Beställa foder

CA

Trådstartare
Vilka foder går att beställa direkt ifrån tillverkaren?
Är det mer ekonomiskt att beställa, eller är det samma pris?

Nån som hör talas om "Top Race" foder?

Sv: Beställa foder

Fodret jag beställer köper jag från en återförsäljare och jag får inte beställa direkt av tillverkaren. Dels ligger fodertillverkaren långt ner i landet och de kan inte åka omkring och leverera till småkunder. De levererar till dessa återförsäljare och dessa håller med varulager och i mitt fall är det fryst färskfoder, så det tar lite plats.

Det borde bli mycket billigare att beställa direkt från tillverkaren.

Jag har köpt Fodax från deras bil när den åkt förbi här... men det var ett tag sen...

Vet bara att har man reg. kennel så är det hos många fodertillverkare möjligt att få fodret hemkört. Då åker man till djuraffären och beställer och betalar och sedan står fodret utanför dörren några dagar senare. Himlans smidigt!:bow:

Köper en del av Fodax. Har fungerat kanonbra i många år. De åker runt med frysbil och man får åka till en av deras "hållplatser" för att hämta.

Fodax går mig veterligt inte att köpa av någon "butik". Möjligen att det finns de som köper på sig ett större lager än de behöver och sedan säljer vidare .... kanske...? T ex är det väl inte så otroligt om t ex en uppfödare köper på sig ett lager och sedan säljer vidare till sina valpköpare. Skulle väl tro att det finns de som samarbetar också när det gäller hämtning och sånt.

Priser, innehåll, hållplatser mm finns på www.fodax.se

Glömde.... Nä, jag har inte hört talas om Top Race.

Har kollat upp fodret MeraDog. De som är intressanta:

Reference:Majs, kycklingköttmjöl, grevar, kycklingfett, betfibrer, fiskmjöl, linfrö, äggpulver, bryggerijäst, hydrolysat från kyckling, natriumklorid, monokalciumfosfat, kalciumkarbonat, DL-methionin.

Protein 22,5%, Fett 13,0%, Fibrer 2,5%, Mineraler 6,5%, Kalcium 1,1%, Fosfor 0,9%, Natrium 0,33%.

Agility:
Majs, kycklingköttmjöl, grevar, kycklingfett, betfibrer, fiskmjöl, linfrön, äggpulver, bryggerijäst, hydrosulat av kyckling, natriumklorid, kalciumkarbonat, monokalciumfosfat, DL-methionin.

Protein 25,0%, Fett 14%, Fibrer 2,5%, Mineraler 7,0%, Kalcium 1,2%, Fosfor 1,0%, Natrium 0,35%.

Energy:
Majs, kycklingköttmjöl, grevar, kycklingfett, fiskmjöl, betfibrer, linfrön, äggpulver, bryggerijäst, hydrolysat av kyckling, natriumklorid, kalciumkarbonat, monokalciumfosfat, DL-methionin.

Protein 29,0%, Fett 19,5%, Fibrer 2,5%, Mineraler 7,0%, Kalcium 1,2%, Fosfor 0,9%, Natrium 0,37%.

Har någon fodrat med någon utav sorterna? Bra eller dåligt?

Vart kan man få tag på Professional Dogfood? Främst Chicken and rice.

Går det att beställa ifrån Halla Foder?

Jag beställer numera alltid torrfodret från www.foderbilen.se
Dom har flera märken och alltid väldigt snabba leveranser. till mig har det alltid kommit inom ett eller två dygn.

Orden över 400 kr skickas med leverans utan kvitto och kostar endast 19 kr...och då ställer dom det utanför dörren.

Superbra när man inte har bil :bump:

Sorry, jag missade att det skulle va direkt från tillverkaren. I så fall finns t ex Magnussons. Det använder jag till ena hunden, men jag beställer ändå det från foderbilen, för det blir lite billigare. Beställer man däremot väldigt mycket, så blir det billigare direkt från tillverkaren.

Senast ändrad:

Har kollat upp fodret...

Går det att beställa ifrån Halla Foder?

Man kan ta hem foder från Halla om man beställer minst halv pall, tror jag. Hallas foder är mycket bra. Se deras hemsida vad som gäller (www.hallafoder.se) Vi säljer Hallafoder och har det till våra hundar sen många år tillbaka. Inte en klådhund längre - så himla skönt!

Vad kostar det isf?

Pengar :D
Allvarligt talat så har vi inte fått årets prislista än men jag kan kolla upp det och PMa dig. Billigare /säck än vad vi säljer för till kund i alla fall. Får en pall i morgon och hoppas få ny prisuppgift då...

Vore toppen om du kände för det! :)

Vilken sort är det du kör på?
Jag tänkte High Energy till valpen och Chicken & Rice eller Lamb & Rice till den vuxna.

Foderbilen är toppen synd att dom inte har färskfoder också.. Många ggr har dom kommit bara några timmar efter jag beställt.. Hur bra är inte det? NU har jag även ordnat så att dom ställer det utanför dörren om man inte är hemma sen lägger dom fakturan i brevlådan .. ;)

Vore toppen om du kände för det! :)

Vilken sort är det du kör på?
Jag tänkte High Energy till valpen och Chicken & Rice eller Lamb & Rice till den vuxna.

Våra hundar går på Halla Standard 22/12 plus linololja. De jobbar inte aktivt just nu. Och de perioder de gör det byter vi bara till Halla Aktiv 30/16. Vi säljer Halla och tar hem helpallar ca var 4e vecka. Men man kan beställa halvpall oxå. Jag PMar dig om det...

Vad har du för hundar? Vi födde upp valparna/unghundarna vi haft på Aktiv 30/16, High Energy är på tok för kraftigt för normalfödda schäfrar och springrar. Vår veterinär har kollat 30/16 kontra andra speciella valpfoder och det står sig mycket bra i konkurrensen både gällande näringsinnehåll och pris. Vi har föreslagit att de ska göra 30/16 i mindre kulor bara. de är lite stora för valpar och småraser.

Aktiv vet jag inte om jag vågar ge då det är vete i, och jag undviker helst foder med vete.

Nu går hon på Carrier Kyckling och ris och det funkar hon bra på. Tillsätter dock olja, så då skulle jag kunna beställa Kyckling och ris från Halla, och göra på samma sätt för valpen.

Schäfervalpis och en vuxen schäferbl.

PRO eller Hallas väljer man ju valfritt och det är ju samma leverantör. Det jag ville få fram är att High Energy är så kraftigt att du förmodligen gör bebben en björntjänst om du ger det när han bara är 5 månader. Stor risk att han växer för fort och sen får ledproblem etc som följd. Vi säljer det till mycket aktiva tjänste- tävlings- och draghundar som inte håller hull annars.

Våra har funkat på vetet men hade tidigare en schäfer som blev tvärkass i päls och mage av det så det är högst individuellt. Han levde på KLASS utblandat med ris och grönsaker, tålde inget torrfoder alls. Skitjobbigt!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 431
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31