Besiktiga unghäst.

Blomskan

Trådstartare
Jaha.. Då var det bestämt.. :)
Ska köpa mig en treåring som jag fastnat för.

Men nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra med besiktningen.
Hästen är tre år och har endast blivit riden i tre veckor innan den halkade lite olyckligt.
Är friskförklarad.

Vad är praxis?
Gör man en fullständig röntgen från alla vinklar och håll eller nöjer man sig med en gårdsbesiktning?

Min tränare har starkt rekommenderat att jag gör en röntgen.

Hästen ska bli min framtida tävlingshäst i hoppning.
Inköpspriset är i sammanhanget mycket lågt.

Vad tycker ni på Buke?
 
Sv: Besiktiga unghäst.

är den försäkrad utan reservationer? Vad var det för skada hästen ådrog sig?
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Hur länge sedan är det hästen "halkade olyckligt"? Och vad exakt ådrog den sig då? Sånt här gör mig alltid extremt misstänksam, särskilt om priset är lågt. Som upplagt för en tvist.

Hur blev den friskförklarad och vad har den gjort sedan dess?
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Svarar båda.

Hästen sträckte en muskel i rumpan.
Är behandlad med laser bl.a.
Rör sig utan någon störning.
Detta hände i våras.
Den har fått tid på sig att återhämta sig.

Sträckningen har inte med priset att göra.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Förtydligande.
Om man bortser från sträckningen - det var inte meningen att den skulle hamna i fokus - bör jag röntga en treåring?
Tänk typ exportröntgen.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Med tanke på sträckningen hade jag absolut röntgat, i alla fall det som kunde dras sönder i samband med en så olycklig halka. Är hästen igång igen? Har den varit igång sedan det hände? Hur har de kollat den då den haltade?

Tro mig, blir det tjafs i efterhand kommer det att heta att priset är satt utifrån händelsen.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Med tanke på sträckningen hade jag absolut röntgat, i alla fall det som kunde dras sönder i samband med en så olycklig halka. Är hästen igång igen? Har den varit igång sedan det hände? Hur har de kollat den då den haltade?

Tro mig, blir det tjafs i efterhand kommer det att heta att priset är satt utifrån händelsen.

Jo, tanken har slagit mig att det är lätt att hänvisa till det.
Hästen är igång och uppe i kondition igen.
Den longeras och löshoppas utan problem.
Hästen är kollad av veterinär både för att konstatera skadan samt att friskförklara den.
Däremellan är den behandlad/genomgången av antingen kiropraktor, massör eller equiterapeut - kommer inte ihåg vilket det var nu.
Men den var behandlad med laser typ Biolight.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Tackar för din åsikt.
Det är ditåt det lutar.

Känns dock lite löjligt då besiktningen kommer att gå på ungefär en fjärdedel av priset.. :p
Men men.

Jag kommer inte att acceptera några lösa benbitar.
Någon annan som har synpunkter på just det?
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Beror på hur de sitter. Det kan ju vara ett enkelt ingrepp att plocka bort, likaväl som de kan sitta så illa att leden redan är skrot.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Beror på hur de sitter. Det kan ju vara ett enkelt ingrepp att plocka bort, likaväl som de kan sitta så illa att leden redan är skrot.

Absolut.
Men det är väl fortfarande ett ganska kostsamt ingrepp?
Hästen är försäkrad from 6 månaders ålder så jag misstänker att varenda försäkringsbolag hävdar att ett sådant fynd/problem kommer från just den perioden, mellan 0-6 månader.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Det är ju bara hysteriska ridhästvärlden som skriker om att plocka bort benbitar på egen kostnad.

Säkert kommer du att få bekosta ingreppet själv, men det kan det ju vara värt om priset är så bra.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Det är ju bara hysteriska ridhästvärlden som skriker om att plocka bort benbitar på egen kostnad.

Säkert kommer du att få bekosta ingreppet själv, men det kan det ju vara värt om priset är så bra.

Det kan det möjligen vara.
Är dock rädd att jag ska bli alldeles för lyhörd om jag vet om att han har en lös bit.
Minsta lilla så skulle jag vara rädd att just denna spökar.
-Tänk hysterisk hästägare.. :)
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Det finns ju massor med högpresterande (trav-)hästar som fått benbitar bortplockade utan att det påverkar dem negativt. Men självklart låter man inte bitar sitta kvar om de finns där, särskilt inte om de sitter det minsta dumt.

I slutänden är det alltid köparen som fattar beslut vad som är att gambla för högt, och det är ju du som sitter på pengarna. Men om du känner så starkt för benbitar är ju röntgen ett absolut måste. Hov-, kot-, has- och knäled är väl ett minimum i så fall. Vad är det för ras?
 
Senast ändrad:
Sv: Besiktiga unghäst.

Vis av erfarenhet har jag bestämt mig för att aldrig mer köpa en regelrätt ridhäst som jag ska ha till tävling, utan att röntga hela hästen först. Det för mig innebär alla fyra ben, samt ryggen. Eventuellt halsen och nacken också.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

om priset är lågt och hästen är fullförsäkrad utan reservationer hade jag inte röntgat.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Jag stod inför liknande funderingar i våras. Handlade om en oinriden 4 årig kallblodstravare som var sparsamt tränad för trav. Mitt syften med den hästen var att se om det eventuellt kan gå att få ut hästen till start.

Frågade helt enkelt min veterinär som resonerade som så att det var en ras men låg förekomst av lösa benbitar och inga direkt vanliga rasbetingade defekter/sjukdomar, så han tyckte att jag inte skulle röntga såvida vi inte hittade på något speciellt vid den övriga besiktningen (som då skedde på klinik)

Så mitt tips är att rådfråga din vet.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Om jag skulle vara i din sits skulle jag röntga, och då även ryggen. Min förra foderhäst halkade och drog till ryggen precis när jag fått honom som femåring. Funkade superbra till man började sätta press på honom, då blev han helt vild. Allt efter en halkolycka som han var friskförklarad efter... :meh:
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Det finns ju massor med högpresterande (trav-)hästar som fått benbitar bortplockade utan att det påverkar dem negativt. Men självklart låter man inte bitar sitta kvar om de finns där, särskilt inte om de sitter det minsta dumt.

I slutänden är det alltid köparen som fattar beslut vad som är att gambla för högt, och det är ju du som sitter på pengarna. Men om du känner så starkt för benbitar är ju röntgen ett absolut måste. Hov-, kot-, has- och knäled är väl ett minimum i så fall. Vad är det för ras?

Det är ett halvblod.
Jag har tänkt mig exportröntgen + framknä.
 
Sv: Besiktiga unghäst.

Vis av erfarenhet har jag bestämt mig för att aldrig mer köpa en regelrätt ridhäst som jag ska ha till tävling, utan att röntga hela hästen först. Det för mig innebär alla fyra ben, samt ryggen. Eventuellt halsen och nacken också.

Har du råkat ut för fall där du ångrar att du inte röntgat?
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 395
Senast: Coolfrees
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 364
Senast: pulkaskurk
·
K
Hästmänniskan Jag letar just nu efter en islandshäst i 2årsåldern och när jag nyss läste en annan tråd om vad man ska röntga på en 4-åring, började...
Svar
15
· Visningar
2 525
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp