Bestigande sto

B

Bello

Var ute i ett stall i veckan och där var det ett litet "hingstigt" sto som krökte nacke och brumma och skrek som en hingst.
När den senare släpptes ut i hagen besteg den det andra stoet.
Är det nån som har sett något liknande???? Tyckte att det var så ovanligt så jag måste höra om nån annan har erfarenhet.

Sv: Bestigande sto

Är stoet dräktigt?
Då kan dom få som hingstbeteende, min har fått det båda sina dräktigheter i ett tidigt stadium. Tack och lov har det gått över efter ett par månader:angel:

Jag har ett sto som betäcker dom andra märrarna, när hon själv är super brunstig.
Bör man kolla upp ifall hon har äggstockstumörer? hon mår bra förövrigt.

kl

Hingstbeteende på ston kan visa sig vid hormonrubbningar och äggstockstumörer.

AM

Intressant.
Jag misstänkte att det kunde röra sej om hormonstörning av nåt slag.
Tack för svar:laugh:

En bekants sto gjorde precis så här för några veckor sedan och min bekanta ringde upp mig och frågade om råd.
Jag bad henne åka in för att kolla efter äggstockstumörer, stoet kollades förra veckan och opererades i denna vecka för just en stor äggstockstumör!

Bör således kollas upp tycker jag!

Har en liten ponny som står i stallet för tillfället som i veckan har opererat bort en tumör på äggstocken. Hon besteg också ett annat sto i hagen så dom var tvugna att dela på dom. Blev som en galen liten hingst... :confused:

Håller med övriga. Bör kollas för äggstockstumörer. Detta beteende är väl förknippat med det!

Var ute i ett stall i veckan och där var det ett litet "hingstigt" sto som krökte nacke och brumma och skrek som en hingst.
När den senare släpptes ut i hagen besteg den det andra stoet.
Är det nån som har sett något liknande???? Tyckte att det var så ovanligt så jag måste höra om nån annan har erfarenhet.

Vårat sto gör alltid så då hon väntar hingstföl.

Tack för alla svar.
Hästen är nu kollad och det var en äggstockstumör som nu är borta.
Ibland ser man saker som inte stämmer :laugh:

Hej!
Mitt dominanta sto "betäcker" andra hästar, sett henne göra det med både sto och valack, som dominansbeteende. Hon har hållt på så i flera år.
Nej, hon har ingen äggstockstumör eller hormonrubbning - blev prydligt och ordentligt, konstaterat dräktig på tre språng vid en brunst i somras (första försöket).

Jag tror inte alls att det har med sjukdom att göra.

En bekants sto gjorde så förut, var hingstig, hade hingstutstrålning osv. Jag gissade personligen på en hormonrubbning som skulle kunna orsakats av tumörer. Ville inte säga något dock, känns dumt att surra om tumörer man misstänker på folks hästar.. :crazy:
Hon är nu avlivad pga stora mängder olämpligt placerade tumörer som gav andra problem, så vem vet, kanske var det så.

Liknande trådar

Svar
0
· Visningar
670
Senast: Lexa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Ananazen
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 376
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka