Beslutsångest

Bylwis

Trådstartare
Ni som rider ute i alla väder, vad föredrar ni att ha på benen?
Velar mellan ett par chaps i vaxad bomull från börjes eller ett par drylegs horse comfort från wahlsten.. de senare är knälånga (rider ändå med stövlar) men täcker även skrevet.

Än så länge är det ju på tok för varmt att rida med termobrallor, men blåsiga dagar blir det inihelvete kallt åt benen!

Någon som har erfarenheter att dela med sog av? :)

Jag gillar de där bitarna man fäster på låren i typ rengjacke material vid regn. Avskyr att ha fler lager och känna mig fången i 5 kilo tyg;)
Hjälper faktiskt en del vid snorblåst också.

Ooooh, den här tråden vill jag följa.

Det enda jag själv ridit med har varit ett par regnchaps (de täcker inte rumpan eller ridstövlarna utan framsida lår), som skyddat mot vind och vatten har funkat hyffsat. Funderat ibland på om det går att sy på någon form av stoppning så de värmer lite också, men har inte kommit längre än så.

Vintern rider jag med termobrallor, men då fryser jag om fötterna så jag tror hela jag ska frysa. Sen brukar jag se till att försöka rida i varm jacka, får jag bara igång cirkulationen så brukar det funka även utan skydd så att säga.

Jag tror mycket beror på hur pass frusen man är, jag är extremt frusen av mig så därför jag försöker leta alternativa vägar. Jag måste rida med termoridbyxor i ridhus, fryser benen av mig annars. Så här spelar det ingen roll om det är utomhus eller i ridhus (vi har inga uppvärmda ridhus här, det hade varit en dröm).

Ooooh, den här tråden vill jag följa.

Det enda jag själv ridit med har varit ett par regnchaps (de täcker inte rumpan eller ridstövlarna utan framsida lår), som skyddat mot vind och vatten har funkat hyffsat. Funderat ibland på om det går att sy på någon form av stoppning så de värmer lite också, men har inte kommit längre än så.

Vintern rider jag med termobrallor, men då fryser jag om fötterna så jag tror hela jag ska frysa. Sen brukar jag se till att försöka rida i varm jacka, får jag bara igång cirkulationen så brukar det funka även utan skydd så att säga.

Jag tror mycket beror på hur pass frusen man är, jag är extremt frusen av mig så därför jag försöker leta alternativa vägar. Jag måste rida med termoridbyxor i ridhus, fryser benen av mig annars. Så här spelar det ingen roll om det är utomhus eller i ridhus (vi har inga uppvärmda ridhus här, det hade varit en dröm).
Hellånga chaps i läder gör stor skillnad, mvh fryser från september till maj :p

Jag funderar på att köpa en ridkjol från MaZa men har svårt att bestämma mig för vilket tyg jag vill ha.

Ja får man igång cirkulationen är det ju inte så illa. "Problemet" är ju när man skrittar (vilket jag måste göra ganska länge för att komma till vettiga ridvägar) - det blir ASKALLT!

Tanken är varma långkallingar och något som stänger ute snålblåsten. Rejäl jacka har jag, och ett par varma vinterridstövlar.
Men mina stackars ben... :arghh:

Jag funderar på att köpa en ridkjol från MaZa men har svårt att bestämma mig för vilket tyg jag vill ha.
Har funderat lite däråt också, men blir det inte tjorvigt? Tant röd gillar inte när något rufsar i hennes päls :o, så då lär jag ju knöla ner allt i sadeln ändå.

Precis, skillnaden är mycket större än man kan tro :)
Tyvärr kommer det inte funka på mig, har shortchaps i läder och fryser ändå. Jag är extremt frusen, kräver någon form av fodring för att inte frysa.
Det går inte att ha långkallingar under ridbyxorna för då blir det för tajt och mellan årstiderna kan det bli för varmt också. Har lite dilemma för egen del.

Tyvärr kommer det inte funka på mig, har shortchaps i läder och fryser ändå. Jag är extremt frusen, kräver någon form av fodring för att inte frysa.
Det går inte att ha långkallingar under ridbyxorna för då blir det för tajt och mellan årstiderna kan det bli för varmt också. Har lite dilemma för egen del.
Shortchaps går inte att jämföra med hellånga chaps. Hellånga är varma på riktigt och är ofta tjockare. Shortchaps känns ju bara varma när det är varmt ute.

Jag har ett par ridbyxor som är en stl för stora för att rymma långkalsonger. :cool:

Korta chaps och långa chaps går inte att jämföra, långa täcker låren, gör att det inte blåser igenom, står emot regn osv. :D

Shortchaps går inte att jämföra med hellånga chaps. Hellånga är varma på riktigt och är ofta tjockare. Shortchaps känns ju bara varma när det är varmt ute.
Jag känner min kropp bättre än vad du gör, jag vet vart mina gränser går. Jag skrev bara som en enkel jämförelse.

Jag har ett par ridbyxor som är en stl för stora för att rymma långkalsonger. :cool:

Korta chaps och långa chaps går inte att jämföra, långa täcker låren, gör att det inte blåser igenom, står emot regn osv. :D
Blir de lagom när man har långkallingar under eller blir de för stora ändå?

Se svaret ovan i kombination med att jag även fryser när jag har helt vanliga regnbyxor på mig. Vi kan köra den jämförelsen istället.

Såhär gör jag.

Ca 8-12 grader varmt och ingen sol (blåser gör det jämt här) tunnare merinoullstrumpbyxor under vanliga ridbyxor. (Ett tips är att köpa en storlek större på ridbyxorna om det blir trångt i de vanliga med underställ.)

Ca 2-8 grader varmt och som ovan, tunnare merinoullunderställ.

Ca -5-2+ tunnare thermoridbyxor från horze, stretchiga och ser ut som vanliga ridbyxor med det tunnare merinoull strumpbyxorna om det inte är rått, är det rått så merinoullunderställ.

Kallare än ca 5- tjockare thermoridbyxor från 1800 talet med dubbla underställ om det behövs.

Vid regn och/eller kraftig blåst används hellånga chaps, i mocka eller regnchaps beroende på mängden nederbörd över ridbyxorna, ibland i kombination med underställ.

Lång jacka som även täcker benen-helt outstanding. Har även softshellridbyxor med fleecefoder-otroligt skönt! Förr när jag bara skulle ut och skritta (och hade snäll häst) svepte jag in benen i en filt.

Sist det var riktigt äckligt drog kag på mig vanliga regnbyxor över ridbrallor och stövlar, komer nog inte ske igen :D
Men frös gjorde jag inte!

Hade mockachaps förr och frös inte (tog ett tag innan de blev blöta också om det inte spöregnade), men de slet jag ut för några år sedan :cry:...

En av sakerna som får mig att tveka lite ang drylegs är att det står onesize.. jag ser ut som en pinne, så vågar inte riktigt köpa när jag inte vet mått.

Jag är frusen jag med, (men inte lika frusen så som jag även i andra trådar förstått att du är)
Jag har iaf ofta mjukisbyxor över byxorna när jag rider och det är lite kallt.
Tycker nog det är varmare men på ett behagligare sätt än med långkalsonger. Och blir det för varmt är dom lätta att bara ta av! :)

Kan även rekommendera en sån där lång ridkappa från uhip, den värmer väldigt mycket mer än vad jag trodde den skulle, har alltid kört lager på lager innan, men slipper det med den och det känns typ inte som att man har nåt på sig, den är så himla lätt och smidig!
Så jävla skönt att inte känna sig som en stoppad korv längre :D

Sen har jag fodrade ridvinterkängor med extra ullsula och raggsockar för att inte frysa om fötterna :)
Är heltäckt av kappan och kängorna! Skitgött :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har sökt, och sökt, utan att hitta i forumet, google är inte min kompis, och jag ger snart upp. Mitt problem, jag har så j*kla...
Svar
19
· Visningar
2 370
Senast: ObbeBobbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix