Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

Golden_Heart

Trådstartare
Vill bara dela med mig, hur jag löste ett problem med tjejen och på ett ganska smidigt och fiffigt sätt, som vi ska fortsätta med även när hon blir större får det bli med lite bättre material eller som inte går att komma runt.
Problemet var detta:
Fröken älskar sin dator och sitt Kalle Kunskap och ville gärna sitta sent på kvällarna. Fröken älskar att se på TV och vara uppe sent. Hon blandar sitt datorspel med TV med att springa runt och leka. Hon är en mycket aktiv tjej som busar i hela huset såväl källaren som markplan.
Hon är snart 3 år.
Lösningen::idea::love::cool:
Vi satte timer på TV:n i hennes rum. Just nu en enkel TV när hon eller hennes kommande syskon blir större blir det att sätta en timer som går att styra ifrån datorn eller med fjärrkontroll och där med hemligt lösenord.
På hennes datorer programmerade gubben in en liten kod som spelas upp en viss tid tillsammans med en viss ljudfil.
Till en början protesterade hon ordentligt och försökte få igång det igen, men det gick inte och vi sa bara att "Datorn/ TV:n har gått och lagt sig!".
Det funkar alldeles ypperligt och nu är det inget tjafs där de stänger av sig och det är dags att göra sig i ordning för natten.:bow:

Sv: Bestämd tjej och jag löste ett problem fiffigt

TACK! :bow: Det tycker andra i min omgivning också och de på hennes dagis har också tyckt det!
Med de fjärrstyrda eluttagen senare så kan vi säkert hålla när de blir äldre på mattan också så att de inte sitter uppe halva nätter etc. :cool:

Vi hade nog aldrig satt in tv i barnens rum i den åldern. Här säger vi att nu är det dags för vuxenprogram och läggdags för er, fungerar lika bra!:)

Vad är det för fel att prata med sitt barn och förklara?
Jag tycker att det är att göra det alltför enkelt för sig och faktiskt elakt mot barnet också. Hur hade du känt om någon helt plötsligt hade stängt av tv´n utan framförhållning? Slängt igen din bok när du satt och läste?
Jag sa till mina barn att när det här programmet är slut så ska vi göra något annat/gå och sova, alternativt när du har lekt en halvtimme till, ska vi göra det eller detta och sedan påminde jag om det med ca tio minuters mellanrum så att de inte skulle hinna glömma av hur det var. Då var de förberedda och behövde inte bli arga eller ledsna.
När de har blivit större så har vi bestämt ihop att de får läsa tex en halvtimme till efter att vi har sagt godnatt och det har fungerat bra.
När de kom i övre tonåren så fick de själva ta ansvar för att de lade sig i rimlig tid och eftersom de var vana att få frihet under ansvar sedan tidigare så var det inte heller något problem.
Man kan komma överens med barn, man behöver inte bara stänga av.

Vi hade nog aldrig satt in tv i barnens rum i den åldern. Här säger vi att nu är det dags för vuxenprogram och läggdags för er, fungerar lika bra!:)

Så gör vi med, inga problem, trots att tv och dator är enormt populära, om de får som de vill.

KL

Men TS har inte skrivit nånstans att TV'n bara slocknar hux flux utan förvarning. Man kan ju fortfarande förvarna sina barn ett par gånger innan den stängs av så de är beredda på det, men jag kan tänka mig att man sparar en del skrik och tjurigheter genom att inte vara den som fysiskt stänger av.

Fast varför vill man bespara sig det? Det är ju trots allt ett beslut som fattats av föräldern/föräldrarna, så varför lura barnen att det är på något annat sätt?

Jag hade nog inte satt in någon egen TV i mina barns rum i den åldern, men hade jag ändå gjort det så hade det varit samma "regler" där som i vardagsrummet, nämligen att de får titta på ett avsnitt av ex Pippi innan läggdags eller i undantagsfall på dagen vid tex sjukdom. Så är det iaf i dagsläget, men My är också lite yngre. Jag förklarar alltid att vi kommer att stänga av efter ett avsnitt eller hur vi nu bestämmer.

Det är klart att det ibland blir upprörda känslor och då bemöter vi det och bekräftar känslorna, men för det mesta går det helt utan problem.

TS: Alla gör vi på våra egna sätt och det är ju bra att ni har hittat en lösning som fungerar för er! Att jag tycker och tänker annorlunda betyder inte att jag på något sätt dömmer er, bara så det inte blir något missförstånd ang det.

//Julia

kn: allmänt svar på alla.

För att det är oändligt mycket enklare att få ett barn som inte precis haft ett utbrott att somna? en vardagkväll när det ska upp till dagis dagen efter?

Jag gjorde något liknande med min lillebror en gång, det var helt fantastiskt! helt brilliant. Han var 5 och spelade sin storerbrors Wow med mig och det var alltid hopplöst att få honom att sluta (barn är olika, era väluppfostrade telningar kanske inte skulle fått ett totalutbrott). Jag ställde en äggklocka på tio minuter, när den ringde var det slut sa jag. Han hann avsluta allt perfekt och när den ringde loggade vi ut utan ett knyst från hans sida. Helt otroligt bra. Sparade tjaffsandet till tandborstningen.

Det här låter som något liknande. Varning-om tio minuter stängs datorn av. Och så varning, en minut, ping, avstängd. (jag borde ha det installerat själv på klockan 00 :o). Så kan man bråka om ngt annat sedan.

När A är runt två så ska jag skaffa mig en äggklocka :laugh: så kan de se hur tiden går också.

Kunde inte sagt det bättre själv :bow:

De konflikter man kan bespara sig och barnet är väl bra? Dagarna är knappast 100% smärtfria jämt ändå :)

Vad är det för fel att prata med sitt barn och förklara?

Vi var ju tvungna att begränsa V:s (2,5 år) datortid, han älskar att sitta och titta på grävmaskiner o.dyl. på Youtube:o.

Reglerna är att en halvtimme efter middagen får han titta. Han kan själv slå på datorn, logga in på sin symbol och sedan vidare in på nätet, där vi har satt en snabblänk till youtube.

Oftast känner han själv på sig när tiden är ute, och stänger då själv ner datorn. Om inte, så säger vi när tiden börjar vara slut att "du får se den här filmen klart och sedan får du stänga av". Funkar utmärkt.

TV är han inte speciellt intresserad av, ev kan han titta några minuter på helgmorgnar innan vi har stigit upp. Helst är han ute och gräver med sin grävmaskin i sågspånshögen:D.

Fast det ena behöver väl inte uutesluta det andra? Självklart ska man prata och förklara och även säga till en stund innan det är dax att sluta, men om det funkar bra med äggklocka eller timer så är det väl jättebra? JAg vet barn som har velat gå upp extremt tidigt på morgonen (typ halv fem) och som har lärt sig att sova eller vila i lugn och ro bara genom att veta att väckarklockan ringer när det ärdax att gå upp, det är väl ungefär samma sak?

Många verkar tro här att vi inte försökte förklara, det har vi gjort och det har inte funkat. Tjejen är envis som synden och i stället för att det ska bli bråk varenda kväll när det är dags att sova, så har vi fixat till för datorn samt TIMER på på TVns eluttag.
På datorn får hon spela enbart nyttiga utvecklande spel. Jag skulle aldrig låta henne sitta och klicka på nätet. Det får vänta tills hon blir större.
Nu när tex TV:n "går och lägger sig" så säger hon till oss när vi är i annan del av huset. För hon vet att då är det dags att byta blöja, borsta tänderna, få välling och sova.
TV:n / Datorn vaknar en viss tid också om dagarna eller på helgerna, på det sättet så får vi sova lite längre. TV:n har en veckotimer!
Så många i min omgivning tycker om denna lösning. Mormodern har tom med berättat det på det universitet som hon jobbar och elever tycker där och frågar efter lösningar för äldre barn, när det andra inte funkar.
I och med att hon har sin dator på rummet samt TV där, så sprider hon inte sina leksaker på samma sätt som tidigare. Visst några saker kommer på andra håll i huset, men inte som det var tidigare i lägenheten när hon inte lekte alls i sitt rum. Den andra datorn har är i arbetsrummet och faktiskt hon har en egen plats där.

I och med att hon har sin dator på rummet samt TV där, så sprider hon inte sina leksaker på samma sätt som tidigare. Visst några saker kommer på andra håll i huset, men inte som det var tidigare i lägenheten när hon inte lekte alls i sitt rum. Den andra datorn har är i arbetsrummet och faktiskt hon har en egen plats där.

Min erfarenhet är att så små barn sällan är speciellt intresserade av att leka själva på sitt rum. De vill att föräldern är i närheten, det är därför de drar ut grejer så att de kan leka i ex.vis kök eller vardagsrum (eller var nu föräldrarna spenderar mesta tiden).
Vi ordnade det med lekrum i angränsning till köket och i vardagsrummet har vi ritverkstad för de äldre barnen och leksakshörna för den minste.

Saknar ni inte att umgås ihop under tvtittandet eller dataspelandet om nu 3-åringen sitter ensam på rummet?

Vi har datorn i köket, skulle aldrig sätta in en i V:s rum.... Så även när han sitter vid datorn så är vi ju i närheten ändå och kan hjälpa och förklara.

Oftast efter middagen så sitter sambon och jag med tidning och kaffe och V sitter vid datorn, det är egentligen en ganska lugn och avkopplande stund.:o Alla är lite trötta efter dagen och maten. Efter det brukar vi gå ut en stund eller leka inne tills det dags för V att sova.

Duplo bygger han med på sitt rum och tågbanan har han också där, men pussel o.dyl. drar han gärna ut till köket. Och så körs det med traktorer och dumpers. Ritar/målar gör han vid köksbordet.

Vi umgås naturligtvis också med henne när hon tittar på TV eller spelar på datorn! Vi är i hennes rum och leker, men samtidigt måste man göra andra saker också som laga mat etc och då är det bra ifall hon kan leka i sitt rum. Rummet är på markplan tillsammans med köket etc.
När hon känner behov att ha oss i närheten så säger hon till, men springer också och kollar när vi fixar med något. Alla får vi våran sk "egen" tid!

Alla gör vi olika! Vi löste ett problem tycker jag på ett fiffigt och smidigt sätt utan för mycket tjafs. I början var det protester och försökte sätta igång apparaterna igen, men nu har hon accepterat att när de går o lägger sig så är det så bara. Datorn lägger sig lite före TV:n, på så sätt hinner hon mojsa där lite. Playhouse disney är favoritkanalen med alla pedagogiska program där, när den slutar får hon titta en liten stund på Boomerang.
Det här är hur vi har valt att göra. Alla är vi olika!

Senast ändrad:

*kl*
För mig som har en dam med MYCKET egen vilja så får jag välja mina strider noga. Det skulle aldrig gå att ta varje diskussion och fortsätta vara pedagogisk och förklarande.

Dom strider jag väljer försöker jag göra så bra som möjligt, dvs förklarande. Sedan blir det punktmarkering för fortsatta slant.

Summa summarum:
Vi har alla olika barn som reagerar olika, en lösning som är bra för barn ett kanske inte alls behövs på barn två osv.
Det är ju underbart att så många har en fighfree dag för det mesta med sina barn, men det är inte verkligheten för alla. Jag står upp för att jag ibland väljer en genväg, eller något som förenklar vår vardag när det handlar om icke farliga saker.

Jag håller med om vartenda ord. Om man tog varenda liten strid varje dag för att vara så pedagogisk och förstående som möjligt så tror jag man blir knäpp till slut.

Ja inte lika tolerant och pedagogisk, det är jag övertygad om ( för egen del ).

Jag vill inte ha "diskussioner" hela tiden heller, det är både för hennes skull och för min egen. En dag fylld med NEJ, LYSSNA, SLUTA osv är ingen trevlig dag öht. Jag försöker att avleda och minska ner på "diskussioner" som jag anser vara av mindre värde i det stora hela och satsa helhjärtat på dom diskussioner som mer är ett måste.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka