beskyddande häst...

U

ullis25

ibland när jag är inne i hagen och är i närheten av min häst tex om jag ska hämta honom eller bara klappa lite på honom, och de andra hästarna kommer fram, kan min häst bli sur och markera att här får ni inte vara. Ungefär som att detta är min matte henne får ni inte röra.. lite vakt egenskap om det vore en hund..
vad kan detta bero på? har det något med ledarskap och göra?

Sv: beskyddande häst...

det kan nog ha att göra med det. Vet ju inte hur ranghög han är, men ranghöga hästar skall ju oftast kolla först och sätter de andra på plats.

Det är samma med min, om den andra hästen kommer fram först när man kommer in i hagen, så kommer han direkt och ställer sig emellan, som någon mur typ;) :)

MVH Vickan

Egentligen behöver de ranghöga hästarna inte "gå på" de andra. En ranghög häst behöver sällan markera, utan de lägre "slåss" om platserna under :) Vi har ex en islänning i vårt stall som bara utstrålar rang och de andra tjafsar om platserna vid hans fötter, haha...

Han kanske inte vill att du ska klappa dom andra eftersom de är så mysigt att bli klappad xD

En valack förra året gjorde så :) Dom andra hästarna fick knappt titta på mig xD

min är oxå så. en gång smög jag in i stallet, då stod han och sov nos mot nos med sin boxgranne, men så fort jag kom så kom båda hästarna fram, så jag hälsade på båda och olle blev skitsur på den andra :p
ska se hur det går när jag får hem min nya häst som ska stå i boxen bredvid, olle kanske inte vill dela mig med ngn mer :p

Vi har ett :devil: russ i stalle, som allti ska o jävlas me dom andra fast han e högst i rang och dom andra inte har gjort något. Men nu går han med en annan ranghög häst som har satt honom på plats!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat