Besiktning av föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LitenC
  • Startdatum Startdatum
L

LitenC

Jag undrar om det är vanligt att man INTE besiktigar föl innan köp? Vad kan det få för eventuella konsekvenser i efterhand, kan tex. köparen påpeka fel i efterhand? Vad är smidigast, om säljaren eller köparen gör det hos sig? Bara lite funderingar, då jag hört det finns dom som inte besiktigar föl när de köper dom..
Moderator får gärna flytta på tråden om den ligger fel! :)

Sv: Besiktning av föl

Tror det beror lite på hur kunnig man själv är och hur många föl man köper d v s ens egen ekonomiska status.
En besiktning av ett föl blir ju väldigt allmän går ju inte precis att göra arbets- och böjprov m m på dem. Så många med mycket erfarenhet kollar nog ofta bara över fölet efter egen förmåga och är beredda på att ta chansen utan en veterinär. Medans den som inte är så van och som det kanske är en väldigt stor investering för rent ekonomiskt att köpa fölet bör göra en besiktning. Den ska givetvis göras innan köp och vara avgörande för om det blir köp eller inte.

Konsekvenserna blir precis som med andra hästaffärer beroende på i vilken lagstiftning som den hamnar. Köp av privatperson från privatperson kommer att ge stora nackdelar för köparen om det inte görs någon besiktning. I det fallet har köparen undersökningsplikt som utan besiktning kan vara svår att uppfylla. Blir lite bättre om det är en privatperson som köper av en näringsidkare då finns inte lika hårda krav på undersökning av köparen.

När vi köpte en åring besiktigade vi henne. Alltså, vet kollade ögon, öron, tänder, lyssnade på hjärta, lungor, hostprov och tittade om det fanns några fysika avvikelser värda att notera. Däremot gjordes inga böjprov eller longering - bara skritta och trava fram och tillbaka på rakt spår och hårt underlag. Hon noterade också att hästen verkade välhanterad, d v s gick att leda, binda upp och hade förtroende för människor så att man kunde klappa, lyfta ben o s v.
Så i princip var det samma som en vanlig besiktning men utan att böja och bända i dem. Jag hade nog önskat en beskitning även på ett föl. Enklast är nog att göra det på fölets hemmaplan.

När jag har sålt föl så har dom alla blivit besiktigade på klinik samt några har även röntgats, ( hingstar som är sålda som "hingstämnen"), sto fölen har endast besiktigats som du beskrivit ovan.

Besiktar alltid om köparen vill....
Vet går igenom allt utom böjprov...mvh c.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
970
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 029
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 916
Senast: cewe
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd