Visst hade ni bestridigt den ursprungliga avgiften skrifligt? Jag vet inte om man måste bestrida även inkassokravet då (skulle inte förvåna mig, särskilt om den är såld vidare till annan aktör), men jag skulle ringa Kronofogden och berätta precis det du skrivit här, och fråga.
Om det är kört pga att inkassokravet inte bestridits i tid så skulle jag betala allt som behövs för att inte få en anmärkning, det är inte värt. Men om det är möjligt att fortfarande bestrida allt och ta det till tingsrätten så skulle jag göra det. Har hört om ett flertal ärenden på sistone där bolaget till gett sig, istället för att gå till TR. (Grunden här är att jag tycker att din man gjort rätt, vad mer kan man göra än att betala och kontrollera att avgiften dragits...?)
Förutom att jag hört ett flertal ärenden som slutat just innan TR, så har jag också hört ett tydligt ökande av tveksamt lappande. Ofta pga fel/otydligheter i appar, vilket möjligen kan läggas på slarvande användare, men också rent övernitiska kontrollanter. Som att man har en strategi "går det så går det", och man vet att de flesta betalar de där hundralapparna för att få saken ur världen, så det blir lätta inkomster. Det blir ju inte heller någon konsekvens av felaktigt lappade bilar, så det går bara att vinna för företaget.
Så jag uppmanar alla (som faktiskt har grund för det) att bestrida och inte acceptera att dessa bolag sätter vilka spelregler de vill. Men jag förstår också om man inte alltid orkar.