Bestående skada?

Eijya

Trådstartare
Min kompis skickade en bild på en unghäst i estland. Hästen är under inridning och hon har tankar på att köpa den. Men när hon fick se bilder på hästen under ryttare så började hon tänka efter. Kolla bilden så förstår ni.
Bilden är inte en ögonblicksbild , utan ryttaren sitter såhär på alla bilder som kompisen har fått. Ser även värre ut på vissa av bilderna.

fwm6bk.png

Kompisen undrar om hästen redan nu kan ha fått några bestående ryggskador elr nått , med tanke på att sadeln och hela ryttarens tyngd ligger och trycker.

Kan tillägga att jag har lov att använda bilden , och kompisen har fått lov att fritt använda bilden (av fotografen då).

Man blir så arg när okunniga människor ska rida in hästar...Eller ja , den personen som har hand om hästen + människorna omkring borde inte alls få komma nära en häst , aldra minst rida in en..

Sv: Bestående skada?

Av erfarenhet kan jag säga att mitt sto hade tryckskador från felaktigt anpassad sadel.
Det har försvunnit men då började hon iofs ridas först efter att hon gått som travhäst och inte som unghäst.

Finns så många unghästar så det kanske är bäst att köpa en oinriden som inte är förstörd.

Jag kanske är blind eller nått men jag ser en avslappnad, välbalanserad ryttare, sällsynt syn förvisso.
Vad ser du?
Men hästen är absolut inget att ha, dålig exteriör som bara den.

Jag ser en ryttare och en sadel som är i extrem bakvikt och sitter rakt på hästens ryggrad.
Kan tillägga att den här bilden är den som det ser minst "brutalt" ut.

I de här länderna har folk oftast knappt mat på bordet. Jag ser en tjock ponny som ser ut att må bra. Har man en fungerande sadel så används den oftast på alla ponnyer. Likväl som en storhästsadel får duga på alla stora hästar. Med lite fix o trix med paddar o bröstor. Folk gör så gott de kan utifrån de resurser de har och för det mesta går hästarna före deras eget väl o ve.
Vi som bor här måste kunna sätta oss in i folks situation och inte vara så snara att döma ut andra. Ryttaren har en fin sits för övrigt.

Bakvikt, dåligt anpassad sadel. Tycker dessutom att hästens exteriör, precis som Djurjouren säger, inte är mycket att hänga i julgranen.
Din vän får såklart göra som hon vill. Vet inte vad hon ska ha hästen till, men hästen på bilden ser mer ut som en hobby/skogsmulle-häst snarare än en framtida tävlingshäst, och om det är något det finns gott om här i sverige så är det skogsmulle-hästar.

Hästen på bilden är billig , och ska just användas till sälskaps/skogsmulle häst. Men hon kommer inte köpa honom om det finns risk för skador.

Hur länge har hästen blivit riden? Om den fortsätter bli riden med den typ av sadel är risken för någon typ av skada på hästen nog rätt överhängande.

Den är under utbildning, vet inte exakt hur länge den har blivit riden , men hästen går under ryttare i alla gångarter, och flyttas även smått för skänkeln.

Vilket torde innebära att den blivit riden ett tag, så vida man inte ridit in den med buller och bång och jagat in lärandet sas. Skulle inte tro att det är helt otänkbart att hästen kommer börja visa ett visst obehag i ridningen inom en inte allt för avlägsen framtid.

tack för ditt svar :) kompisen får läsa dom imorn, tror inte hon kommer köpa h*n :)

Jag kanske är blind eller nått men jag ser en avslappnad, välbalanserad ryttare, sällsynt syn förvisso.

Hur får du ut det där av bilden?

Jag ser en ryttare som sitter tydligt i bakvikt och i stolsits pga detta.

Skulle jag bara se bilden spontant skulle jag gissa på att det är en människa som "aldrig" har ridit utan bara suttit upp på kompisens häst alternativt en förälder som suttit upp på sitt barns ponny :p

ts: Om hästen inte är riden så mkt skulle jag inte tro att det var någon större fara, faktiskt.

Skulle tippa på att de flesta hästar rids in med opassande/halvpassande sadlar tyvärr och det är ju inte alla som får problem av detta.

En ponny/häst med den exteriören/utbildningsnivån lär inte vara dyr i sverige heller....

Köp en skogsmullehäst som åtminstone kan besiktigas i sverige INNAN köp. + att det finns klara fördelar med att ha träffat och provridit det man köper. Även en billig häst är dyr att behandla. Det är inte inköpspriset som är den stora kostnaden, och det gäller även om hästen kostar 100 000....

jag ser en sadel som ligger och trycker över bogbladen. Underlättar inte direkt för den här hästen som redan är på bogarna.

Jag tycker ryttaren sitter i bakvikt (det gör den, ingen lodrät sitts här inte) och har fötterna en aningen för långt fram.
Sadeln ligger för långt fram, oavsett om det är den enda sadel de har tillgång till så kan de fortfarande sadla längre bak så sadeln inte ligger an mot manke och över bogblad.
Om man drar handen rakt upp från virveln vid bakbenen ska det vara ca en handsbredd till bakre delen av sadelns anläggningsyta, dvs det finns gott om plats att dra bak sadeln. Om sadeln har en vana att åka fram på hästen så passar den egentligen inte och det hade kunnat fixas med en svansrem om man promt måste ha den sadeln då, inte för att det löser problemet med en dålig sadel men det hindrar sadeln från att åka fram och hindra bogens rörelser.

Sen är det så att oavsett om de är fattiga eller ej, så finns det ingen anledning för ts kompis att köpa en häst som blivit felaktigt riden, eftersom denna typ av ridning kan ge skador som kan vara svåra att bli av med.
Oavsett om ägarna är fattiga eller ej.

Bättre då att köpa en oinriden, är man nog duktig att ha en så pass ung unghäst (dvs knappt mer än inriden) är man troligast nog duktig att göra inridningsarbetet själv.

Hästen fyller 4 i sommar , kompisen har läst tråden , hon har bestämt sig för att inte köpa hästen :) Hon hade tänkt åka till Estland för att titta på hästen innan hon köpte den , dock var hästen så billig att det inte skulle bli dyrare än att köpa en häst från hemlandet. Men som sagt har hon bestämt sig för att köpa en annan häst :)
Kommentarer e förstås fortfarande välkomna :)

Jag tycker ryttaren sitter i bakvikt (det gör den, ingen lodrät sitts här inte) och har fötterna en aningen för långt fram.
Sadeln ligger för långt fram, oavsett om det är den enda sadel de har tillgång till så kan de fortfarande sadla längre bak så sadeln inte ligger an mot manke och över bogblad.

Om sadeln är alldeles för smal fram är det inte säkert att det går. Den ser ju ut att vara av ganska bred och rund modell över ryggen tycker jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama