Bestående skada?

Sv: Bestående skada?

Så du ser inte hur djupt ryttaren sitter i sadeln, hur avslappnat väl omvridna hennes ben är (dvs en ordentligt skolad sits).
Dessutom har sadeln minimala bossor vilken en sån felbyggd häst behöver och den ser ut att vara en mjuk variant. Det är faktiskt (även om det är fel mot allt vad vi lärt oss) oftast bättre att ha sadeln för långt fram på en ung häst så att man inte trycker ner ryggen och hindrar den att arbeta med bakdelen. Det är oxå lättare för hästen att balansera upp ryttaren. allt eftersom hästen lär sig använda bakdelen så flyttar man bak sadeln och uppnår bra resultat.

Fast ryttaren sitter ju verkligen på bakvalvet, och det är det jag skulle bekymras över sistmässigt, att sadelns bakvalv trycks ner mot/i ryggen på hästen?

Kan lägga upp en annan bild också.

2qiuurl.png

Jag tror inte det är någon fara med hästen. Visst, sadeln ligger fruktansvärt illa och ryttaren sitter i bakvikt. Men jag tror att det egentligen är en duktig ryttare för en sämre ryttare hade suttit som en hösäck i den bakvikten och det ser ändå ut som ryttaren försöker kompensera lite med att inte tynga ner all sin vikt i bakvalvet.

Men i mina ögon är det värre med alla dessa för stora sadlar som år ut och år in trycker på hästens ländrygg. Så ta hem hästen, banta ner den och tömkör den så att den får upp bra ryggmuskler och prova sedan ut en sadel som ligger korrekt på den. Det finns mängder av hästar som går med felaktiga sadlar i Sverige också.

Den bilden är väl bättre tycker jag- eller är jag knäpp :o ?

Ryttaren sitter bra, hästen ser mer proportionerlig ut, fast är väl fortfarande kanske inte en häst som man åker utomlands för att hämta hem... Men visst är ponnyn söt :) Hopas den kommer till ngn som trivs med den!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama