Beslutsångest

Jag känner min kropp bättre än vad du gör, jag vet vart mina gränser går. Jag skrev bara som en enkel jämförelse.

Blir de lagom när man har långkallingar under eller blir de för stora ändå?

Se svaret ovan i kombination med att jag även fryser när jag har helt vanliga regnbyxor på mig. Vi kan köra den jämförelsen istället.
Jag använder leggings från gina Tricot som långkalsonger, dom är tighta och tar inte mycket plats, en stl för stor räcker. :) jag ska inte tvinga dig att köpa hellånga chaps, men om det finns någon i din närhet att låna av, så gör det! Jag har gärna täckbyxor från och med nu egentligen, men chapsen kommer jag klara mig ett bra tag till på :love:

Kolla in många proffs, rider dom utomhus så väljer dom gärna långa chaps, det finns en anledning:D

Jag är frusen jag med, (men inte lika frusen så som jag även i andra trådar förstått att du är)
Jag har iaf ofta mjukisbyxor över byxorna när jag rider och det är lite kallt.
Tycker nog det är varmare men på ett behagligare sätt än med långkalsonger. Och blir det för varmt är dom lätta att bara ta av! :)

Kan även rekommendera en sån där lång ridkappa från uhip, den värmer väldigt mycket mer än vad jag trodde den skulle, har alltid kört lager på lager innan, men slipper det med den och det känns typ inte som att man har nåt på sig, den är så himla lätt och smidig!
Så jävla skönt att inte känna sig som en stoppad korv längre :D

Sen har jag fodrade ridvinterkängor med extra ullsula och raggsockar för att inte frysa om fötterna :)
Är heltäckt av kappan och kängorna! Skitgött :D
Mjukisbyxor över ridbyxorna? :eek: Blir inte det halt? Jag vet när jag ridit med andra byxor än ridbyxorna har jag halkat runt i sadeln.

Jag har kikat på ridkjol istället för en kappa, men inte hittat någon som passar till mig och mina behov.

Vilka ridvinterkängor har du? Skor är ett gissel för mig, kan frysa i även de varmaste skor. I och för sig om jag rider ordentligt och får upp blodcirkulationen, så blir jag för varm istället. Vilket dilemma, hahaha. :rofl: Fast å andra sidan svettas jag hellre än fryser alla dar i veckan. :D

Jag använder leggings från gina Tricot som långkalsonger, dom är tighta och tar inte mycket plats, en stl för stor räcker. :) jag ska inte tvinga dig att köpa hellånga chaps, men om det finns någon i din närhet att låna av, så gör det! Jag har gärna täckbyxor från och med nu egentligen, men chapsen kommer jag klara mig ett bra tag till på :love:

Kolla in många proffs, rider dom utomhus så väljer dom gärna långa chaps, det finns en anledning:D
Jag har precis skrivit att jag inte kan ha sådana chaps du pratar om, så nej det är inget alternativ för mig. Letar andra vägar. Försöker hitta en ridkjol som passar mig istället, känns som de är lite mer smidigare än termoridbyxorna.

Mjukisbyxor över ridbyxorna? :eek: Blir inte det halt? Jag vet när jag ridit med andra byxor än ridbyxorna har jag halkat runt i sadeln.

Jag har kikat på ridkjol istället för en kappa, men inte hittat någon som passar till mig och mina behov.

Vilka ridvinterkängor har du? Skor är ett gissel för mig, kan frysa i även de varmaste skor. I och för sig om jag rider ordentligt och får upp blodcirkulationen, så blir jag för varm istället. Vilket dilemma, hahaha. :rofl: Fast å andra sidan svettas jag hellre än fryser alla dar i veckan. :D
Lite halt blir det :D Men jag är van haha, rider en del i mjukisbyxor i vanliga fall med, det är så bekvämt jö! :o

Jag har några billiga kängor från hööks bara, så det finns säkert bättre! :D
Ja haha, så svettas man och sen när man inte anstränger sig längre så börjar man frysa igen :p Håller med, är också hellre lite för varm än lite för kall!

Lite halt blir det :D Men jag är van haha, rider en del i mjukisbyxor i vanliga fall med, det är så bekvämt jö! :o

Jag har några billiga kängor från hööks bara, så det finns säkert bättre! :D
Ja haha, så svettas man och sen när man inte anstränger sig längre så börjar man frysa igen :p Håller med, är också hellre lite för varm än lite för kall!
Jo, det är väl sant förstås. Älskar att ha mjukisbyxor hemma, å har bara skrittat med dom, trava börjar kännas lite läskigt. :p

Ah, jag har ett par bra handskar med batteri, ska bara byta batterierna så dom fungerar igen. De har slutat värma. Var några i vintras som skulle prova och tyckte inte att de va något speciellt, att de kändes som fesljumna vanliga vantar. Jag vet att de är sådana som du typ bränner dig på om de är på för länge typ. Fick tips av en annan att det är pga batteriet. De var rätt dyra i inköp och de är inte gamla, så ska kolla upp batteriet.

Ni som rider ute i alla väder, vad föredrar ni att ha på benen?
Velar mellan ett par chaps i vaxad bomull från börjes eller ett par drylegs horse comfort från wahlsten.. de senare är knälånga (rider ändå med stövlar) men täcker även skrevet.

Än så länge är det ju på tok för varmt att rida med termobrallor, men blåsiga dagar blir det inihelvete kallt åt benen!

Någon som har erfarenheter att dela med sog av? :)
Vinterridtights (tål lite vatten + fleeceinsida) eller ridregnrock om det verkligen är blött ute. Täcker både mig och sadeln och blir inte svettigt eller klibbigt som under vanliga regnställ.

Är det "bara" för att hålla värmen så först långkalsonger under vanliga ridtights, sedan vinterridtights när det blir kallare, sedan långkalsonger under vinterridtightsen och sedan vinteroverall. Ullstrumpor gör stor skillnad, varma skor mm.

Jag håller med @TinyWiny ang merinounderställ, överlag rekommenderar jag alla att investera i ett vettigt underställ (jag äger flera som jag inte klarar mig utan).

Sen förstår jag inte folk som har bomull på sig på vintern, det finns ju inget kallare.
Vettigt underställ, sen ridbyxor i softshell, på överkroppen har jag underställ, kanske en fleece och sen en funktionsjacka. Uhips jackor är väldigt varma och sköna, jag tänkte investera i en kappa för att skydda benen ännu mer.

Ni som rider ute i alla väder, vad föredrar ni att ha på benen?
Velar mellan ett par chaps i vaxad bomull från börjes eller ett par drylegs horse comfort från wahlsten.. de senare är knälånga (rider ändå med stövlar) men täcker även skrevet.

Än så länge är det ju på tok för varmt att rida med termobrallor, men blåsiga dagar blir det inihelvete kallt åt benen!

Någon som har erfarenheter att dela med sog av? :)

Jag hade alltid hel långa läderchaps i lite tjockare skinn. Långisar under ridbyxor o bland benvärmare. Va inte jätte varmt med chapsen tar regn o blåst o vägmer lite.

Underställ och ullstrumpor är givet! Men skyddar ju inte lår och knän från blåst och regn!
Tänker chaps av någon form då det är lätt att ha med sig under ridturen, bara att rulla ihop och göra av nånstans.

Rock är absolut ett alternativ att överväga!

Men som sagt: är det någon som har erfarenhet av just de alternativen jag nämnde i mitt första inlägg?
Alltså chaps i vaxad bomull från börjes (BLIR det kallare än annat att ha som vind-/regnöverdrag)?
Eller drylegs horse comfort (säljs bland annat hos Horze...

Liknande trådar

Utrustning Jag har sökt, och sökt, utan att hitta i forumet, google är inte min kompis, och jag ger snart upp. Mitt problem, jag har så j*kla...
Svar
19
· Visningar
2 370
Senast: ObbeBobbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix