Beställning från B....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 492
Sv: Beställning från B....

Visa henne fakta!
Skriv ut artiklar och visa henne, förklara att hon kan få en häst som blir ståendes i månader och år av en tillräckligt illaliggande sadel.

Träffade på en tjej som red med bomlöst i ridhuset häromdan (hästen jag rider står ett par km bort, hyr in mig där vintertid) och frågade varför hon hade bomlöst och vad hon gillade det.

Hon svarade att hon hade velat ha en vanlig dressyrsadel men pga en illasittande sadel (som det lät hos tidigare ägare) hade hennes häst fått tillbakabildningar i musklerna kring manken och övre delen av bogbladet och bomlöst var nu det enda hon kunde rida med.
Hon visade mig och hästen hade verkligen en vid, grund grop där det borde funnits muskler :crazy:

Finns åtminstonde på en butik nära mig sadlar på avbetalning. Min syster köpte precis en sadel till sin dotters häst och valde att betala 1000 kr i månaden (i sju månader) men jag tror att det gick att betala på längre period med..

Just det! Ofta får man dela upp betalningen om man köper ny sadel!

Jag är inte emot att folk köper billiga sadlar sålänge det inte skadar hästen, en billig sadel kan ligga alldeles utmärkt och hästen tar ingen skada lika så kan en dyr sadel ligga åt helvete och ge hästen skador.

Dyrare betyder inte automatiskt bättre passform, oavsett priset på sadeln så måste sadeln passa.

Ok, ska inte beställa en för trång sadel till min häst, undrar bara om börjes har någon hemsida eller nåt. Jag letar efter ridkläder nämnligen. Nån som vet?

Notorius skrev:
Kan man säga. Att ponnyn ofta är halt ser hon inte som ett varningstecken, för nej, den fejkar bara :smirk:

ucchhh stakars ponny:(

men var e föräldrana?? borde de inte reagera på en allt för ofta halt ponny!!

Men snälla.. ? :mad: Stackars människa mee så lite förnuft. vad har hon tänkt göra om sadeln inte passar? fortsätta med den på för att den vart billig eller? men säg till henne att dom flesta pengarna kommer hon definitivt inte lägga på sadeln utan på hästens rygg. vet. besök kostar skjortan om man jämför med en börjes sadel. :confused: :crazy:

v_NiniZ_v skrev:
Men snälla.. ? :mad: Stackars människa mee så lite förnuft. vad har hon tänkt göra om sadeln inte passar? fortsätta med den på för att den vart billig eller? men säg till henne att dom flesta pengarna kommer hon definitivt inte lägga på sadeln utan på hästens rygg. vet. besök kostar skjortan om man jämför med en börjes sadel. :confused: :crazy:

Jo, det har jag försökt att förklara, men eftersom sadeln är billig...så... :crazy:
En billig sadel, blir dyr i längden

jösses amalia. . :omen hon frågade ju dig vad du tyckte (eller nåt sånt va det vad jag minns från ditt första inlägg) så då borde hon ju också lyssna på ditt svar och vad du har att säja. om sadeln inte passar kommer hästen säkert att börja bocka och gud vet allt för att slippa obehaget, och så kommer hon väl skälla på hästen och då tappar hästen respekten för henne och så vidare. det hela blir till en ond cirkel. Hon vill väl inte förlora sin trofaste vän? :(

Då är det väl bara att hoppas att sadeln passar, då. om den inte gör det, så kan du ju säga till henne. som t ex.. " vad var det jag sa...." synd att förstöra hästen vid så ung ålder dessutom. Nu menar jag inte att det är bättre när den blir äldre, såklart, men han lär ju förstöras ifall den inte passar, menar jag!

Det hemska är ju att hon redan har en sadel som är opassande! :eek: Därför ska hon köpa en ny, som kanske inte passar den heller... :crazy:
Hästen har redan blivit ovillig till arbete, och har börjat bocka, så smått... Inte konstigt...
Usch jag vet inte va jag ska göra.

Föräldrarna är ej hästkunniga. De litar på sin dotter.

En av skolans hästar hade under lång tid blivit riden med för trång sadel (innan han kom till oss) och han gick i kors med frambenen... INTE roligt

ta tag i det via hennes föräldrar!! du måste verkligen säga till henne på skarpen ! hästen lider ju av att bli riden!! SNACKA OM ATT VARA SJÄLVISK! nu kan jag inte förstå varför DU är kompis med henne. Jag har alltid sett gott i dig. :(

Varför skulle jag inte vara kompis med någon som rider i en för trång sadel? För en sådan sak skulle jag inte svika vänner och bekanta.
Inte jag som lider :smirk:
Varför ska jag släppa henne som kompis när hon behöver min hjälp som allra mest JUST NU!
Hennes mamma vet typ vad som är fram å bak på hästen, men rider den ibland, och då är den snällare, och bråkar inte. Inte så konstigt eftersom mamman är mindre än ägaren själv (min kompis) och mamman vägar mindre, vilket betyder att trycket blir mindre.

Det var inte SÅ jag menade. hon behöver INTE vara dum i huvudet annars bara för att hon använder för trång sadel. jag tycker inte att du ska släppa henne som kompis. kompisar ställer upp för varandra i alla lägen. Jösses... :crazy:

Det vore Helsjukt om man bröt upp vänskapen pga detta!

Senast ändrad av en moderator:

Nej men det är ju det JAG säger!
Varför förstår du inte varför jag är kompis med henne då? För att jag inte kan få henne att inse att hon har FEL? Eller?
Försök att tillrätta ställa ett sådanthär problem själv hos en person som är "störst bäst och vackrast" det är rätt svårt.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 345
Senast: Tossa90
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka