strawberrysylt

Trådstartare
Snart har jag nog startat en tråd om varenda liten detalj i hushållet... men men :P
Jag trodde faktiskt att jag skulle köpa bestick på IKEA igår, men jag hittade inga som jag tyckte om... så, därför undrar jag vad ni har för bestick och var har ni köpt dem?

Utöver gafflar, knivar, skedar och teskedar vill jag ha latteskedar (teskedar med långt skaft) och mellanstora skedar. Skedarna är viktigast, jag tycker om skedar som är lite rundare i formen, alltså plattare, runda. Jag tycker inte om djupa konstiga skedar som är som slevar, fy sjutton och inte vassa spetsiga skedar. Haha, tänk att bestick kan ha så stor betydelse :P Gafflarna och knivarna är inte lika noga, men de ska inte vara för tunga eller för lätta^^ Gärna med fina detaljer eller så (dock inte plast- eller träskaft) ! Vill gärna att det ska gå att köpa gafflar o knivar osv var för sig, men är inget måste. Och inte vara snordyrt =).

Tips, tack! =D

//r

Snart har jag nog startat en tråd om varenda liten detalj i hushållet... men men :P
Jag trodde faktiskt att jag skulle köpa bestick på IKEA igår, men jag hittade inga som jag tyckte om... så, därför undrar jag vad ni har för bestick och var har ni köpt dem?

Utöver gafflar, knivar, skedar och teskedar vill jag ha latteskedar (teskedar med långt skaft) och mellanstora skedar. Skedarna är viktigast, jag tycker om skedar som är lite rundare i formen, alltså plattare, runda. Jag tycker inte om djupa konstiga skedar som är som slevar, fy sjutton och inte vassa spetsiga skedar. Haha, tänk att bestick kan ha så stor betydelse :P Gafflarna och knivarna är inte lika noga, men de ska inte vara för tunga eller för lätta^^ Gärna med fina detaljer eller så (dock inte plast- eller träskaft) ! Vill gärna att det ska gå att köpa gafflar o knivar osv var för sig, men är inget måste. Och inte vara snordyrt =).

Tips, tack! =D

//r
Mina absoluta favoriter köpte jag på second hand för 2 kr/st. :D

Tyvärr är min erfarenhet att priset hat väldigt stor betydelse för kvaliteten på bestick. Speciellt sådant som ytfinishen. I längden tror jag dock att det lönar sig att köpa lite dyrare. De modellerna brukar ju också finnas i fler besticktyper och förhoppningsvis säljs de under flera år så man kan komplettera eller köpa vartefter.
Efter att ha gått igenom ett antal "EPA" och IKEA-modeller (de senare av värdelös kvalitet) köpte vi WMF. Hög kvalitet på stålet ger mindre fläckar (om man har diskmaskin), de är efter ganska många år (15-20?) fortfarande lika blanka och fina som när de köptes och knivarna är vassa och bra. Har en enkel modell (som tyvärr inte görs längre) utan krusiduller eller "modeformer" för att de inte ska bli omoderna.

@strawberrysylt: Jag har klassiska Svensk spets som går att få för ingenting på loppis/auktion/Tradera. Jag gillar gamla klassiska svenska bestick som Åhléns Rosen och Genses Thebe. Kolla på gamla serier från Gense, det finns mycket vackert och praktiskt där. En klassiker från Finland är Hackmans Savonia, underbar design.

Mina absoluta favoriter är Rosenholm i silver från Mema/GAB men då blir det lite annat pris :D

Edit: Svensk spets gjordes av många tillverkare (inkl Gense men de finns även som import) men jag tycker inte om Genses skedar i den serien. Jag vill också ha dem lite rundare så skedarna är sas "no name" och har den där rundade formen. Mina gafflar och knivar är stämplade med Gense.

Jag har jättesnygga bestick i matt metall som jag köpt för tio spänn styck på Rusta för många år sedan. Jag får ofta frågan var jag köpt dem och inte tror på mig när jag berättar.

Jag har svindyra bestick. Men är så nöjd! Blir lika glad varje gång jag öppnar lådan. Bugatti är märket och de finns i många fina färger. :)

Jag bytte ut mina Ikea-bestick i julas när jag fick Gense attache istället. Jättestor skillnad, det är en annan tyngd i dem och väldigt trevliga att hålla i. Är också särskilt kräsen med just skedarna, och den serien har fyra olika storlekar på skedar så man kan verkligen välja de som passar en bäst.

Tusen tack för alla svar!

Jag har kikat runt lite på de bestick ni tipsar om, men hittade tyvärr inte något som föll mig i smaken... Men, däremot är det bra att ni skriver att det går att hitta på second hand. Jag älskar second hand, men husgeråd har jag inte velat köpa på second hand tidigare, det har inte känts okej, men ju fler jag ser som gör det, desto mer har jag börjat förstå att man kanske kan göra det^^ haha.

Så, jag kikade på Tradera och hittade dessa som jag funderar på om de kan funka? Jag tycker de är fina och skedarna ser lite rundare ut. Men hur tror ni de är att hålla i?

241891851_3a3f7acf-e21b-4bf8-b670-c6e6c4f49df5.jpg

Om de funkar, behöver jag "bara" komplettera med latte-skedar - som jag tror jag hittade på Tradera såna som jag haft tidigare och som jag gillar - och dessertskedar (har jag förstått att mellanstora skedar kallas). =)

Rotade i besticklådan här hemma och de få runda skedar vi har som jag gillar heter Cawell såg jag och de är utan krusiduller, någon som sett sådana nånstans? Googlade, men inget napp.

//r

Jag har relativt dyra designer bestick som jag älskar (dock är skedarna i en modell du inte gillar då). Så nöjd över att jag önskade mig i studentpresent/julklappar/presenter där när jag var omkring 20 så jag fått ihop lagom många. Men i den stil du efterfrågat vet jag har funnits på cervera, brukar man kunna få en hel omgång för helt okej pris och bra kvalitet. Mina föräldrar har därifrån som de har haft i säkert 10 år i alla fall och är fina fortfarande.

Jag har kikat runt lite på de bestick ni tipsar om, men hittade tyvärr inte något som föll mig i smaken... Men, däremot är det bra att ni skriver att det går att hitta på second hand. Jag älskar second hand, men husgeråd har jag inte velat köpa på second hand tidigare, det har inte känts okej, men ju fler jag ser som gör det, desto mer har jag börjat förstå att man kanske kan göra det^^ haha.

Så, jag kikade på Tradera och hittade dessa som jag funderar på om de kan funka? Jag tycker de är fina och skedarna ser lite rundare ut. Men hur tror ni de är att hålla i?

Om de funkar, behöver jag "bara" komplettera med latte-skedar - som jag tror jag hittade på Tradera såna som jag haft tidigare och som jag gillar - och dessertskedar (har jag förstått att mellanstora skedar kallas). =)

Rotade i besticklådan här hemma och de få runda skedar vi har som jag gillar heter Cawell såg jag och de är utan krusiduller, någon som sett sådana nånstans? Googlade, men inget napp.

//r
Jag håller med om att de är snygga. Men är tveksam till om de är sköna att hålla i och hur de fungerar att äta med. Handtagen ser väldigt smala och nästan helt runda ut i profilen. Det brukar inte vara bekvämt att hålla i, speciellt inte för dem med lite större händer (jag som har jättesmå händer brukar inte heller tycka att sådana handtag är sköna att hålla i). Sedan funderar jag lite på balansen och förhållandet mellan storleken på knivblad och skaft. Knivblad/gaffel/skedblad är väldigt korta i förhållande till handtagen. Innebär det att de är små (mindre än vanligt) eller att handtagen är väldigt långa? Hur blir balansen när handtagen är förhållandevis långa? Jag tycker inte att bestick som är "baktunga" är bekväma att äta med.
Hur det är med just de här kan du nog bara avgöra genom att hålla i dem.

Vi har bestick från hardanger i en modell som heter Nora. En ganska enkel modell som ligger väldigt skönt i handen, de liksom känns rejäla och fyller upp utrymmet i handen. Knivarna är vassa och skär så fint itu all mat som hamnar på tallriken.

De kostar dock en slant. De var tänkta som finbestick,så jag samlade under några år som presenter vid student och födelsedagar. När jag träffade sambon hade han också en uppsättning finbestick, så vi använder dem till vardags istället.

//r
Jag tycker det ser ut som de är helt runda, det tycker jag personligen inte alls om att hålla i. Min erfarenhet av de runda bestick jag provat är att skaften är rätt tunga också ☺

//r
Jag tycker så smala bestick är rent vidriga att använda! De ligger inte skönt i handen och man måste hålla fast dem istället för att de vilar bekvämt, de är dessutom väldigt svåra att använda om man har äldre matgäster. Även smala som är mer fyrkantiga tycker jag är hemska att hålla i, för smala skaft är inte bekväma att använda enligt mig.

Gå in i närmsta second hand affär. De som köpte bra bestick på 70-80 talet har lämnat in dom där de senaste åren. Ibland i det närmaste oanvända. Finns massor av bra kvalité och då kan man ju även prova hur dom ligger i handen. Kostar ju nästan ingenting.

Mina favoriter är Dragon från Ikea.
Nu hade du ju varit på Ikea, men om du inte testat just dom?

Ganska tunga utan bli för tunga, ligger bra i handen, mjuka 'kanter', behagliga helt enkelt!
Dessutom är knivarna lagom härligt vassa.
Tror det finns skedar i olika storlek plus långa latteskedar. Syrran har latteskedarna iaf så nån gång har de funnits :D

Vi har AndersPetters Ulrika, de finns inte att köpa längre men jag är väldigt nöjd med dem. :D Men det finns dock inte latteskedar till den, men jag har köpt Irish coffe sugrörsskedar och använder även till latten om jag vill ha sked.

Tack för era åsikter! Ni verkar vara rörande överens om att de där besticken inte går att äta med, vilket är precis vad min pappa säger. Så, jag för väl böja mig för det. Är ju rätt onödigt med snygga bestick man inte kan äta med^^

Tror jag ska satsa på att kolla i second hand-butiker då.. får väl koka dem eller sprita besticken eller nåt innan jag äter med dem^^.

//r

Liknande trådar

Hemmet Det tycks vara väldigt svårt att hitta bestick som både jag och sambon gillar. Vi har nämligen lite krav på utformningen, dessutom ska...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka