Besiktning redan utförd vid försäljning....

Apollo 13

Trådstartare
Jag sitter redan och gottar mig bland annonserna inför det eventuella hästköpet till sommaren. (Det är ju baara 6 månader kvar och man måste ju vara förberädd :angel:)
Men iaf, det här eventuella hästköpet kommer vara i en annan prisklass än min nuvarande häst och en sak som jag reflekterat över i annonserna är att det ofta står att hästarna redan är besiktigade och att de är ua. Då undrar jag stilla, förväntar sig inte säljarna att man gör en till besiktning? Själv skulle jag aldrig lita på en besiktning utförd av en vet som säljaren valt ut... jag vet inte om jag klassas som paranoid men jag tar heldre det säkra före det osäkra.
Men då undrar jag hur ni som sålt/köpt hästar gått till väga när hästarna redan vart besiktigade? Prisklassen jag kikar i är i ca 60.000-70.000kr och det är ju en liten :p diff på 25 som min häst kostade. Men som sagt, hur brukar det gå till och vilka val har ni gjort vid försäkjning/köp?

// Helen

Sv: Besiktning redan utförd vid försäljning....

Jag hade bisdigtigat om hästen , för säkerhets skull . inte kul å köpa en häst som det sedan visar sig kanske tom är oridbar ...(säger man så x'D)

För min del har det varit lite beroende på hästen och vad jag ska ha den till.

Men jag tänker som så att om försäkringsbolaget vill ha veterinärundersökning gjord för försäkringens skull så vill jag ha den gjord av min egen veterinär.

Så i ditt fall tycker jag du ska veterinärundersöka och även röntga.

/M

Jag tycker att det är bra att säljaren har besiktigat - då vet man åtminstone att en vid DET tillfället varit ua.

Sen skulle jag besiktiga själv också, köparens undersökningsplikt.

När det gäller de högre prisklasserna tycker jag det är himla bra att säljaren kollat upp hästen innan de satt ett pris. Är 100% säker på att hästen är frisk och inte har något knas.

Sen tror jag absolut inte att de är negativa till en ny besiktning om köparen vill det, de vet ju att hästen är frisk!

En vet.besiktning är bara giltig en månad.

som säljare skulle jag gärna besiktiga innan jag sätter ut annonsen. det känns bra för mig att veta att hästen är i "säljbart skick" och att jag dessutomkn visa det på papper för spekulanter.

sen tar jag för givet att köparen besiktigar, annars känns det inte som en speciellt seriös köpare.

det är väl skönt att kolla på en häst där det iaf finns en stor chans att den går igenom din besiktning ua? :)
det kan man ju aldrig veta annars...

Besiktigar hästen hos "min" veterinär. Om hon rekommenderar röntgar jag också. Om säljaren tillåter vill säga.

ja men det har du ju absolut rätt i, så man "slipper" kolla på 100 hästar som är dåliga.. men det förutsätter ju dock att alla vet besiktigar hästarna innan försäljning.

men jag har aldrig varit med om så många annonser innan där det står att hästarna är besiktigade. men även om hästarna är besiktigade sedan innan skulle jag som sagt aldrig gå med på ett köp om jag inte får besikiga själv.

vad menar du med "min" veterinär? Menar du en veterinär som du valt eller en vet som du brukar använda dig av? Om du menar det senare alternativet, hur går du tillväga om häster råkar så långt bort?

Jag menar den veterinär jag undantagslöst använder mig av. Hon känner mig, min ridning, min hästhållning och drar sig inte för att tala om precis vad hon ser. Det ser jag som en fördel.

Bor hästen långt bort får säljaren i så fall gå med på att hästen besiktigas UA hos mig innan köpet går igen. D v s i kontraktet anger jag att förutsättning för köp är att hästen besiktigas UA hos veterinär Xxxx Xxxx den 15/X 2007.

Om inte detta är OK för säljaren vill jag nog gärna leta annan häst...

Jag brukar VÄLDIGT sällan ens besikta hästar jag köpt, o då har det varit hästar upp till 100 000 kr. Finns inte försäkring o det är en häst över 40 000 kr så vill jag få det gjort och då tycker jag det är jättebra om säljaren redan ombesörjt detta.
Men det beror ju förstås på hur kunnig man är själv också.

Jag ser oftast om det är nåt fel på hästen när den rör sig. Man märker det annars i hoppningen (oftast)

MEN jag tycker det är helt ok att säljaren besiktar. Jag är ju inte ute efter att häva ett köp jag gjort. Tycker det är hemskt att folk håller på så...... Bättre att kolla upp hästen innan i såfall. Är den besiktad med leg veterinär så är den ju det.. Sen kan man kolla historik hos förra ägare osv.. Säger nästan mer än en besiktning tycker jag.

Tycker att det är jättebra att hästen redan är besiktigad när jag kommer och tittar, då vet jag ju att det inte var något större fel på hästen strax innan jag var där.
Sen skulle jag, oavsett prisklass, göra en egen besiktning, gör tex snart min andra på min nya häst, gjorde en innan handpenning i juni, och gör en ny nu innan jag ska hämta hem henne, och då kostar inte hon ens 40'.
Dels för att det är min skyldig som köpare att göra en besiktning om det blir något, sen vill jag ju inte köpa en häst, fästa mig vid den och SEN få reda på att det är något fel på den som jag kunde ha fått reda på under just en besiktning!!!

fast du ser ju inte förändringar i skelett osv utan röntgen.

Jag brukar VÄLDIGT sällan ens besikta hästar jag köpt, o då har det varit hästar upp till 100 000 kr. Finns inte försäkring o det är en häst över 40 000 kr så vill jag få det gjort och då tycker jag det är jättebra om säljaren redan ombesörjt detta.
Men det beror ju förstås på hur kunnig man är själv också.

Jag ser oftast om det är nåt fel på hästen när den rör sig. Man märker det annars i hoppningen (oftast)

MEN jag tycker det är helt ok att säljaren besiktar. Jag är ju inte ute efter att häva ett köp jag gjort. Tycker det är hemskt att folk håller på så...... Bättre att kolla upp hästen innan i såfall. Är den besiktad med leg veterinär så är den ju det.. Sen kan man kolla historik hos förra ägare osv.. Säger nästan mer än en besiktning tycker jag.

Funderar lite på det; om hästen är fullförsäkrad utan reservationer och man tar över försäkringen, hur skyddad är man då?

Funderar lite på det; om hästen är fullförsäkrad utan reservationer och man tar över försäkringen, hur skyddad är man då?

Köper man hästen för livbeloppet så borde ju hästen vara 100% ren? En häst med ett livbelopp på 100.000:- kan jag inte tro försäkringsbolaget godkänner hur som helst, speciellt om det kanske är en unghäst som bara startat i några lägre klasser.

Köpte en häst förra året som varit behandlad i bakknäna nyligen. Tog över försäkringen som var i A1 100 000 kr utan reservationer hos Agria. Inga problem. Hästens värde eg mer i o f sig.

Om du tar över en försäkring o hästen haft den i åtminstone ett år så täcker den allt åtminstone om du har IF. Dom tar till o med medfödda fel OM hästen varit försäkrad där 1 år. Har pratat mycket med dom om detta... Kanonbra bolag !!

Bytte bort Agria på den hästen som varit behandlad o tog IF i stället efter 1 månad, behövde inte ens besikta, dom tog hästen i 100 000 utan tjafs. Fick in o behandla bak en vända till då förra äg inte fått den helt fräsch, IF betalade utan minsta tjafs trots att detta fanns innan. Då tog dom över förs från Agria i SAMMA omfattning. Hade jag höjt hade det nog varit annorlunda.

Jag har aldrig haft problem med försbolag o därför inte rädd för tjafs, ännu....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 701
Senast: Ottilia
·
Ekonomi & Juridik Ni som har era hästar försäkrade för lägre än ni tänkt sälja/sålt för, har ni korrigerat detta inför försäljning? Jag har en SWB som är...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 052
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
Hästmänniskan Ja, det kanske är ett ovanligt "problem". Hästen är 5 år, röntgad enligt försäkringsbolagets förbehåll att få försäkra hästen över...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama