besiktningsfråga!

R

rosita

Hur är det egentligen vid gårdsbesiktning.

Ska longering på böjt spår ingå, eller är det ett frivilligt tillval :confused:

Jag har precis lärt mig att vissa diffusa hältor bara syns på böjt spår, t.ex. i trav,bör då inte detta moment vara obligatoriskt för veterinären att titta på,eller?

Sv: besiktningsfråga!

Hej

jag gjorde en gårdsbesiktning i augusti på min häst och då ingick longering i den. Tycker det är bättre än böjprovet om man inte känner veterinären.
Har varit med om en vet. som böjt snett och gjort en frisk häst halt :crazy:

Böjprov - för att upptäcka mer "vanliga" hältor på rakt spår?

Longering på volt - För att upptäcka "svårare" hältor?

eller?:confused:

Om nu vet. inte gör longering på böjt spår,kan man som köpare "reklamera" besiktningen och få den omgjord?

Speciellt som det visar sig att hästen faktiskt är halt när man longerar!!!:mad:

Nån mer som kan "garantera" att det skall ingå i besiktninen.

Någon har kanske liknande erfarenhet.

Här finns inga skall, men det är bra om longering ingår. Som köpare kan man självklart kräva detta.
Förutsättningen för en longering är dock en volt med vettigt underlag, rätt grejor, en person som kan longera samt en häst som är longerad tidigare, vid en stor del av alla gårdsbesiktningar fattas ngt av detta.
PL

Våra vet.i området kräver alltid att få se hästen longerad i trav i båda varven,dom gör inte avkall på det även om man förklarar att hästen inte är van/utbildad i longering utan ber då att man åtminstone försöker,jag peronligen tycker att det alltid ska ingå i vet.bes

Om nu vet. inte gör longering på böjt spår,kan man som köpare "reklamera" besiktningen och få den omgjord?

Speciellt som det visar sig att hästen faktiskt är halt när man longerar!!!:mad:

Har du köpt hästen så kan du inte reklamera, då är det du som brustit i undersökningsplikt..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 973
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 846
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 381
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2