Besiktning av häst

rebus

Trådstartare
Jag har hittad en duktig köpare till min häst som ville besiktiga hos "sin" veterinär, vilket hon gjorde. Veterinären är känd för att böja hästarna tufft. Hästen visade svag reaktion på båda fram när den böjdes enligt veterinären. Han är min egen uppfödning, han har aldrig varit halt, riden och tränad av mig i 3 år ( 6 år gammal). Inga röntgenförändringar.

Köparen kan fortfarande tänka sig köpa till ett reducerat pris.

Jag funderade i några dagar och åkte sedan till "min" veterinär, hästen är där helt ua vid böjprov.

Hur göra? Goda råd är välkomna.

Sv: Besiktning av häst

Jag hade nog valt en annan köpare, känns inte riktigt som någon bra start säljare/köpare emellan.

Ett alternativ är ju att ta in en tredje veterinär som ingen av er har någon "relation" till så att säga.:angel:

Är så trött på veterinärer som böjer för hårt, dömmer i förtid pga ras osv.. :(

Allt annat stämmer perfekt. Hon rider hästen jättebra och han kommer fortsättningsvis att utbildas på rätt sätt samt i övrigt få det bra hos henne. Jag vet faktiskt inte hur jag själv hade reagerat i hennes situation. Nu sa vi att vi hörs i morgon angående hur vi ska göra. Ena sekunden tänker jag; ja, hästen får det bra så jag låter henne få honom ganska mycket billigare, i andra sekunden tänker jag; hon har redan prutat ner honom en del, så varför ska jag "ge" bort de pengarna när mina vet säger att han är OK?

Ja, jo det vore kanske bra, men hur många besiktningar ska man då göra? Jag vill verkligen inte sälja en ofräsch häst, men nu blev det en konstig situation där två veterinära utlåtanden står mot varandra. Båda är gamla i branschen och erkännt duktiga... Det kanske är ovanligt, men hästen har mig veterligen inte varit halt någon dag i sitt liv, och han är ändå tränad ganska ordentligt det sista året.

Nej jag förstår hur du tänker och känner i frågan. Min tanke var mest att då fick ni ett svar som var "två mot en" åt något håll.. =/

Hade det varit jag hade jag nog stått fast vid min veterinärs utlåtande, speciellt om den andra veterinären är känd för att vara hårdhänt på hästarna.

Det där med böjprov är alltid svårt, endast ca. 4 av 10 hästar är helt rena vid besiktning men om den även är röntgad u.a och det finns ett senare besiktningsprotokoll där den är ren så hade jag inte sålt den billigare. Med den bakgrunden ska det ju inte vara något problem att försäkra den osv om dom nu ska byta bolag eller höja den.

Intressant statistik. Det är inga problem med försäkringen, jag har kollat. Jag har som sagt till i morgon på mig att ta ställning, behöver nog peppning åt något håll.

Det här med böjprov är faktiskt också en färskvara. Det kan ju vara så att din häst busa lite extra i hagen osv och kanske hade en känning av det just den dagen. Men att du sen besiktigade om den och att den är fräsch. Hade man besiktigat hela sveriges hästbestånd VARJE dag, kan jag lova din att ingen hade varit ua alla dagar.

Jag hade nog tänkt som du, inte ge bort den när hon redan prutat en del och sen att du har ett böjprov som är ua EFTER hennes gjordes. Hade varit en annan sak om det varit tvärtom, frisk på din först, halt på hennes sen.

Är det sen inga problem för henne med försäkringen så är det ännu en orsak till att inte sänka priset mer.

Eller som någon ovanstående skrev.
Ta in en oberoende vetrinär till så att du får ett avgörade 2 mot 1 på ett eller annat håll, helt klart det bästa alternativet tycker jag.

Jag skulle inte sålt den billigare, som sagt ua på röntgen och annan vet har böjt ua.

Jag skulle säga till henne att hon får ta hästen som den är, eller betala ännu en besiktning på ett tredje ställe.

Rör det sig om mycket pengar?

endast ca. 4 av 10 hästar är helt rena vid besiktning
Jag är intresserad av var du fått dessa uppgifter ifrån? Förs det statistik? Jag vill gärna titta närmare på det hela!

Jag skulle behållt honom 1-2 veckor för att sen göra nytt böjprov med en tredje veterinär.

jag hade absolut sålt till en annan köpare. Sälja billigt för att hästen får det bra tycker jag inte man ska göra. Hur känns det för dig då när hästen säljs för det dubbla priset om ett halvår? Allt kan hända, och kanske den nya ägaren blir tvungen att sälja pga olika omständigheter. Jag hade gett hästen några veckors vila för säkerhets skull och sedan satt ut den till salu igen.

Tack för alla svar. Vi skulle som sagt höras i morgon, men nu ringde köparen i kväll och sa att det var OK för henne. Hon hade pratat med "sin" vet igen och han hade sagt att han sett en svag reaktion, men att det troligen ej var av klinisk betydelse. Nu när vet 2 hade sagt att hästen var OK efter den besiktningen så sa vet 1 att det kunde vara dagsformen. Jag säljer som sagt var inte en ofräsch häst.
Jag hade också sagt att till köparen jag var tveksam till en reducering på priset och att jag hade en spekulant till, vilket var sant, så köparen vill nog också gärna ha hästen eftersom hon ringde i kväll. Nu känns allt bra, för jag vet att hästen får det bra hos henne!

Lycka till och hoppas att det blir så bra som du tror!!

Alltid roligt att sälja till någon som man vet kommer att ge dom bra omvårdnad och rätt matchning!

Vet ej om det förs statistik men genom mitt jobb kommer jag i kontakt med många olika veterinärer och det är samma siffra jag fått från alla oberoende av varandra. Tycker också att det är intressant men vet tyvärr inte mer om det:(

Jag hade inte sålt. Det verkar som om dom bara vill ha ner priset. Jag hade heller aldrig låtit en tuff vet. böja min häst från början.

Nu blir det väl helt OT, men har de någon teori om varför det är så? Finns det några likheter? Ålder, ras, dagsform, användningsområde etc? Om siffrorna stämmer verkar det ju halvt hopplöst att hitta fräscha hästar...:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 887
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar