Besvärlig mage

alazzi

Trådstartare
Först: ja jag har varit hos läkaren flera gånger och kollat. Inget fel hittas. Jag har även gjort koloskopi och den visade heller inte på något fel. Personligen tror jag att mina problem beror på stress. Men det jag söker är tips och råd som kan hjälpa min mage att lugna ner sig. Är ofta väldigt gasig och uppsvullen. Har nästan ständig diarré. Äter en medicin som är vattendrivande eftersom jag samlar för mycket vatten i kroppen. Den medicinen gör att jag måste springa och kissa ofta. Har kramper i magen. Har en medicin som hjälper mot kramperna.

Vad ska jag äta för att vara snäll mot min mage? Idag är det mest pasta som jag äter och jag märker inte att jag blir sämre efter att ha ätit.

Vad som fungerar/inte fungerar är olika. Det enklaste är att skriva mat och magdagbok där du skriver upp exakt allt du stoppar i dig (även tuggummi!) och hur magen mår. Då kan du förhoppningsvis snart se ett mönster och kan ändra kosten utefter det och se om du då mår bättre.

Ofta är mjölk, för mycket fibrer eller för lite fibrer, stekt mat, särskilt hårt stekt mat, friterat, fet mat över lag, lök, många bönor och bakverk jobbiga för magen. För endel fungerar inte gluten heller. Vad som är jobbigt för din mage får du alltså försöka luska ut. Tänk bara på att det inte är alltid problemen kommer genast utan ibland säger magen ifrån dagen efter eller om man har ätit liknande mat flera dagar i rad.

Min mage är liknande din i perioder och sen fungerar den. En sak jag uteslutit ur min kost och som gav resultat är lök. En annan sak som kan hjälpa mig när magen kör sitt eget rejs är att äta en ganska likartad kost över tid. Ju mindre utsvävningar ju bättre går det. När magen håller sig stabil så tål den också utsvävningar. Jag märker också att när jag mår bra och slutar stressa så minskar/försvinner problemen.

Jag har läst (!!!) att egentligen skulle ingen människa äta gluten. Så fungerar inget annat och jag var sjuk hade jag blivit strikt gluten och tillsatsfri. Dvs inga ersättningsprodukter för gluten utan naturligt glutenfritt.

Låt i alla fall tanken ligga och skvalpa inför framtiden om din mage fortsätter krångla.

Jag har läst (!!!) att egentligen skulle ingen människa äta gluten. Så fungerar inget annat och jag var sjuk hade jag blivit strikt gluten och tillsatsfri. Dvs inga ersättningsprodukter för gluten utan naturligt glutenfritt.

Låt i alla fall tanken ligga och skvalpa inför framtiden om din mage fortsätter krångla.
Min bror testade det där en ganska lång period (ett antal månader). Han utslöt allt gluteninnehållande och all laktos, ingen skillnad på magen. Att utsluta gluten är tyvärr inte någon universallösning som hjälper alla. Tyvärr är det även så att som vårat samhälle och mathållning är uppbyggt så är det ganska besvärligt att utesluta gluten och ja gmisstänker att ett sådant försök endast skulle stressa Alazzi ännu mer.
Jag skulle inte göra detta test som det första utan försöka utesluta andra enklare saker först.

Jag hade tidigare handikappande problem med min mage. Skulle gärna ha transplanterat in fräscha tarmar istället för mina då i usligt skick varande.
Hjälpen fick jag genom min vilja att gå ner i vikt. Jag började äta annorlunda - inget bröd, inget sött, ingen frukt - bara laktosfri kvarg, bär, havregrynsgröt, kött, fisk och grönsaker. Mycket vatten! På två veckor var min mage som ny
Med tiden föll jag lite dit igen - lite sött, lite frukt, pasta och mackor på helgerna. Magen blev sämre men jag var inte handikappad mer än nån dag då och då. En avsevärd förbättring, men inte helt "normal".

Nu har jag ändrat kosten igen - inget bröd (förutom hembakat med havregryn ibland), inget godis och mycket sällan nåt annat sötat med socker...men vanlig mat där jag äter ofta och potatis, ris (pasta sällan) till ett av målen. Dricker vin på helgerna. Mår jättebra i magen!
Tror sockret och vetemjölet är de största bovarna för min del. Äter inte ens frukt i regel.
Fundera på hur mycket (smyg-)socker du äter. ..och mackor?

Min mage blir mkt bättre när jag minskar på socker/kolhydrater samt på fett. Skulle jag leva på pasta skulle min mage flippa! Men det räcker för mig inte att utesluta en dag för resultat men det jag märkt att 5:2 gör magen mkt gladare i alla fall, eftersom det får hyffsad vila på fastadagarna! Sambon som har IBS-liknande symptom började med 5:2 i maj och hans mage är mycket bättre sen dess!!

Min bror testade det där en ganska lång period (ett antal månader). Han utslöt allt gluteninnehållande och all laktos, ingen skillnad på magen. Att utsluta gluten är tyvärr inte någon universallösning som hjälper alla. Tyvärr är det även så att som vårat samhälle och mathållning är uppbyggt så är det ganska besvärligt att utesluta gluten och ja gmisstänker att ett sådant försök endast skulle stressa Alazzi ännu mer.
Jag skulle inte göra detta test som det första utan försöka utesluta andra enklare saker först.
På riktigt? Uppfattade du det jag skrev som att det var en förstahandsåtgärd? Skrev jag verkligen så dåligt?

Min mage sväller ibland och det är helt klart relaterat till socker. Jag tror att det kan vara relaterat till att någonting är jäst också. För jag blir sämre om jag äter bröd, men inte pasta, vilket mer eller mindre innehåller samma sak.

Jag kan bara äta ytterst lite "vanligt" vitt mjöl sedan pajar magen totalt. Händer inte ofta längre sedan jag märkte vad jag blev dålig av. Om jag undviker vanligt bröd (kan slå ut magen totalt) vit pasta, sås gjord med redning av mjöl osv i vardagslag kan jag äta allt vid fester och dylikt.
Knäckebröd går bra. Fullkorn överlag går bra.
Har gjort allergitester. Inga reaktioner. Jag är däremot överkänslig mot olika saker i perioder, reagerar starkt på parfym, hund och annat, men fortfarande ingen allergi.

Senast ändrad:
Hej.
Jag har samma problem som du beskriver. Gjort alla möjliga undersökningar men inga fel hittas. Varken glutenintolerans eller laktos.
Bestämde.mig för att ge magen en paus genom att dricka måltidsersättning/pulver Shakes en period för att se hur magen reagerade.
Blev ett väldigt positivt resultat.
Magen kändes bra, normal avföring, inte svullen och ingen magknip.
Återgick så sakta till vanlig mat igen.
Mina besvär kommer i perioder. Troligen stressrelaterat

Min mage klarar inte och blir som din med stora mängder pasta eller snabbmat och större mängder av kött (ffa fläsk, men även nöt till viss del) så jag äter mycket grönsaker, fisk (Lax är det enda jag gillar tyvärr) och kyckling. jag äter mycket potatis och ris som tillbehör utöver grönsaker som tillbehör.

Eftersom dottern är vegetarian så äter jag också ytterst lite kött. Salami på smörgåsen men sällan kötträtter.

Jag äter knappt laktos normalt, men jag kan säkert vara överkänslig. Min mamma är laktosintolerant och det kan ju ha gått i arv.
Det är ärftligt, på något vis. Mina kusiner och jag är laktosintoleranta allihop. Du har inte mjölk i kaffet eller teet eller så? Det kan ju bli rätt många gånger på en dag, som man dricker det.

För mig varierar det med hormoncykler. Jag blir jättekass någon vecka innan mens och då spelar det ingen roll hur snällt jag äter. I övrigt fungerar det genom att undvika baljväxter, lök, kolsyrad dryck, mjölkprodukter och allt för mycket fett. Hade nog mått bra av att dra ner på fiberintaget (bröd, pasta, grönsaker) men då jag gärna vill hålla köttkonsumtionen på ett minimum så blir utbudet av ätbar mat så himla smalt om jag ska dra ner även på de bitarna.

Det är ärftligt, på något vis. Mina kusiner och jag är laktosintoleranta allihop. Du har inte mjölk i kaffet eller teet eller så? Det kan ju bli rätt många gånger på en dag, som man dricker det.
Nej ingen mjölk i the eller kaffe. Inga mjukostar. Mamma dicker mycket mjölk men laktoisfri då förstås.

Här är en till med besvärlig mage =(.
Det känns typ som om jag har ett nystan i magen... blä.
Har vart till VC och läkaren kände på magen några sek och gav mig omeprazol, eftersom jag är öm under revbenen, berodde på magsyra sa han. Skulle äta dom en månad och se om det blir bättre.

Det känns som om det kvittar vad jag äter, men ska börja föra mat/mag/motions/stress-dagbok och se om jag kan dra några som helst slutsatser av det. Usch, det påverkar verkligen mitt psykiska mående detta =(.

//r

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka