Besittningsrätt i bostadshus på gård..?

moiran

Trådstartare
Tänk er scenariot att storbonden X har köpt upp ett par mindre gårdar och har valt att inte stycka av dem utan låter hyra ut boningshusen. Ett av dessa är uthyrt till personen A som nu bott där i drygt tjugo år. Hur stark är A's besittningsrätt över sitt boende?

I jordabalken går att läsa

46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i fall som avses i SFS 2009:180 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när

...

6. avtalet avser en lägenhet i ett en-eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,

Om bonden X själv vill flytta ut till huset gäller inte A's besittningsrätt. Men utöver detta? Om X's barn ska flytta till huset, hur blir det med besittningsrätten då? X's särbo? Nära vän? Affärskompanjon? Någon som vågar sig tro att den vet vad som gäller?

Sv: Besittningsrätt i bostadshus på gård..?

Vi har ett kontrakt där det står att vi har besittningsrätten om vi, nån anhörig eller nån anställd behöver bostaden.

Hur står det "din" hyresgästs avtal? Om det inte är avtalat så är besittningsrätten mycket stark.

Vi kan för enkelhetens skull anta att inget är avtalat om besittningsrätt över huvud taget.

Att besittningsrätten är stark vet jag, frågan är bara hur stark... Enligt lagtexten har ju ägaren rätt att säga upp hyresgästen trots besittningsrätt om denne "har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta", och då undrar ju vart gränsen för när hyresgästen skäligen bör flytta går någonstans...

blir det tjaffs och hyresvärden sätter sig på tvären så säger han väl att han ska flytt dit själv, flyttar in och flyttar ut dagen efter för att sedan låta den som nu skulle flytta dit att flytta.. sedan motiverar han det med att han inte trivdes eller vad som..

vill han göra sig av med hyresgästen gör han det.. ingen idé att sätta sig på tvären, hyresgästen kommer bli hatad och få svårt att hyra av bonden eller någon annan i hans kompiskrets när ryktet går...

Jag har lärt mig att fastighetsägaren för en- eller tvåfamiljshus måste sälja huset, riva huset, renovera det ordentligt alternativt flytta in i det själv för att besittningsskyddet skall hävas. Alltså, kan de inte säga upp hyresgästen för att de vill att någon annan ska flytta in där. Hemmavarande barn anses dock som att de själva ska flytta in där.

Knäckfrågan i detta fall är ifall det verkligen rör sig om en- eller tvåfamiljshus eller om det är så att det faktiskt räknas till en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet, vilket jag anser att det är.

Ring och fråga Hyresnämnden är mitt råd innan du får för många olika svar i denna tråden. Hyresnämnden har koll på läget!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka