.

om jag hör av mig till skk så är det främst för att se till att det inte händer igen och att de är medvetna om bristerna som uppenbarligen finns bland vissa utländska domare.
jag förstår att det är för sent att överklaga, det beslutet fattade vi när vi åkte hem

Nog vet de hur det kan vara med utländska domare och att det händer sådana här saker emellanåt, men de kommer ju inte att sluta leja in dessa domare och dessa saker kommer att hända igen och igen tyvärr.

Jag ser bara inte vitsen med att kontakta skk, när den lokala kennelklubben bör vara väl medveten om vad som hänt med tanke på att du pratade med deras representanter?

jo men uppenbarligen brister kommunikationen mellan arrangörerna och domarna eftersom domaren inte var medveten om reglerna. något som kan vara bra för skk att veta

Tyvärr måste allt ske på plats. Det kommer inte hjälpa att skriva något i efterhand. Har du tur får de en lapp hem där de säger att de beklagar det inträffade.

VKK har du ju redan pratat med, när du var nere i sekretariatet och de har löst problemet, domaren har dömt din hund. Finns inget som säger att det hade blivit bättre av att överklaga.

Att domare sedan kan ha en hemsk attityd, det får man ta och där spelar inte nationalitet någon roll. För egen del har de mest oförskämda domarna, varit svenska så man är inte fredad någonstans.

Till skillnad från andra tycker jag att du ska ta en kontakt med SKK. Det kan ju faktiskt räcka att du ringer och frågar. En annan väg kan vara att tala med domarföreningen.

Det är så som du fått svar att domaren ska följa våra "regler". Jag tycker det finns all anledning att påtala när en domare inte fungerar. Sedan att du ska klaga på plats är riktigt men här handlar det ju inte om det. Genom att informera SKK kan man ju alltid hoppas att de hjälper klubbarna med info inte minst om hur man kan informera domare om vad som gäller i Sverige.

Precis samma sak hände en kompis som ställde sin kastrerade karelare, hon fick först ett KEP, men efter 'protest' via ringsekreteraren ändrade domaren det till en tvåa...

Förtydligar mig själv:
21. Protest
Domslut kan ändras i följande fall.
a) Om fel av teknisk art begåtts.
b) Om hunden inte haft rätt att delta enligt
gällande bestämmelser.
Deltagare kan således inte protestera mot domarens bedömning och fria skön.
Frågan om ändring av domslut prövas:
1) Efter protest från utställare vars rätt berörs av det klandrade resultatet.
2) Efter anmälan från bestyrelsen eller från den domare som fattat beslutet.
3) Efter beslut av SKK att av annan anledning ta upp fråga om ändring av visst domslut.
Protest mot domslut ska vara skriftlig. Den ska lämnas till bestyrelsen innan utställningen avslutas samma dag som det klandrade domslutet meddelades och vara åtföljd av protestavgift motsvarande dubbel anmälningsavgift
i öppen klass.
Om protesten lämnas in av någon som inte är berättigad till detta eller om protesten inte är åtföljd av fastställd protestavgift, ska protesten omedelbart avvisas. Sådant beslut fattas av bestyrelsen.
Om protesten tas upp till prövning, ska bestyrelsen senast inom sju (7) dagar efter det utställningen avslutats meddela sitt beslut skriftligt. Kan bestyrelsen inte meddela sitt beslut inom föreskriven tid, t ex på grund av att resultat från sådan provtagning som omnämns i inledningen av Allmänna bestämmelser
för utställningar, prov och tävlingar inte föreligger, ska bestyrelsen hänskjuta
avgörandet till SKK.
Godkännes protesten utgår hundens pris ur resultatredovisningen och anmälningsavgiften återbetalas tillsammans med protestavgiften.
Avslagen protest kan skriftligen överklagas inom 30 dagar till SKKs Utställningskommitté.
Ändringar i resultatlistan kan ske inom två (2) år från utställningstillfället.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 774
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 732
Senast: s957
·
Hundhälsa Skriver här i förtvivlan. Min bästa vän och kompis vaknade inte efter ett rutiningrepp. Lilla Findus skulle kastreras då man misstänkte...
Svar
19
· Visningar
8 212
Senast: Psmt
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka