Besiktiga unghäst.

Sv: Besiktiga unghäst.

Om jag skulle vara i din sits skulle jag röntga, och då även ryggen. Min förra foderhäst halkade och drog till ryggen precis när jag fått honom som femåring. Funkade superbra till man började sätta press på honom, då blev han helt vild. Allt efter en halkolycka som han var friskförklarad efter... :meh:

Usch då.
Nu blev jag lite rädd.. :crazy:
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Hästen har varit skadad, och det finns alltid risk att det varit värre än vad säljaren anger. Du har också en tyngre undersöknignsplikt nu när du känner till att hästen varit ute för en olycka. Du förväntas att förstå att det kan ha bidragit till andra skador än de som angetts.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Har du råkat ut för fall där du ångrar att du inte röntgat?
Ja. Det tråkigaste är ju att man inte vet om hästen bara är bråkig eller faktiskt har ont. Jag har varit med om hästar som varit kärnfriska som bråkat, så det är inte alltid så att de är jobbiga bara för att de har ont.

Men jag köpte en häst relativt billigt för ett tags sedan. Tänkt till tävling. Jag hade sett hästen innan och kände personen som jag köpte den av. Röntgade bara benen. Efter ett tag hos mig var det dags att höja höjden på hinderna och hästen började springa åt sidan i kombinationerna. Det var mycket märkligt enligt mig då hästen alltid hoppade. Superärlig häst. Han hoppade enstaka hinder på 1.50 m, men han vägrade hoppa en kombination som var högre än en meter. När jag red honom kunde han protestera lite när jag satte lite press på honom (jag är hoppryttare), men han var normalt sett väldigt snäll. När en kompis till mig som är dressyrryttare skulle rida igenom honom blev han ett monster. Dagen efter att hon ridit honom var han dock hur fin som helst, så man kände ju alltid att hon hade fått igenom någonting jag aldrig fick liksom.

Hur som helst visade det sig att hästen var full med pålagringar på hela ryggen och upp i halsen. När han samlade ihop sig gjorde det jätteont!!

Jag förlorade ungefär en årslön på hästen eftersom mitt försäkringsbolag vägrade ta i det då skadan funnits där sedan tidigare. Förra ägaren har inte en krona och dessutom skulder så det är ingen idé att försöka reklamera hästen. Försäkringsbolaget förra ägaren hade vägrade också ta i det eftersom hästen inte var försäkrad där.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Det tycker jag inte att du ska bli, men se till att undersöka ordentligt så har du inget att vara rädd för. Jag hade mer otur än vad de flesta andra haft. Men det lönar sig att vara extra försiktig i samband med köp, jag tror du har igen det sen, om inte annat för att vara säker på att allt är bra.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Jag köpte ett sto som hade gått omkull, blivit behandlad och skulle vara fräsch, gick igenom besiktning men jag röntgade inte för hon var "billig" och inte helt igång. Hon hade pålagringar i halskotpelaren och fick tas bort efter 1,5 år, var de kom ifrån går ju inte att säga såklart, men hon var ett rehab fall för mig hela tiden, så något var det hon hade med sig.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Ja. Det tråkigaste är ju att man inte vet om hästen bara är bråkig eller faktiskt har ont. Jag har varit med om hästar som varit kärnfriska som bråkat, så det är inte alltid så att de är jobbiga bara för att de har ont.

Men jag köpte en häst relativt billigt för ett tags sedan. Tänkt till tävling. Jag hade sett hästen innan och kände personen som jag köpte den av. Röntgade bara benen. Efter ett tag hos mig var det dags att höja höjden på hinderna och hästen började springa åt sidan i kombinationerna. Det var mycket märkligt enligt mig då hästen alltid hoppade. Superärlig häst. Han hoppade enstaka hinder på 1.50 m, men han vägrade hoppa en kombination som var högre än en meter. När jag red honom kunde han protestera lite när jag satte lite press på honom (jag är hoppryttare), men han var normalt sett väldigt snäll. När en kompis till mig som är dressyrryttare skulle rida igenom honom blev han ett monster. Dagen efter att hon ridit honom var han dock hur fin som helst, så man kände ju alltid att hon hade fått igenom någonting jag aldrig fick liksom.

Hur som helst visade det sig att hästen var full med pålagringar på hela ryggen och upp i halsen. När han samlade ihop sig gjorde det jätteont!!

Jag förlorade ungefär en årslön på hästen eftersom mitt försäkringsbolag vägrade ta i det då skadan funnits där sedan tidigare. Förra ägaren har inte en krona och dessutom skulder så det är ingen idé att försöka reklamera hästen. Försäkringsbolaget förra ägaren hade vägrade också ta i det eftersom hästen inte var försäkrad där.

Men usch!
Fanns det någon fundering om vad som kunde ha gjort att pålagringarna uppstått?
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Det är just skräckhistorier som era som gör att man är livrädd för att köpa häst.
:crazy:
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Ja, det är riktigt tröttsamt och sorgerligt att det ska vara så svårt att hitta en fräsch och hållbar häst :(.
Den senaste jag köpte för 7 månader sedan blev kollade på alla möjliga sätt, och har bedömts som ovanligt fin i muskler och kropp, fina plåtar på exportröntgen, bra riden utan att ha gått för hårt etc.
Hästen blir oren och visar halvgradshälta nu i sommar, får behandling och jag passar på att röntga om i lite andra vinklar än exportröntgen, plus framknän - hästen har pålagringar i båda kotlederna och knäna fram, samt lösa benbitar i ett framknä... Visserligen sitter benbitarna bra och det är ju inte säkert hältan kommer ifrån artrosen men risken är ju överhängande...
Blir så ledsen, det tråkiga är att hästen är så fantastisk både i psyke och rörelser.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Fanns det någon fundering om vad som kunde ha gjort att pålagringarna uppstått?
Det var tillväxtproblem. Hästen var stor (183 cm). De två veterinärer som jag hade som tittade på honom sa båda att pålagringarna tillkommit under tillväxten.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Ang lösa benbitar så vet jag hästköpare som efter konsultation med veterinär, fått pruta bort kostnaden för op på inköpspriset. Då har det rört sig om benbitar som sitter bra till så att säga, och en från början relativt dyr häst.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Det är ju en variant som jag skulle kunna godta.
Då kan man ju sätta pengarna på ett konto och ha dem i reserv för en ev. op.
Sen är väl inte detta en garanti för att livet flyter på problemfritt men då har man ju iaf en backup.

Nu blev det ingen häst för min del denna gången.
Det hade dock inte med besiktning att göra utan andra orsaker..
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 395
Senast: Coolfrees
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 364
Senast: pulkaskurk
·
K
Hästmänniskan Jag letar just nu efter en islandshäst i 2årsåldern och när jag nyss läste en annan tråd om vad man ska röntga på en 4-åring, började...
Svar
15
· Visningar
2 525
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp