besvärligt att bli A-tränare?

ameo

Trådstartare
Moderator
Det var en artikel om årets vinnare av amatör-SM i lokalblaskan.
I artikeln står följande att läsa:
Travmyndigheterna har ihärdigt försökt få Dan-Åke att ta steget till en professionell karriär, men så länge det krävs kurser och utbildningar för att komma dit är han inte intresserad.
Det fick mig att börja fundera lite.

Bra eller dåligt med de obligatoriska kurserna?
Borde det finnas alternativa vägar att bli A-tränare?

Spontant kan jag förstå om man låter bli, för det krävs ju ganska stor frånvaro från en fungerande tränarrörelse som amatör om man ska gå en massa kurser för att få bli proffs.

Jag vet inte vad jag tycker, men vad tycker Du?

Sv: besvärligt att bli A-tränare?

En sån massa kurser är det inte...

Dessutom så tror jag nog många blivande tränare skulle behöva fler kurser i företagsekonomi för att kunna bli bra företagare.

Ungefär som med när jag blev produktionstekniker eller hästmassör. Utbildning i båda helt skilda fallen även om jag är löntagare i den ena delen och egen företagare i den andra.

Praktik är en del, teori en annan.

Hästägarna betalar för en tjänst. Är man A-tränare så tycker jag att det ska finnas någon typ av "kvalitetssäkring", visserligen säger inte en kurs jättemycket i ett sånt yrke men samtidigt så är det en bra grund.

Frånvaro från tränarrörelsen? Skitsnack, har man en så stor rörelse att man kan överväga att bli A-tränare så har man så mycket bra folk omkring sig att man kan överlåta ruljansen åt dem under de veckor det rör sig om.

Senast ändrad:

ja precis - det handlar ju inte direkt om 2 års heltidsutbildning :D det är några veckor då och då som det handlar om och det kan inte jag se som ett problem. vill man inte gå kurserna så är man lat :mad: och skyller på annat.

jag har själv varit mycket uppi dem som går proffstränarutbildningarna och jag kan lova att det i många fall är behövligt. :cool:

Frånvaro från tränarrörelsen? Skitsnack, har man en så stor rörelse att man kan överväga att bli A-tränare så har man så mycket bra folk omkring sig att man kan överlåta ruljansen åt dem under de veckor det rör sig om.

just därför är jag inte förvånad att det är dan-åke som uttalat sig så...:D;)
tror aldrig han skulle göra det.

Precis.

Jag är inte heller förvånad även om det var ett attans dumt argument. :D

Vet inte om jag missuppfattat det hela, men jag trodde inte att amatörer fick gå kurserna? Är det inte så att man ska vara lärling o jobba hos någon för att bli vald till kurserna? Och i så fall är det ju lite omständigt om man har en fungerande amatörtränar-rörelse o ska jobba ett tag som lärling...

Jag vet flera som gått från amatör till proffs :idea:

Fast då har det varit såna som i princip redan har en rörelse liknande proffsens, alltså ungefär som han TS skriver om!

Liknande trådar

M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II