Besiktade ni era hästgårdar?

trofé

Trådstartare
Är i färd med att leta (och förhoppningsvis köpa) en gård vi gärna vill ha. Efter besiktningen har de framkommit en del brister i grunden. Inget som inte går att åtgärda, men en anledning till att diskutera priset.

Så, hur gjorde ni som köpt hus/gård innan? Besiktade ni? Även el, avlopp mm? Om det visade sig vara brister, hur resonerade ni om det, köpte huset ändå? Till lägre pris?

Sv: Besiktade ni era hästgårdar?

Självklart anlitade vi besiktningsfirma (Anticimex).
Inga anmärkningar öht.

Immer

Jag hoppas att det är självklart för alla som ska köpa fastighet att besiktiga den!

Ansvaret för fast egendom och lagarna runt köp av fast egendom är ju väldigt komplicerade, och utan att veta vad man köper kan det bli ofantligt dyrt. Det är ju inte roligt att (som bekanta gjorde) köpa en gård för bra pris och sedan få lägga närmare 1 miljon till för att få den bebolig (röta, svamp, skador i tak etc). Nu är fastigheten helt osäljbar då pengarna tog slut innan renoveringen var klar.

Brister är en bra anledning att pruta. Rimligen borde prutningen ligga i nivå med uppskattad åtgärdskostnad. MEN var noga med att få en ordentlig uppskattning när det gäller kostnad för åtgärd, många är väldigt optimistiska när de lämnar pris.

Nja, dessvärre är det nog inte självklart att besikta (tyvär). Vet de som inte gjort det...

Men som sagt, är nog viktigt att vara noga med att få en ordentlig uppskattning av pris för nödvändiga åtgärder.

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 033
Senast: nyttnick
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 601
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025