Beskära vinbärsbuskar

AgentCarter

Trådstartare
Hur kraftigt kan man beskära vinbärsbuskar? Vi pratar här om sådana som inte sett en sekatör på sin livstid med största sannolikhet.
Det är svarta, röda och vita. Den svarta är värsta, bara som en stor rishög typ, de röda mindre illa och den vita är helt okej ändå. Kan ha att göra med myten att de vita vinbären är giftiga som går här på gården.:cautious:

Föryngra dem långsamt, dvs, ta de värsta grenar detta året, och sen fortsätter du så varje år.
Vinbär ger bär på tvåårsskott om jag inte minns helt fel :)

Föryngra dem långsamt, dvs, ta de värsta grenar detta året, och sen fortsätter du så varje år.
Vinbär ger bär på tvåårsskott om jag inte minns helt fel :)
Svarta vinbär ger bär på andraårsskott.
Röda är kinkigare och vill ha 3-4 år på sig. Vita har jag inte riktigt nån koll på men de är väl lite släkt med de röda, så de kanske är lika?

Jag håller på att föryngra en rödavindbärsbuske på tomten. Har tagit äldsta grenarna i några år nu, samtidigt som jag gödslat försiktigt. Det finns gott om fina grenar men de bär inte frukt än.

Så rådet från mig är att gallra ur fula och mossiga grenar, lite varje år, och se det som ett flerårsprojekt.

Hur kraftigt kan man beskära vinbärsbuskar? Vi pratar här om sådana som inte sett en sekatör på sin livstid med största sannolikhet.
Det är svarta, röda och vita. Den svarta är värsta, bara som en stor rishög typ, de röda mindre illa och den vita är helt okej ändå. Kan ha att göra med myten att de vita vinbären är giftiga som går här på gården.:cautious:
Kapa bort de grövsta grenarna, mina gav mer bär än för förre grannen när jag glesade ur dem. :)

Mina svarta och vita buskar är minimala än. Jag har fått avläggare av en hundraårig svart sort som har oerhört goda bär som lätt trillar av. Det är kort säsong på dem men de är enligt uppgift traktens godaste. Sedan har jag snott kvistar från en bra vinbärsbuske vid ett kafé där jag jobbade och de har rotat sig. Plus att jag förra sommaren köpte en buske vita. Så alla utom den röda busken är minimala.

Begriper inte riktigt varför det inte fanns svarta vinbär vid en stuga från 1800-talet?

Jag har samma problem som du, fast med krusbärsbuskar. Har 2st som växer all-over-the-place så man knappt kommer åt bären utan att fastna i alla taggar. Förra året tog jag ur ganska många grenar tyckte jag men märkte sen ingen skillnad på det stora hela...

Så jag funderar på att ta motorsågen och kapa den ena med fotknölarna, sen när den vuxit upp och fått bär så kapar jag den andra likadant.
Kan man göra så tro med krusbär?

Så jag funderar på att ta motorsågen och kapa den ena med fotknölarna, sen när den vuxit upp och fått bär så kapar jag den andra likadant.
Kan man göra så tro med krusbär?
Japp det kan man ;)
När vi köpte huset så fanns en krusbär som påminde om ett skatbo :o. Vi bara svor över den. Så på vinst och förlust klippte vi ner den - sen kördes den över med gräsklipparen hela sommaren... sen fick den komma upp igen "om den ville" - och det ville den verkligen :p.
Vi har en jättefin krusbärsbuske nu som ger många goda röda krusbär :D.

Japp det kan man ;)
När vi köpte huset så fanns en krusbär som påminde om ett skatbo :o. Vi bara svor över den. Så på vinst och förlust klippte vi ner den - sen kördes den över med gräsklipparen hela sommaren... sen fick den komma upp igen "om den ville" - och det ville den verkligen :p.
Vi har en jättefin krusbärsbuske nu som ger många goda röda krusbär :D.

Då ska jag be sambon ta fram motorsågen bums de börjar vakna för året! Inget mer mossigt här inte! :D

När jag frågade på en plantskola för många år sedan hur jag skulle föryngra vinbärsbuskar fick jag rådet att under tre års tid ta bort ca 1/3 av de grövsta grenarna per år. Funkade suveränt - vi har fått massor av jättestora vinbär sedan dess!!! Efter denna rejäla föryngring har jag bara glesat ur lite då och då. Man bör undvika att beskära dem sedan bärämnena bildats på våren - för de ramlar lätt av och då blir det ju inga bär...

Kan man göra så med vinbären som krusbären med? Vi går lixom ingen nöd på vinbär (har nog för tre hushåll) om jag tar bort halva svarta, misstänker att de kan ha varit fler än en från början.

Kan man göra så med vinbären som krusbären med? Vi går lixom ingen nöd på vinbär (har nog för tre hushåll) om jag tar bort halva svarta, misstänker att de kan ha varit fler än en från början.
Jag hade inte kapat den jämns med marken utan tagit bort de äldsta grenarna istället. Mina fick gigantiska bär, stora som mindre vindruvor! Varken jag eller mamma har någonsin sett något liknande. :d

Jag hade inte kapat den jämns med marken utan tagit bort de äldsta grenarna istället. Mina fick gigantiska bär, stora som mindre vindruvor! Varken jag eller mamma har någonsin sett något liknande. :d
Ja, det är mitt tips också.

In med huvudet i busken och kapa alla äldre grenar jäms med marken men ta inte mer än 30-40 % av busken. Såvida den inte är extremt tät?
Blir det luftigt blir bären större och busken mår bättre. Och blir snyggare!

Kapar du bara halva busken blir den del som står kvar fortfarande tät. Målet är ju att få in luft mellan grenarna. Att föryngra den.

Se det som ett flerårsprojekt. Som finast kommer den att bli om ett par år när den vuxit till sig efter beskärningen och gjort nya friska grenar.

Liknande trådar

Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 054
Senast: MM
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 706
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar