Besvärlig brunst

Snuffsan

Trådstartare
Vi har en ponny som är mer eller mindre oridbar då hon brunstar. Hon tar inte skänkel och tjurar ihop totalt. Hon är nu 8 år. Vi har hela tiden hoppats hon ska mogna och detta beteende skulle växa bort, men nu ger vi upp.

Vi har provat munkpeppar och flera olika örtblandningar utan minsta förändring i beteende, så det hoppar vi över i denna tråden.

Nu ger vi upp och vill göra något åt detta på allvar. Riktig kastrereng vill jag helst undvika då det är en ponny med mkt fin stam samt en enastående teknik och kapacitet.

Glas/plastkulor är inte dopingklassat längre, någon som har erfarenhet av detta?

Andra förslag?

Jag ska diskutera problemet med min vet i veckan, men det är ju aldrig fel med lite tips innan.

Rådet att betäcka och hoppas hon är i bättre balans efter att hon fått ett föl vill jag slippa då det är sista året min dotter har ponnyn innan hon är urväxt, det ska alltså fixas nu.

Sv: Besvärlig brunst

Jag har inte hört att det är tillåtet att tävla med glaskulor igen, är du säker?
Det funkar som så att glaskulan som finns i livmodern lurar kroppen att tro att det är en fosterblåsa, och stoet slutar därmed att brunsta.

Men jag har svårt att verkligen tro att en sån manipulation skulle ha blivit tillåten i tälvingssammanhang.

Betäcka funkar sällan då beteendet gärna återkommer efter fölet är fött.

Har stoet kollats upp någonting ? Tex äggstockstumörer eller urinvägsinfektion ? Har det tagits blod/hormon prover på stoet ? I en avhandling jag läste står följande att: binjuren hos sk |hormonston| tillverkar onormal mängd könshormoner som påverkar beteendet. binjuren utsöndrar testosteron, progesteron samt hormonet androstenedion, men däremot ingen produktion av brunsthormonet östrogen. Emellertid hade problemston en förändrad binjureaktivitet, vilket kan vara tecken på ett förstärkt stresspåslag under brunsten.

Betäcka funkar sällan då beteendet gärna återkommer efter fölet är fött.

Har stoet kollats upp någonting ? Tex äggstockstumörer eller urinvägsinfektion ? Har det tagits blod/hormon prover på stoet ? I en avhandling jag läste står följande att: binjuren hos sk |hormonston| tillverkar onormal mängd könshormoner som påverkar beteendet. binjuren utsöndrar testosteron, progesteron samt hormonet androstenedion, men däremot ingen produktion av brunsthormonet östrogen. Emellertid hade problemston en förändrad binjureaktivitet, vilket kan vara tecken på ett förstärkt stresspåslag under brunsten.

Att ston går emot skänkel vid brunst är helt normalt, och inget man behöver leta fel för.

Vitsen är ju att de ska ha ståreflex vid betäckning, coh när hingstens framben klämmer om stoet så ska hon stå still.
Vet man hur djur funkar är det lätt att förstå deras beteende.

Mitt råd är att helt enkelt inte rida stoet de dagar hon högbrunstar.

Jag är 100 % säker på att kulorna är tillåtna ja. Travet släppte dopingklassningen av dem den 1 jan 08 så jag ringde ridsportförbundet och frågade hur det var där. Och fick beskedet att eftersom ridsporten följer travets ändringar i dopingsammanhang så är det numera tillåtet.

Ja, jag vet också varför hon ställer sig, det är inget konstigt, men vi kan inte ha det så här längre. Hon är totalt oridbar under hela brunsten, inte bara de dagar hon högbrunstar. Man kan inte bara strunta i att rida en tävlingshäst de dagarna.

Jag är 100 % säker på att kulorna är tillåtna ja. Travet släppte dopingklassningen av dem den 1 jan 08 så jag ringde ridsportförbundet och frågade hur det var där. Och fick beskedet att eftersom ridsporten följer travets ändringar i dopingsammanhang så är det numera tillåtet.

Jag läste det nu ockås på travsport.se.
Det hade jag totalt missat.
Då är det väl ingen tvekan om att det bästa är att lägga in en eller två kulor?

Jag pratade lite med en ÖD om glaskula för några veckor sedan då vi har två besvärliga ston båda två (som fö upptäckte under konversationens gång är betäckta med samma hingst, samma dag på samma station :p vi försökte alltså med fölmetoden). Vi har ingen egen erfarenhet, men de hon kände till verkade ha fått positivt resultat. Det kan ju vara värt ett försök i alla fall!

Då är det väl ingen tvekan om att det bästa är att lägga in en eller två kulor?

Jag vet inte, det är därför jag hoppas att de som testat skriver en rad. Eller om någon har andra förslag. Har du varit i kontakt med någon som testat kulorna?

Det negativa vet sa är att det kan vara svårt att få ett sto dräktigt när man tar ut kulorna igen, men hon visste inte så myckat om det. Någon som vet hur pass det är?

Att ston med besvärliga brunster undersöks av veterinär tycks inte vara särskilt vanligt. Ofta provar man ditten eller datten eller bara låter det vara...utan att ens undersöka om det finns bakomliggande orsak till beteendet. JO; man BÖR faktiskt undersöka ett sto med jobbiga brunstperioder och inte bara skylla på det ena eller det andra.

OCH varför ska det vara BÄST m,ed att manipulera med kulor ? Tänk om stoet har något bakomliggande problem då ? ska man bara strunta i det då för sin bekvämlighets skull ?

Jag kan inte tycka att ett sto som, när hon är brunstig, står emot skänkeln är onormal eller "besvärlig".
Snarare så att det är trevligt att de visar ordentlig brunst.
Kommer brunsten med rätt intervall så kan jag inte se att det skulle vara nåt fel.

Brunstar hon ofta, eller är bitchig och ilsken, så är det en annan sak.

JAG tycker inte att det är "bekvämt" att sätta i kulor. Jag skulle, även om det är en tävlingshäst, planera ridning och träning så hästen får några dagar ledigt när det är som värst.

Vet många märrar inom travet som matchas på det viset.
Vid brunst så blir det ingen start.
Och mig veterligen så ses detta som ett mindre problem..att man missar nåt lopp.

Nog borde man kunna göra så även inom ridsporten?

En fråga.
Hur är det med stavar?
Har för mig att nån ridskolehäst i vårt distrikt hade sådana.
Vet inte hur dom fungerar.
Detta var ju för snart 30 år sen eller nåt.

AM

TS ser ju detta som ett uppenbarligt problem. Så därför tycker jag att man bör utreda hästen först INNAN man stoppar i den stavar och kulor och än med det ena. VARFÖR ska man överhuvudtaget överväga att stoppa i hästen kulor eller annat innan man ens gjort en utredning ? Är inte det att vara lite bekväm...eftersom utredningar tar ju tid.

Ang undersökningar och när åtgärder som kulor ska sättas in så litar jag på min veterinär.

Och kom inte och påstå att ni skulle hoppa över en start i elitloppet (eller vad ni nu kan sätta som likvärdigt med en sm-start för en ponnyryttare) om ni var kvalade, bara för att stoet kommer att brunsta då.

Och kom inte och påstå att ni skulle hoppa över en start i elitloppet (eller vad ni nu kan sätta som likvärdigt med en sm-start för en ponnyryttare) om ni var kvalade, bara för att stoet kommer att brunsta då.

Då planerar man i tid, så stoet kommer i rätt cykel.

TS ser ju detta som ett uppenbarligt problem. Så därför tycker jag att man bör utreda hästen först INNAN man stoppar i den stavar och kulor och än med det ena. VARFÖR ska man överhuvudtaget överväga att stoppa i hästen kulor eller annat innan man ens gjort en utredning ? Är inte det att vara lite bekväm...eftersom utredningar tar ju tid.

Ja, nu har hon ju uppenbarligen tiden emot sig, eftersom hästen annars blir urväxt.
Jag utgår ifrån att ingen veterinär stoppar i glaskulor utan att kolla upp stoet.

Men som sagt, jag ser inget som tyder på att det är nåt hormonellt fel, utan bara ett sto som visar tydlig brusnt, och står still för hingst under betäckning.

Jag tror inte heller det är något fel på ponnyn hormoniellt. Hon är bra i humöret, det märks knappt att han brunstar, förän man försöker rida henne. Vilket gör henne extra knepig, svårt att se när man lastar på morgonen.

Kan tillägga att vi har avvaktat har några år, hoppades att det bara är omognad (hon är sen i utvecklingen, så hon är ett år efter med allting ridmässigt), men nu när hon är 8 inser vi att det inte växer bort, utan vi måste göra något. Det var först förra året som hennes brunster var regelbundna. (När hon var 5 behövde hon bara se en snygg vallak så gick hon i tokbrunst på stört... Hur rolig var hon då?)

Så jag tycker knappast att vi rusar in i något utan att ta hänsyn till ponnyn som någon antydde.

Men hormonella fel ser man ju knappast bara sådär. Många anser ju att: jaha, nu brunstar stoet, så då ska hon vara lite ding i skallen. varför är det så farligt att kolla upp ett homonsto egentligen ??

Det är ju inte någon som sagt att hon inte ska kollas. Jag har alltså en vet jag litar på fullt ut då det gäller sånt.

Vad jag ville ha var lite input från de som har erfarenhet av kulor samt av eventuella andra metoder.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 792
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 862
Senast: tanten
·
Avel Hej jag tänkte resonera lite med er, jag har ett ungsto som senaste månaden har ändrat humör totalt, tok brunstig ena stunden men super...
Svar
11
· Visningar
1 407
Senast: LFreddy
·
Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 254
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21