Sv: Best in show, hundfoder.
Ja det blev det!
Men seriöst, utfodra en hund med 300 g mat per dag, det är ju sjukt mkt! Frågan är vad det är för kvalitet, smältbarhet och biologiskt värde på fodret? Inte bra gissar jag
Skulle 300 gram vara sjukt mycket? Vad utgår du från då?
Jag ger hills r/d som ju är ett medicinskt bantningsfoder. Drygt 300 gram är där 8 dl, vilket är övre delen av utfodringsrek för 30 kg hund. Då är det ju gjort för att trots lite större gova till hungriga tjockisar, inte ge så mkt.
Men i princip ALLA högenergifoder jag gett, dyra som billiga, de som haft låga eller höga anvisningar, har jag fått ge MINST 1 liter/dag åt svårfödda. Vilket motsvarat MINST ca 400-450 gram. Oavsett om jag haft 25 kg greyhound, eller 31 kg växande riesenschnauzer. Dock inte kollat utfodringsrekommendationerna, kollat på hull istället.
Det lillknatten får nu, billigt foder men ett av de som under åren fungerat bäst åt de svåårfödda har en utfodringsrek för 30 kg på 285 gram, vilket ska motsvara 7 dl. Han skulle bli ett spjälstaket på det. Samma sak har gällt överiga svårfödda som ätit samma foder, även de som vägt 15 kg, skulle ha tynat bort på rek giva.
Och samma sak har gällt både dyra foder som billigare, alla högenergi och vetefria dock. Minns när jag provade något foder (minns inte vilket) som kostade dubbelt så mycket, men som skulle bli mer ekonomiskt för man behövde ge så mkt mindre. Eller hur.. var samma där, under litern och hunden rasade i vikt.