besiktiga 1 eller 2-åring

K

Kajkan

Jag letar just nu efter en islandshäst i 2årsåldern och när jag nyss läste en annan tråd om vad man ska röntga på en 4-åring, började jag fundera hur man gör med en ännu yngre häst. Vid mina tidigare köp av häst har det rört sig om äldre halvblod och då har klinikbesiktning med röntgen varit en självklarhet.

Dock söker jag ju nu en unghäst denna gång. Och de flesta 1 och 2-åringar jag har varit och tittat på, är ju islandshästar som är uppväxta på lösdrift och många gånger haft ganska lite mänsklig kontakt. Är de ledvana och kan stå uppbundna utan problem får man ju vara glad. Att då lasta in i en transport och bege sig till klinik för röntgen känns som ett stort steg.

Hur har ni andra gjort som köpt relativt ohanterade unghästar? Har ni vågat nöja er med en enkel gårdsbesiktning eller gett er iväg till en klinik ändå? Tänker på om det här med undersökningsplikt är uppfyllt vid en enkel besiktning av en distriksveterinär. Känns lite som om jag gör en stor chansning när jag köper en häst som inte är besikigad på klinik men jag kanske bara är onödigt försiktig...
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

det är svårt det där sitter lite i samma sits, fast den jag köper är ännu yngre än din. handlar om föl på ett sätt känns det som ganska onödigt och inte nödvändigt att gör en besiktning på ett föl. ser inte hur man ska göra besikting på en häst som inte ens knappt går att leda hur ska man då kunna göra böjprov. :S man kan ju hitta lösa benbitar men det borde ju gå på försäkring som dålda fel då de borde funnis redan från födsel och man åker iväg och gör en röntgen sen senare när den blivt några år.

Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra.
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

När jag köpte min häst (hon var dryga året då) så gjorde jag inte ens gårdsbesiktning dels pga priset och dels så tyckte jag att det kändes lite onödigt. Hade det nu varit något så fick jag ju skylla mig själv i så fall. Jag skulle inte dra med en ohanterad häst till klinik och röntgen det första jag gör...
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

När jag köpte min lilla pärla(som föl) gjordes en ordentlig gårdsbesiktning med allt vad det innebär,sen såg jag till att hon var försäkrad vid födsel för dålda fel,se till att din unghäst är försäkrad hos uppfödaren och gör en gårdsbesiktning,min var också en islandshäst.
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

En 2-åring hade jag nog viljat ha besiktigad och röntgad. Islänningar har sin spatt som gissel, halvbloden lösa benbitar. En 1-åring - tveksamt.
Men som tidigare skribenter säger - kolla försäkringen!
Historia: vi har fött upp ett halvblod, vid 3 år hittades en lös benbit. Den hade inte gett upphov till hälta eller annat besvär, men vet rekommenderade att ta bort den. Alla sa ojojoj - det ersätter inte försäkringen!! Med det gjorde de visst och varför? Jo, vi hade en obruten försäkring sedan foster och var fullförsäkrade (vet inte riktigt vad det heter A:1?). Detta hade gällt även om vi sålt henne och den nya ägaren tog över försäkringen utan ändringar eller uppehåll.
Så kolla när den första försäkringen löstes och vilka villkor gäller. Ring försäkringsbolaget och hör efter vad som gäller. Ett hett tips!
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

Ja för inte brukar man väl böja hästar yngre än 3 år? Har hästen dolda felförsäkring sen födsel så brukar man ju kunna (som fler har sagt) ta tex benbitar på försäkring senare? Känns inte nödvändigt att röntga på en så pass ung häst som har så mkt kvar att växa, är ju ofta då det uppstår lösa benbitar... En mer allmän hälsokontroll hade jag nog nöjt mig med:)
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

Nej, man gör inte böjprov på så unga hästar.

När jag köpte min unghäst, då åring, gjorde jag en gårdsbesiktning. Känns ändå bra att någon har kollat sådana delar som hjärta och lungor och att det inte finns några andra avvikande saker som man själv inte har upptäckt.
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

Tack för era svar! Speciellt tipset om att kolla försäkring, det ska jag vara noggrann med. Det är nog mest jag som tycker det är svårt att avgöra vilken unghäst som kan bli en framtida bra häst. Tidigare hästar jag köpt har varit 3 år eller äldre och det känns som om det finns mer att grunda sitt beslut på då. Förutom själva besiktningen har jag ju haft möjligthet att kanske provrida en extra gång, kolla treårstest resultat etc. Inte för att något av det gör att man har några garantier men man kan i allafall inbilla sig det litegrann. När jag nu tittat på yngre hästar har jag i praktiken sett hästarna gå i hagen, stå uppbunden i gången och kanske sett den röra sig någon minut i paddocken. Personligen tycker jag att det är svårt att avgöra hur en häst som är ett år kommer se ut och vara några år senare. Men det är kanske det som är tjusningen med att köpa unghäst. Man får väl stå ut med att man gör en liten chansning.
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

Vi har en veterinär här i trakterna som har någon form av mobil röntgengrej. Jag vet inte hur mycket han kan röntga med den men ben vet jag att han klarar i alla fall. Det kanske kan vara ett alternativ om ni kan hitta en sådan veterinär för i så fall har du ju en aningens mer avancerad gårdsbesiktning.
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

Uppfödaren har dolda fel på hästen jag köper och jag har dessutom skrivit kontrakt på att jag inte ska byta/bryta försäkringen för om jag gör det så kommer så klart inte dolda fel att gälla :) så det är ju absolut ett tips att kolla upp det här med försökringen att allt stämmer med det när man köper en yngre häst
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

Jag har köpt föl och sålt 1-åring, vid båda tillfällena har vi gjort en vanlig gårdsbesiktning.
Det står också i kontraktet att om köparen byter försäkringsbolag frånsäger sig denne rätten att kunna reklamera hästen för dolda fel.
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

har ni då gjort böjprov och grejer på fölis??

för om de märkt eller funderat på att föl har några problem så borde de ju pratat med veterinär och man borde kunna få se journal på hästen och då ser man om det är några större fel eller??

för om en veterinär inte gör böjprov så kollar de ju i princip bara hjärta och lungor och allmän tillstånd??
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

Jag har precis köpt ett litet halvblodssto på ett halvår och det blir en gårdsbesiktning för henne. Skulle något vara dolt och fel sedan födsel har jag rätt att lämna tillbaka henne, vilket står i kontraktet. Fast jag tycker aldrig man kan låta bli att ha en klump i magen vid sådana affärer. Att rå om en häst för att sen vid två år hitta någon allvarligt kanske, kan inte vara roligt :( Hoppas det går bra för era fyrbenta. Kram
 
Sv: besiktiga 1 eller 2-åring

så vad gör man under en gårdsbesiktning?? kollar hjärta och lungor endats??
 

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Just nu så är jag väldigt besviken! Jag har en 2 årig halvblodsvalack till salu och i fredags var det en tjej och tittade på honom...
2
Svar
38
· Visningar
6 076
Senast: Sickan
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 963
Senast: CindyLou
·
Hästvård ...gör ni? Jag letar häst, och har i stället för att leta unghäst börjat leta "färdig häst", dvs häst som redan är inriden. Ngt mellan...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 203
Senast: Rea
·
Hästvård Har hittat en trevlig 1-åring som jag nog har bestämt mig för att köpa men funderar på om det är värt att röntga i samband med...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp