Besiktning

astronaut

Trådstartare
Min kompis flyttade för några månader sedan till en lägenhet och den var inte besiktad innan hon flyttade dit.

När hon för några veckor sedan var i Kalmar så hade hyresvärden gått in i hennes lägenhet och gjort en besiktning och lämnat en lapp om att hon måste sätta tillbaka hyllan i köket - som inte ens fanns där när hon flyttade in.

Hon bodde alltså i lägenheten under besiktningen och hon hade inte gett någon hennes godkännande att få komma in till lägenheten för en besiktning.

Kan hyresvärden bara kliva in i hennes lägenhet och göra en besiktning när personen inte ens ska flytta?

Jag läste nyss igenom mitt kontrakt, då vi har samma hyresvärd, men det står inget om att de har rätten på sin sida att gå in till en lägenhet huxflux och göra en besiktning bl.a.

Någon som vet hur det funkar?

Sv: Besiktning

Hos min förra hyresvärd gick de in om man inte sa ifrån. Det rörde dock förannonserade saker men det gällde ju att man hann se lappen då.

Kan det vara så att besiktningen gjordes nu istället för vid flytt och det skett någon missuppfattning? Låter ju konstigt men ändå, såvitt jag vet har man rätt att göra i princip vad som helst i lägenheten (om det inte stör andra) sålänge man återställer det sen. Tänker på hyllan.

Hos min förra hyresvärd gick de in om man inte sa ifrån. Det rörde dock förannonserade saker men det gällde ju att man hann se lappen då.

Kan det vara så att besiktningen gjordes nu istället för vid flytt och det skett någon missuppfattning? Låter ju konstigt men ändå, såvitt jag vet har man rätt att göra i princip vad som helst i lägenheten (om det inte stör andra) sålänge man återställer det sen. Tänker på hyllan.

Men vad händer om hon inte kan återställa hyllan, då den inte var där när hon flyttade in?

Om din kompis inte sett till att få lägenheten besiktigad (eller på annat sätt dokumenterat skador och brister vid inflytt) innan hon flyttade in tror jag faktiskt att hon blir skyldig att återställa lägenheten i det skick hyresvärden förväntar sig att den ska vara, tråkigt nog. Men det går ju alltid argumentera...

Däremot är det inte tillåtet för hyresvärden att gå in i lägenheten utan tillstånd om det inte handlar om att laga något akut. Att göra en lägenhetsbesiktning är inte akut. Det kan polisanmälas som hemfridsbrott.

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM

Nej, hyresvärden har inte rätt att oannonserat kliva in i lägenheten!!:mad:
En rejäl utskällning är på sin plats och kravet på hyllan får de ta med tidigare hyresgäst!

Här har vi en "nyckeltub" vi lägger nyckeln i ifall hyresvärd/entreprenör ska in och fixa något och vi inte är hemma. Men, lägger vi ingen nyckel där så kommer de helt enkellt inte in!

Det är ju både för hyresvärds och hyresgästs skull, vad ska hyresvärden försvara sig med om hyresgästen skulle påstå att en dyr vas trillat i golvet/ en plånbok försvunnit osv... Jag skulle bli jättearg om någon tagit sig in i min lägenhet utan min vetskap!

Hopps det löser sig för henne. Tycker det ändå låter som att de tagit fel på datum för när besiktning skulle skett? Har hon fått tillträde tidigare?

Nej, hyresvärden har inte rätt att oannonserat kliva in i lägenheten!!:mad:
En rejäl utskällning är på sin plats och kravet på hyllan får de ta med tidigare hyresgäst!

Här har vi en "nyckeltub" vi lägger nyckeln i ifall hyresvärd/entreprenör ska in och fixa något och vi inte är hemma. Men, lägger vi ingen nyckel där så kommer de helt enkellt inte in!

Det är ju både för hyresvärds och hyresgästs skull, vad ska hyresvärden försvara sig med om hyresgästen skulle påstå att en dyr vas trillat i golvet/ en plånbok försvunnit osv... Jag skulle bli jättearg om någon tagit sig in i min lägenhet utan min vetskap!

Hopps det löser sig för henne. Tycker det ändå låter som att de tagit fel på datum för när besiktning skulle skett? Har hon fått tillträde tidigare?

Om jag vill mig minnas rätt så flyttade hon in för 3 månader sedan och besiktningen gjordes för 2 veckor sedan. Ingen vet dock varför någon besiktning innan hon flyttade in gjordes.

Moiran:
Ok, då vet jag - ska vidarebefodra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 809
Senast: lilstar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2