Besiktning.

Kivina

Trådstartare
Min pålle blev besiktad igår, han är 17, snart 18 år gammal. u.a på det mesta, dock har han ju överbett, kronisk lymfangit h.b (som aldrig stört honom under de åren jag haft honom, och hade det när jag köpte honom).

På böjprovet gick han igenom u.a så när som på en markering högt och ½ grad lågt v.b. trav på rakt och böjt spår helt u.a.
Vet. ansåg honom som fräsch, och att vid den åldern får de ha sina små skavanker, men nojiga matte är som alltid orolig.

Nu till min fundering, kan detta vara en tillfällighet? Kan det vara klokt att rida honom ett par veckor och böja honom igen, för att se mot vilket håll det går? Vi gick ju omkull för 10 dagar sedan, kan det ha påverkat honom? Det som bekymrade mig är att båda markeringarna sitter i samma ben, ska jag oroas över detta?

Sv: Besiktning.

Inte mycket att hetsa upp sig över..en halv grad på ett ben vid den åldern är helt normalt. lycka till

I det här fallet skulle jag lita på vet! Även om det finns folk som säger annorlunda, så är det vanligt att äldre hästar har div skavanker.

Om du är lika paranoid som jag :angel: kan du för säkerhets skull investera i ett IR-termometer (infrarött) och hålla koll på temperaturen i ledena från dag till dag... kostar rundt en tusing, tror jag. Då kan du upptäcka inflammationer o. dyl. länge innan hästen börjar visa hälta. :idea:

Jag vet precis hur du känner det med din gamla häst, man vill ju att dom ska hålla sig så fräscha som möjligt så länge som möjligt!

Har en häst som är lika gammal som din, köpte honom för ca en månad sen och när han då besiktades sa vet. att jag skulle räkna med lite småsaker här o där pga åldern och han hade ½ grad på höger fram och bak, men det sa hon var mycket mycket lite för den åldern och han sprang på hur fräscht som helst så det var absolut inget som någon annan såg, det kan tänkas att det mest bara var lite stelhet (han hade stått 7 veckor på box innan pga hälta av sårskada) så då borde ju inte din pålles ½ grader var något att oroa sig för det heller.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: Spirax
·
Hästvård Nu är det något igen... Min häst (f. 2000, ganska sparsamt tagen) har varit halt lääänge. Hon kändes lite ofräsch i juni, kollades av...
Svar
3
· Visningar
1 463
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix