Tjääära bukeoralket!
Jag har ett gnagande problem, och är lite nyfiken på hur era tankar går. Jag har konstruerat upp ett problem som skulle kunna bli/vara ett stort problem. Vi har omorganisationer på min arbetsplats och jag skriver riskanalyser.
Ponera omvårdnad av patient i hemmet. Det är omvårdnad i säng och patienten ska bland annat utföra toalettbesök (bäcken) och omvårdnad av intima delar ska utföras. Nu pratar vi natt, och en begränsad personalgrupp, och ute på landsbygd.
En kvinnlig patient har rätt att kräva respekt om önskemål att hon inte vill ha manlig personal. Det är solklart och även en rekommendation, eller påbud från socialstyrelsens etiska riktlinjer, faktiskt en av vårdens grundläggande etiska riktlinjer - en patients önskas ska respekteras. Fine.
Men rent praktiskt stöter vi på problem. Personalgruppen är liten, och av blandat kön. Patienten behöver hjälp flera gånger under natten. Det är egentligen så kallad 'dubbelbemanning' av denna patient. Anhörig finns i hemmet och vårdgivaren säger att de anställda ska ta hjälp av anhöriga, dvs väcka dessa vid de tillfällen det är manlig personal. Men här bromsar facket. Det är inte okej alls - anhöriga är inte utbildade i lyftteknik och heller ej försäkrade om det skulle hända något - det handlar om ansvarsfråga.
Personalgruppen består varje natt av 2 personal, och personalgruppen är blandad.
Tankar?