Så dom vill ha åtgärdsexempel också, i samma analys - mysko. Men då är det bara att bita i det sura äpplet
.
Till sakfrågan då, du har ju skrivit själv och fått en del exempel på lösningar - bra lösningar. Även om dom är
ogenomförbara som det ser ut idag, så ska du ändå skriva ner dom, om det är den lösning som du/ni vill sträva emot.
Sen är det upp till dom som beställt underlaget att ta besluten. Gör inte det åt dom i förhand! - är ett välment råd som jag vill ge dig. För det låter som om du är på väg åt det hållet i din analys.
Det är så lätt att göra det när man redan ÄR involverad i en verksamhet...
Jag vet att du inte bett om detta råd, men jag kan inte låta bli - ta inte illa upp!
Jag utifrån total lekmannasida skulle ju säga att OM vårdtagaren får bestämma, så kan ju en lösning vara en slags jourtjänst av respektive kön som kan hoppa in där det behövs extra hjälp t.ex. Detta är då utöver den ordinarie personalen.
Ni ska absolut dela med er av huvudvärken med andra arbetsplatser som borde ha samma problem. Uppfinn hjulet tillsammans!
Det måste väl finnas lagar och regler som styr detta, eller
. Ibland kanske det är så "enkelt" att vårdtagaren får anpassa sig eller låta bli...