Besiktning - Hjälp!

asaria

Trådstartare
Jag ror snart i land med ett nytt hästköp :D
Och självklart ville jag besikta hästen innan köp..
De anlitade deras lokala veterinär för beskitningen. Hästen gick igenom och jag var där.

Men när jag pratade sedan med några vänner så sa dom att han hade dåligt rykte, och att han besikitigade ofta till säljarens fördel (dvs, det finns väl typ inte en enda häst som inte gått igenom)
Men det är det här med rytkten Man vet inte vem eller vad man ska tro, Jag menar, våran lokala veterinär skulle jag nog inte vilja ta ut för besiktning då jag inte tycker att han är bra i de sammanhangen.
Medans en annan tjej sa att det fanns ingen bättre veterinär på besiktning och hälutredning :confused:

Men vad skulle ni gjort? lyssnat på ryktet och tagit ut en veterinär till, eller satsat på att den första veterinären gjorde allt korrekt? :confused::confused:

Sv: Besiktning - Hjälp!

Det beror på egna förkunskaper och nivå på köp. Med det menar jag att om jag skulle köpa en dyrare tävlingshäst så skulle besiktning ske på klinik med röntgen.
En ren kompis som givetvis har ett helt annat pris skulle jag kunna köpa på en hem besiktning eller faktiskt bara på min egen besiktning.

Var du med när den här veterinären var ute så fick du säkert en bild om hurvida besiktningen gick rätt till eller inte. Lycka till!

Det beror på:
- Vad kostar hästen? Är det en dyrare häst så skulle jag ta den till klinik och röntga.
- Hur mycket kan du själv? Om du var med på besiktningen så såg du väl själv om hästen haltade eller inte, jag förmodar att vet böjde och då är väl risken att de inte böjer så hårt, men lite ser man ju ändå. Känner du dig osäker så ta den till klinik.
- Hur gammal är hästen? Är det en gammal häst så kan den ju ha mera krämpor än en unghäst.
- Hur mycket vet du om hästen och säljaren? Om du misstänker att de kanske blåser dig så prova en annan vet.
- Hur skulle du klara av om det visar sig att hästen inte är ok efter ett tag? En del suckar väl och försöker få hästen frisk, och ser det som lärpengar, andra kan uppleva det som en katastrof.

Man kan besiktiga väldigt noga och röntga hela hästen, och hästen blir ändå halt efteråt. Och andra besiktigar inte alls, och har tur och har kärnfriska hästar.
Så det finns nog inget helt "rätt" :-)
Men själv är jag den försiktiga typen och vill gärna besiktiga noggrant.
Du kan ju också försöka kolla upp vad dina kompisar har sagt, kolla vilka hästar det gäller, kolla med köparna om de var besvikna och varför. Om vet är såpass dålig som de säger så borde det gå att få mer info om vad han har gjort/inte gjort.

Jo, jag var med och kollade, Med de kunskaperna som jag har så tyckte jag att han gjorde allt som man ska på en besiktning, sen kan jag ju bara hoppas att han gjorde det rätt.
I mina ögon tyckte jag inte att hästen haltade efter böjproven.
Det är en häst som är 7 år och kostar 25 000 kr. Dvs rätt billig.

Säg nu att jag besiktigar honom igen så kanske han går igenom med en annan vet. Men blir sedan halt.
Men det värsta som jag tycker kan hända är om hästen blir dålig och den vet, man tar ut säger att det skulle kunna upptäckas vid en besiktigtning..
Fast å andra sidan, hur ofta händer det?

Det beror lite på pris, användning osv. Men jag personligen hade tagit ut ytterligare en vet. bara för att vara på den säkra sidan.

Men det värsta som jag tycker kan hända är om hästen blir dålig och den vet, man tar ut säger att det skulle kunna upptäckas vid en besiktigtning..
Fast å andra sidan, hur ofta händer det?

För ofta tyvärr.

JAG skulle INTE, oavsett pris, köpt utan en ny besiktning. Och det har INGET med rykten att göra, utan att du har låtit säljarens ordinarie veterinär besiktiga, vilket skulle tala emot dig i händelse av att det ÄR något fel på hästen, oavsett om det kunnat upptäckas nu eller inte förrän om ett tag.

Det blir snabbt dyrare än vad en extra besiktning kostar i vetvård om det är något lurt/knas.

Besiktiga om är mitt råd, eller avstå köp! (Varför är hästen så billig btw?)

För ofta tyvärr.

JAG skulle INTE, oavsett pris, köpt utan en ny besiktning. Och det har INGET med rykten att göra, utan att du har låtit säljarens ordinarie veterinär besiktiga, vilket skulle tala emot dig i händelse av att det ÄR något fel på hästen, oavsett om det kunnat upptäckas nu eller inte förrän om ett tag.

Det blir snabbt dyrare än vad en extra besiktning kostar i vetvård om det är något lurt/knas.

Besiktiga om är mitt råd, eller avstå köp! (Varför är hästen så billig btw?)

JO, ska försöka få tag i en opartiskt veterinär som får beskitiga om honom innan köp.
Varför han är billig är för att det är en omeriterad 7åring som inte är så där jätte kunnig, Ett arabisktfullblod som ligger på ponnygränsen.
Sen att de tycker hemmet är viktigare en priset. Dom hästarna brukar inte vara så dyra..

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 130
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 154
Senast: Skywalker
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har lämnat ut min häst på foder. i vårat kontrakt står det att jag som ägare ska stå för "ev. veterinärs kostnader" och det är...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
16 990
Senast: CeciliaT
·
E
Ekonomi & Juridik Såhär är det: Min bonusdotter lånade en ponny den 22:a juni i år. Vi skrev ett kontrakt som gällde till den 22:a september och som...
2
Svar
32
· Visningar
5 026
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar