Besiktiga foderhäst

H

Hannahou

Hej! Jag ska skaffa foderhäst och jag har funderat över en sak. Jag tycker att det vore bäst att veterinärbesiktiga hästen innan man bestämmer sig, men jag vet inte om man brukar göra det med foderhästar. Jag tycker dock att man borde göra det så man inte blir lurad, men nu undrar jag om man brukar gör det? Snälla svara!!! /Hanna

jag vet inte riktigt hur man brukar göra, men är det en häat som du ska tävla med så kan det ju vara bra att veta att den har förutsättningarna att hålla.. lite tråkigt att börja leta ny foderhäst mitt i tävlingssäsongen....
men är det en vanlig promenadhäst så är det väl inte nödvändigt??! rätta mig gärna om jag har fel!
men det är ju bara att häva kontraktet om det är så att hästen inte motsvarar förväntnigarna.

Jag skulle ha gjort en vet. besiktining och skrivit det i kontraktet. På så sätt kan inte ägaren kräva dig på pengar efteråt för skador som funnits hela tiden. Hästen besiktigas då den lämnas tillbaka också.

Kan bara säga GÖR det!!! Hade en häst på foder för flera år sen innan jag köpte egen, och jag ångrar mig bittert än idag att jag inte lät göra en rejäl besiktning innan jag bestämde mig! Det hade besparat både mig, ägaren och framförallt hästen en massa problem! Men jag skulle bara ha hästen som promenadhäst så jag tyckte inte det var nån idé. Men jag lärde mig av det, och tack och lov slutade allt lyckligt!
Lycka till!

Kan bara instämma med de föregående - se till att besikta hästen före du tar den. Det kostar en del, men det kan bli mycket dyrare att inte ha gjort det! Och se till att skriva ett ordentligt avtal där det framgår vad som gäller vid skador och sjukdom, vem som ska stå för hur mycket, vem som har hästen försäkrad o s v.

okej då, får väl l'gga mig då! ;) När jag tänker efter så har ju de andra naturligtvis rätt! :o

Absolut!!!
Både du och ägaren är intresserade av veta att hästen överlämnas i gott skick. För din skull är det viktigt att du innan övertagandet vet att hästen inte har några dolda skador som ägaren sedan ger dig skulden för!

Det finns kontrakt att köpa från Ridsportförbundets förlag. I dessa kontrakt ligger veterinärbesiktningen som grund för avtalet, och där regleras även försäkringsfrågan.

Helt klart. Det var ett väldigt bråk när jag skull besiktiga min foderhäst. men jag fick igenom kravet ingen besiktning inget kontrakt. Vi betalde halva och jag fick det bekräftat att hästen var frisk!!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar