Jag bytte bestick i julas och ÄLSKAR mina nya! Från Zara home.
(Antagligen inte vad du är ute efter, men ändå ^^)
2072000800_2_5_1.jpg

Snart har jag nog startat en tråd om varenda liten detalj i hushållet... men men :P
Jag trodde faktiskt att jag skulle köpa bestick på IKEA igår, men jag hittade inga som jag tyckte om... så, därför undrar jag vad ni har för bestick och var har ni köpt dem?

Utöver gafflar, knivar, skedar och teskedar vill jag ha latteskedar (teskedar med långt skaft) och mellanstora skedar. Skedarna är viktigast, jag tycker om skedar som är lite rundare i formen, alltså plattare, runda. Jag tycker inte om djupa konstiga skedar som är som slevar, fy sjutton och inte vassa spetsiga skedar. Haha, tänk att bestick kan ha så stor betydelse :P Gafflarna och knivarna är inte lika noga, men de ska inte vara för tunga eller för lätta^^ Gärna med fina detaljer eller så (dock inte plast- eller träskaft) ! Vill gärna att det ska gå att köpa gafflar o knivar osv var för sig, men är inget måste. Och inte vara snordyrt =).

Tips, tack! =D

//r
Svensk modell i rostfritt är de utan jämförelse bästa vardagsbesticken och dessutom de snyggaste tycker jag.

%7B70ECB54F-7667-431C-A6C0-A996B858043F%7D.jpg

Tack för era åsikter! Ni verkar vara rörande överens om att de där besticken inte går att äta med, vilket är precis vad min pappa säger. Så, jag för väl böja mig för det. Är ju rätt onödigt med snygga bestick man inte kan äta med^^

Tror jag ska satsa på att kolla i second hand-butiker då.. får väl koka dem eller sprita besticken eller nåt innan jag äter med dem^^.

//r
Sitter här och småfnissar över spritningen. Äter du med bestick på restaurang? Spritar du dom?

Tack för era svar!

@Luff haha jag vet det är rätt skumt, för ja jag äter ju med bestick ute, och jag köper de mesta annat på second hand... och vi har second hand bestick hemma, men det tog bra lång tid innan jag började använda dem...men jag ska göra ett försök att hitta grejor på second hand :)

//r

Jag är grymt förtjust i Sessan både till den diskreta designen och känslan i tyngd och form.
Dock finns det inte i mitt kök tyvärr :cry: utan oftast används IKEA Dragon som jag t.om köpte en till uppsättning av och då visade det sig att knivarna var betydligt vassare.
Mina gamla ar inte slitna så funderar på om det helt enkelt gjort eggen vassare senare, mycket uppskattat.
Väl använda i flera år och många varv i diskmaskin har passerat och är ändå fortfarande fina och fräscha.
Helt klart bra köp enligt mig och speciellt med tanke på priset.
Nej jag är inte sponsrad och jag arbetar inte på IKEA heller, lovar!

Jag tänker som så att jag vill ha diskreta bestick som har en bra balans, testa att balansera kniven på ett finger så känner du om den tippar iväg vilket enligt mig kan bli jobbigt att man får sitta och tjuvhålla hela tiden precis som med smala bestick.
Diskreta bestick öppnar för att kunna leka med annat i dukningen, allt från glas/porslin till dukar, blommor osv. utan att det blir för mycket men då ska vi komma ihåg att jag är en rätt tråkig sort kanske?

Inte för att detta kanske gjorde dig så mycket klokare @strawberrysylt men du vet det där med att få ner vettig text när hjärnan tänker snabbare än fingrarna och denna tiden på dygnet och inte sovit sen igår morse så fråga om det är något totalt oklart det tål jag.

Jag köpte "Sedlig" från IKEA för knappt ett år sedan.
Känns bra att äta med, tidlösa och snygga imho.
sedlig-bestick-delar__0104708_PE251716_S4.JPG

MEN... om jag hittar kvittot skall jag reklamera dem. De ytrostar nämligen redan, framför allt knivarna. Maskindiskade kanske 30-40 gånger nu, vanligt maskindiskmedel, rostfläckarna började synas redan efter 20-30 diskar. Litet surt, IKEA:s dyraste bestick även om de inte är dyra jämfört med "märkesbestick".

Jag känner att jag har helt motsatt smak när det gäller bestick mot de flesta här; jag avskyr tjocka/klumpiga modeller, modeller på gafflar som har för långa spetsar, skedar som är för stora osv.
Har kört på IKEA förnuft sedan minst 10 år tillbaka, billiga och bekväma. Latteskedar har jag i helt andra modeller.
fornuft-bestick-delar__20611_PE105764_S4.JPG

Äter nog egentligen helst med pinnar :p

Jag känner att jag har helt motsatt smak när det gäller bestick mot de flesta här; jag avskyr tjocka/klumpiga modeller, modeller på gafflar som har för långa spetsar, skedar som är för stora osv.
Har kört på IKEA förnuft sedan minst 10 år tillbaka, billiga och bekväma. Latteskedar har jag i helt andra modeller.

Nämen kolla!
Där är ju mina bestick! Jag gillar dom jättemycket. Enkla i modellen och pja, snygga.

Köpte typ 100 st av varje till en fest - väldigt bra att barnen bara kundeplocka på sig när de som inte flyttat ännu då flyttade till egen bostad. Sen har vi kvar så vi kunde uppgradera i båten

Jag tycker också om lite lättare och nättare bestick. Det finns ju två storlekar på gafflarna i Svensk spets och jag vägrar äta med de stora, här går de under benämningen "högafflar" :p Men de är bra när man ska mosa avokado odyl :D

Nämen kolla!
Där är ju mina bestick! Jag gillar dom jättemycket. Enkla i modellen och pja, snygga.

Köpte typ 100 st av varje till en fest - väldigt bra att barnen bara kundeplocka på sig när de som inte flyttat ännu då flyttade till egen bostad. Sen har vi kvar så vi kunde uppgradera i båten

Jag tror att mina köptes i samband med en separation, bara för att ha några bestick alls :D Nu tycker jag hemskt mycket om dem och är inte det minsta intresserad av att byta.

Jag tycker också om lite lättare och nättare bestick. Det finns ju två storlekar på gafflarna i Svensk spets och jag vägrar äta med de stora, här går de under benämningen "högafflar" :p Men de är bra när man ska mosa avokado odyl :D

Ja, matgafflarna från den serien liknar ju vapen! Som något man velat ha till hands om man deltog i en skräckfilm som kretsade runt en middagsbjudning :D

Haha! Jag håller med er om att besticken inte ska vara för stora! Skedarna är som sagt viktigast för mig, de vanliga skedarna kommer typ va till besökare, jag kommer äta med dessertskedarna. Här hemma nu har vi ett antal skitstora skedar som borde rensas bort då ingen använder dem, vi kallar dem spadar.
Men gafflar o knivar ska ju inte vara vapen heller som ni säger!

//r

Haha! Jag håller med er om att besticken inte ska vara för stora! Skedarna är som sagt viktigast för mig, de vanliga skedarna kommer typ va till besökare, jag kommer äta med dessertskedarna. Här hemma nu har vi ett antal skitstora skedar som borde rensas bort då ingen använder dem, vi kallar dem spadar.
Men gafflar o knivar ska ju inte vara vapen heller som ni säger!

//r
Jag tycker den stora varianten av sked är perfekt för soppa! Men det finns även den mindre för dem som inte är storätare :)

Som @athena_arabians skriver är den riktiga benämningen Svensk spetsig (till skillnad från rund) och modellen går tillbaka till 1700-talet, inte konstigt att den är bra när den är baserad på flera hundra års erfarenhet :)

Vi har fått bestick från norska Christiania som ligger bra i handen. Jag har dålig koll på vilka modeller de har, men det är ett tips iaf.

Du som kan detta mycket bättre än mig, tillverkades den stora modellen även i rostfritt? Vid närmare eftertanke misstänker jag att med stor sked tänkte på matskeden av den mindre varianten :)

Liknande trådar

Hemmet Det tycks vara väldigt svårt att hitta bestick som både jag och sambon gillar. Vi har nämligen lite krav på utformningen, dessutom ska...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka